Foto's bestellen klanten

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
kkika82
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Foto's bestellen klanten

Bericht door kkika82 » di jan 01 2013 7:16 pm

He Hallo

wie kan mij vertellen hoe dat toch gedaan wordt...

je maakt foto's ... hebt klanten .. en vervolgens zie ik heel vaak op websites staan dat ze dan pakketten voor klanten aanbieden met bepaalde maat foto's of canvas of etc...
Hebben zij dan een "connectie" met een bedrijf? hoe pak je zoiets aan?
Of ?
En hoe krijg je het voor elkaar om aan je klanten al je foto's te laten zien zodat zij kunnen kiezen? Welke website/programma gebruik je daarvoor?
Als iemand een link heeft met info is dat ook helemaal goed, maar ik vind het lastig om te vinden o het www.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Foto's bestellen klanten

Bericht door a90 » di jan 01 2013 7:21 pm

Misschien is dit wat voor je ? http://www.oypo.nl/fotos-verkopen/" onclick="window.open(this.href);return false;
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » di jan 01 2013 7:53 pm

hmm dat is misschien wel wat inderdaad... ik betaal daar wel 20% van mijn opbrengt, .. maar dat zal je overal wel hebben.
Misschien is er tegenwoordig nog maar weinig vraag naar echte afdrukken ? of drukken mensen zelf liever af?
wat zijn jullie ervaringen daarmee? Leveren jullie dan aan op usb stick of cd-rom?
ik vraag mij echt af wat het handigste werkt, ben nog maar een beginneling

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » di jan 01 2013 8:50 pm

Ik denk dat het het verstandigste is foto's in een lage resolutie aan te leveren, met een hinderlijk watermerk. Het is onaantrekkelijk daar zelf foto's van te (laten) printen, zodat men voor goede foto's toch weer terug moet komen.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di jan 01 2013 9:10 pm

kkika82 schreef:hmm dat is misschien wel wat inderdaad... ik betaal daar wel 20% van mijn opbrengt, .. maar dat zal je overal wel hebben.
Misschien is er tegenwoordig nog maar weinig vraag naar echte afdrukken ? of drukken mensen zelf liever af?
wat zijn jullie ervaringen daarmee? Leveren jullie dan aan op usb stick of cd-rom?
ik vraag mij echt af wat het handigste werkt, ben nog maar een beginneling
Deze 20% klopt. Maar het neemt je ook veel werk uithanden. Ik gebruik het met regelmaat wanneer ik een voorstelling heb gefotografeerd. Dan heb je 10-tallen mensen die iets willen bestellen, met allerhande wensen. Ik bewerk de foto's, plaats ze op OYPO en de mensen kunnen zelf kiezen in allerhande variaties die je hebt aangemerkt. Kortom na het plaatsen ben je klaar met het werk en de gehele afhandeling loopt via Oypo.
Omdat de voorstellingen hoofdzakelijk met kinderen is kies ik ervoor om deze albums alleen zichtbaar te maken met een link en niet openbaar. De ouders/kinderen krijgen de link.De laatse keren heb ik vooraf al een foto geplaatst zodat ik de link heb en deze kan dan meegedrukt worden in het programma boekje. Na het uploaden verplaats ik deze foto's in het eerder aangemaakte album. Ik krijg van de ouders goede respons op deze wijze van afhandeling en de geleverde kwaliteit en afhandelingssnelheid.
De verkoopprijs bepaal je zelf.
Dus stel je hanteert een verkoopprijs van €1,= voor een foto 10x15.
Dan is de foto afdrukkostprijs bijvoorbeeld € 0,32.
Je netto opbrengst is dan wanneer je particulier bent als volgt:
€ 1,00 - € 0,32 = € 0,68 - 20% commissie = € 0,54 - 21% BTW = € 0,45 Dus 0,45 is je netto opbrengst.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

kkika82
Forumlid
Forumlid

Bericht door kkika82 » di jan 01 2013 9:46 pm

Jac: dank voor je reactie, idd het handigste in dat geval

Jan: dank voor je uitgebreide reactie, heb ik echt wat aan !!
Ook die berekening enzo... want ik moet binnenkort nog contact opnemen met de belastingdienst (denk dat ik daar goed zit :p) om te vragen wanneer je nou je opbrengt nog mag invullen op je belastingaangifte als overige inkomsten of wanneer je echt als ondernemer aan de slag bent en dus extra kosten (maar ook voordelen) aan je broek hebt. Kan het werkelijk waar niet op internet vinden, ben al lang bezig ermee.

Ook met deze vraag (topic) al tijdje bezig, is nog best een uitzoekwerk.
Het is nog aardig wat he, wat je dan kwijt bent, phoe heej ! Ik doe straks (denk ik?) maar een paar shoots per maand..
tis ook maar net hoeveel foto's klanten van je willen hebben natuurlijk. Ik vind het wel erg handig dat je idd veel werk uit handen geeft, ik sla de link op.

Hoe doen jullie dat trouwens? als je je foto's kaal toont aan mensen zullen ze niet zo snel veel foto's bestellen gok ik...
maar om nou alle foto's tiptop te bewerken en dan pas de klanten te laten kiezen, kost veel tijd .. en misschien niet met het resultaat wat je wilt hebben.
Misschien er tussenin gaan zitten? dus wel ietsje bewerken maar niet te gedetaileerd en die gedetailleerde bewerking pas uitvoeren als klanten daadwerkelijk bestellen?

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”