Nikon 28-70mm 2.8 focus probleem

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Beertje2

Nikon 28-70mm 2.8 focus probleem

Bericht door Beertje2 » do jan 03 2013 9:42 am

Een 2-tal jaren terug een Nikon 28-70mm 2.8 lens gekocht (2de hands) met een focusprobleem:
De lens stelt niet scherp op oneindig in de range van 28-35mm. Het verste punt waarop op 28mm kan scherpgesteld worden is +/-5m. De focus motor stuurt de lens vlot tussen minimum en tot aan de aanslag voorbij oneindig, maar hij zou eigenlijk nog een paar mm verder moeten gaan om op oneindig scherp te zijn
Vanaf 35mm is scherpstellen op oneindig geen probleem.
Ook de meterschaal klopt niet helemaal. Ik heb nooit zwaar getild aan het probleem omdat de lens meestal in de studio werd gebruikt, maar nu ik een D800 heb wil ik ze ook buiten gebruiken.
Op kortere afstand of oneindig op langere brandpunt is de lens haarscherp, geen enkel probleem.
Met de fijnafstelling op de D800, kan ik de afstelling zo instellen dat de camera denkt dat hij scherpstaat op oneindig , maar dit is enkel de camera bedriegen want het beeld is dan niet perfect scherp.

Ik vermoed dat inwendig een lenselement verschoven is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Enig idee van de reparatiekosten?

gdcfotografie

drnjstj
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikon 28-70mm 2.8 focus probleem

Bericht door drnjstj » do jan 03 2013 9:50 am

Ik zou even contact opnemen met Beverwijk en vragen of er kosten te verwachten zijn.
Mijn camera lens combi had last van backfocus, dat is kosteloos opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”