VMware Workstation 9 en NAT... wie weet hoe het zit?
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
VMware Workstation 9 en NAT... wie weet hoe het zit?
Hoi allemaal,
na een lange sessie 'google' dacht ik: laat ik het eens in dit hoekje zetten; wellicht is er een VMWare expert onder ons die mij wijzer kan maken...
Ik draai een Windows7 Ultimate 64-bits laptop; maar daarop een installatie van VMWare Workstation 9.
Daarop wil ik een server laten draaien (test-omgeving); en die wil ik binnen VMWare natuurlijk een eigen netwerkje geven.
Daartoe gebruik ik VMnet8 (NAT) als netwerk-connector; maar - ondanks dat ik ook de handleiding er nogmaals op heb nageslagen - ik krijg het internet op de VMWare server niet aan de praat met NAT.
Als ik het geheel instel op 'bridged' werkt het prima, dus de connecties zijn er wel; maar ik doe vast ergens een denkfout...?
Wie kan mij uitleggen hoe ik de server (WS2k8r2) het ip-adres van 192.168.5.2 kan geven; met als gateway adres 192.168.5.1 (de router, en dat is dan toch de NAT-device?)
Wat dat betreft vond ik de 'team' optie in de oudere versies van VMWare handiger....
Alvast bedankt als iemand reageert!
Groetjes Danny
na een lange sessie 'google' dacht ik: laat ik het eens in dit hoekje zetten; wellicht is er een VMWare expert onder ons die mij wijzer kan maken...
Ik draai een Windows7 Ultimate 64-bits laptop; maar daarop een installatie van VMWare Workstation 9.
Daarop wil ik een server laten draaien (test-omgeving); en die wil ik binnen VMWare natuurlijk een eigen netwerkje geven.
Daartoe gebruik ik VMnet8 (NAT) als netwerk-connector; maar - ondanks dat ik ook de handleiding er nogmaals op heb nageslagen - ik krijg het internet op de VMWare server niet aan de praat met NAT.
Als ik het geheel instel op 'bridged' werkt het prima, dus de connecties zijn er wel; maar ik doe vast ergens een denkfout...?
Wie kan mij uitleggen hoe ik de server (WS2k8r2) het ip-adres van 192.168.5.2 kan geven; met als gateway adres 192.168.5.1 (de router, en dat is dan toch de NAT-device?)
Wat dat betreft vond ik de 'team' optie in de oudere versies van VMWare handiger....
Alvast bedankt als iemand reageert!
Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: VMware Workstation 9 en NAT... wie weet hoe het zit?
Zoiets kan je denk ik beter vragen op Tweakers.net of zo...
Danny,
Weet je zeker dat jet het NAT subnet goed hebt ingegeven in settings?
Controlleer of het NAT subnet in VM Settings en je netwerk adapter juist staan ingesteld
Beeld zegt meer dan duizend woorden dus zie deze tutorial op youtube: watch?v=bbgUh16UxKw
PS., ignore the geekness
Weet je zeker dat jet het NAT subnet goed hebt ingegeven in settings?
Controlleer of het NAT subnet in VM Settings en je netwerk adapter juist staan ingesteld
Beeld zegt meer dan duizend woorden dus zie deze tutorial op youtube: watch?v=bbgUh16UxKw
PS., ignore the geekness

- DannySan
- Clublid
@Patrick: Ik heb op andere fora ook de vraag uitstaan (Tweakers ben ik ook lid van, maar nog niet geplaatst).
@Hijzeidathetnikon: Het 'juist' ingeven daar zit 'em dus de crux; ik snap de 'verhouding' tussen het instellen van de NAT-adapter aan de virtuele netwerk-kant; en daarna bij de virtuele server.
Ik volg een trainings-traject voor MCITP; en dat gaat allemaal prima maar ik moet binnen VMware Workstation dus een geïsoleerd netwerk maken waar ik al wel de gegevens van heb opgekregen...
Ik zal je youtube-link eens bekijken en kijken of dat mijn vraag oplost: bedankt!
Edit: deze video had ik al bekeken - en al heeft de man wel humor - het geeft niet de antwoorden op mijn vraag.
Want volgens mij vul ik niet de juiste gegevens in, hieronder de vensters waar ik dus op stukloop denk ik:
Bij (1) zie je VMnet8, en bij 2 moet ik dan een subnet-IP ingeven; maar ik snap niet waarom/wat dat is..

En hier moet dus een gateway IP ingevuld worden, is dat mijn gateway van mijn eigen router dan?

En de DNS-settings, automatisch?

Misschien is dit iets duidelijker?
Aan de virtual-machine kant is het iets makkelijker; maar ik zoek het principe erachter; dan kom ik er daarna hopelijk wel uit.
Groetjes Danny
@Hijzeidathetnikon: Het 'juist' ingeven daar zit 'em dus de crux; ik snap de 'verhouding' tussen het instellen van de NAT-adapter aan de virtuele netwerk-kant; en daarna bij de virtuele server.
Ik volg een trainings-traject voor MCITP; en dat gaat allemaal prima maar ik moet binnen VMware Workstation dus een geïsoleerd netwerk maken waar ik al wel de gegevens van heb opgekregen...
Ik zal je youtube-link eens bekijken en kijken of dat mijn vraag oplost: bedankt!
Edit: deze video had ik al bekeken - en al heeft de man wel humor - het geeft niet de antwoorden op mijn vraag.
Want volgens mij vul ik niet de juiste gegevens in, hieronder de vensters waar ik dus op stukloop denk ik:
Bij (1) zie je VMnet8, en bij 2 moet ik dan een subnet-IP ingeven; maar ik snap niet waarom/wat dat is..

En hier moet dus een gateway IP ingevuld worden, is dat mijn gateway van mijn eigen router dan?

En de DNS-settings, automatisch?

Misschien is dit iets duidelijker?
Aan de virtual-machine kant is het iets makkelijker; maar ik zoek het principe erachter; dan kom ik er daarna hopelijk wel uit.
Groetjes Danny
Danny, als je de server een vast IP (WS2k8r2 -192.168.5.2) geeft, dus even geen DHCP, kan je dan je gateway (192.168.5.1) pingen?
Hoe zit het trouwens met de port-forwarding in je NAT settings?
Als je poort 80 niet doorstuurd zul je nooit verbinding gaan maken, en dat het dan in Bridged mode wel lukt begrijp ik.
* Port forwarding from "the internet" into your home network is done on your router. The router would need to forward the correct port (80?) from the router to the VMware host machine. The VMware machine will then forward it onto the virtual NAT if it's been configured to do so.
Dus TCP poort 80 forwarding goed instellen, denk dat dat het probleem oplost.
Als je poort 80 niet doorstuurd zul je nooit verbinding gaan maken, en dat het dan in Bridged mode wel lukt begrijp ik.
* Port forwarding from "the internet" into your home network is done on your router. The router would need to forward the correct port (80?) from the router to the VMware host machine. The VMware machine will then forward it onto the virtual NAT if it's been configured to do so.
Dus TCP poort 80 forwarding goed instellen, denk dat dat het probleem oplost.
- DannySan
- Clublid
Hoi Hijzeidathetnikon,
het hele concept van de gateway ontgaat me dus; VMnet8 (NAT) heeft een aantal settings en in het 'hoofdscherm' van die settings geef je een "Subnet IP" in.
Wat moet dat dan zijn?
Want in het netwerk wat ik moet bouwen gaat 192.168.5.1 de gateway zijn; maar die 'is' er nog niet natuurlijk (de server is al wel geïnstalleerd maar de rest is nog niet actief).
het hele concept van de gateway ontgaat me dus; VMnet8 (NAT) heeft een aantal settings en in het 'hoofdscherm' van die settings geef je een "Subnet IP" in.
Wat moet dat dan zijn?
Want in het netwerk wat ik moet bouwen gaat 192.168.5.1 de gateway zijn; maar die 'is' er nog niet natuurlijk (de server is al wel geïnstalleerd maar de rest is nog niet actief).
- DannySan
- Clublid
Ok, subnet IP is dus goed (192.168.5.0).
De router moet worden 192.168.5.1 (gateway) en dat wordt dus het ip-adres van VMnet8? Wat je invult in het nat-settings scherm? Of vul je daar de gateway in van mijn host?
De 1e server die ik nu aan het opzetten ben krijgt ip 192.168.5.2 (de 2e server dan dus 192.168.5.3).
De server draait nu, maar is nog kaal zonder roles en ook zonder dhcp; die laat ik nu dus door VMnet8 uitdelen (vmware doet dit standaard in de reeks 192.168.5.128 t/m 192.168.5.254; en als broadcast-address 192.168.5.255)
Hmm... kleine stapjes, maar we komen er wel hoop ik?
Want aan de virtuele server kant moet ik dan straks ook zorgen dat die verwijst naar de juiste gateway en dns-server.
Yes, zonder die router (Gateway) ip: 192.168.5.1 komen we niet buiten het VPN, de gateway, zoals de naam eigenlijk als zegt fungeert als doorgeefluik (tussenpersoon) naar de buitenwereld, dus vanuit je VPN, zal de gateway het internet verkeer doorgeven naar je host, die dat weer doorgeeft naar de router in je LAN.
- DannySan
- Clublid
Ok, we zijn onderweg!
Als ik die settings gebruik en de guest server 2K8R2 op automatisch ip en dns zet krijg ik op de guest toegewezen: 192.168.5.128 (het 1e adres van de dhcp-server van de NAT).
Dus, de connectie klopt; met de volgende gegevens (na het opzoeken op de guest met ipconfig /all):
IP: 192.168.5.128
Subnet-mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.5.1 (VMnet8 dus?!)
DHCP server: 192.168.5.254
DNS servers: 192.168.5.1 (VMnet8 dus ook?)
Nu wel een indicatie 'internet-connectie' maar geen internet en nog steeds geen ping naar de host...
Als ik die settings gebruik en de guest server 2K8R2 op automatisch ip en dns zet krijg ik op de guest toegewezen: 192.168.5.128 (het 1e adres van de dhcp-server van de NAT).
Dus, de connectie klopt; met de volgende gegevens (na het opzoeken op de guest met ipconfig /all):
IP: 192.168.5.128
Subnet-mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.5.1 (VMnet8 dus?!)
DHCP server: 192.168.5.254
DNS servers: 192.168.5.1 (VMnet8 dus ook?)
Nu wel een indicatie 'internet-connectie' maar geen internet en nog steeds geen ping naar de host...
Ok, nu moeten we dus zorgen dat de NIC (netwerk adapter waaraan 192.168.5.1 gekoppeld is een link krijgt met het externe netwerk en dus het verkeerd doorgeeft naar
Kan je een printscreen maken van IPconfig op je PC.. zodat we kunnen zien hoe de IP nu zijn ingesteld?
Kan je een printscreen maken van IPconfig op je PC.. zodat we kunnen zien hoe de IP nu zijn ingesteld?
- DannySan
- Clublid
Ok, op de guest zie ik nu dns-problemen; dus dat zit nog niet goed
Screendumpjes van mijn pc van mijn settings en de setting van VMnet8:

Screendumpjes van mijn pc van mijn settings en de setting van VMnet8:

Op het eerste plaatje zie ik een DNS server ingesteld staan voor ip 192.168.0.199, draai je zelf een DNS server? zo niet zou ik die op automatisch laten staan.
Probeer vanuit de PC met ip 192.168.5.1 eens te pingen naar 192.168.0.1?, Ik zie dat de VMnet8 geen gateway heeft, 192.168.0.1 moet dat zijn.. dan zal het denk ik wel werken schat ik zo.
Probeer vanuit de PC met ip 192.168.5.1 eens te pingen naar 192.168.0.1?, Ik zie dat de VMnet8 geen gateway heeft, 192.168.0.1 moet dat zijn.. dan zal het denk ik wel werken schat ik zo.
- DannySan
- Clublid
1e plaatje staat de DNS gewoon op hetzelfde IP als de gateway hoor, die 192.168.0.199 is het ip-adres van mijn laptop.Hijzeidathetnikon schreef:Op het eerste plaatje zie ik een DNS server ingesteld staan voor ip 192.168.0.199, draai je zelf een DNS server? zo niet zou ik die op automatisch laten staan.
En het werkt nog steeds niet, ik wordt er een beetje 'kriegel' van