D800E met 28-300mm vr
Re: D800E met 28-300mm vr
hoe deze lens reageert op de grote sensor en hoe de scherpte is, ik begrijp dat dat wat achteruit zal lopen ,ivm. 2.8 lenzen, maar is het te doen?
- Frankie
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dit objectief heeft natuurlijk als voordeel de enorme zoom, maar moet daarvoor redelijk wat kwaliteit inleveren op diverse vlakken. Daarbij is scherpte juist een van de mindere tekortkomingen. De mindere prestaties op het gebied van kleur, vertekening en fraaie onscherpte vind ik bijvoorbeeld grotere minpunten van dit objectief t.o.v. 2,8-spul. Maar dat blijft een persoonlijke afweging. Wil je op pad met slechts één objectief en neem je daarvoor mindere beeldkwaliteit voor lief, is dit een zeer aan te bevelen combinatie. Sensor objectief passen prima samen.
dank je, ik ga namelijk binnenkort naar Finland, sledetochten enz, en dan is lenzen wisselen niet altijd even makkelijk,
en tevens wilde ik hem aanschaffen voor als ik alleen met mijn gezin weggaat.
en tevens wilde ik hem aanschaffen voor als ik alleen met mijn gezin weggaat.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Danny,
Ik zou uitkijken naar iets als de 24-120, die is een stuk betaalbaarder en compacter.
Met een zoomlens die tot 300mm gaat gooi je een hoop geld en kwaliteit waar dat mij niet nuttig lijkt.
Groeten, Gijs
PS
Een nieuwe 24-120 is wellicht niet goedkoper, maar als je speciaal voor zo'n trip een lens wilt aanschaffen: oudere versies komen 2e hans regelmatig voor.
Bedenk ook dat een lens met meer mogelijkheden (zoom) meer moet kosten bij gelijkblijvend kwaliteitsnuveau.
Ik zou uitkijken naar iets als de 24-120, die is een stuk betaalbaarder en compacter.
Met een zoomlens die tot 300mm gaat gooi je een hoop geld en kwaliteit waar dat mij niet nuttig lijkt.
Groeten, Gijs
PS
Een nieuwe 24-120 is wellicht niet goedkoper, maar als je speciaal voor zo'n trip een lens wilt aanschaffen: oudere versies komen 2e hans regelmatig voor.
Bedenk ook dat een lens met meer mogelijkheden (zoom) meer moet kosten bij gelijkblijvend kwaliteitsnuveau.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op za jan 05 2013 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- dogo
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hier is een leuke korte review van een Amateur en één van een Pro, en een "in-depth review". Moeilijke beslissing, ik heb nog wat andere testen gelezen die tamelijk negatief uitpakten voor de 28-300mm. Eigenlijk is die lens te "min" voor de D800E.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Gijs, dat de 24-120 compacter is, klopt als een bus, (hoewel dit slechts 1 cm in lenge scheelt), echter dat hij ook goedkoper is, is onjuist. De 24-120 is 150 tot 200 euro duurder dan de 28-300 (Er van uitgaande dat je nieuwere 24-120 4.0 bedoelt.)gijs sandberg schreef:Danny,
Groeten, Gijs
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Florina
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik fotografeer ook met 800E en de 28-300 mm en dit bevalt wel. E is wel verschil met bv de 70-200 mm 2.8 die ik ook bezit, maar qua compactheid
is het een mooie lens.
En het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf wat je fotografeert en op die reis wil fotograferen,
wil je echt wat tele vind ik dit wel de beste combi van compacte lens met 'goed' resultaat tegen een redelijke prijs.
Maar natuurlijk zijn er voor de 800E betere lenzen. Het is echt een lens die je gebruikt voor het gemak en ik vind het ideaal op reis.
Ik zou naast deze lens op de 800e wel andere lenzen aanschaffen, hij is wat mij betreft voor erbij.
is het een mooie lens.
En het hangt er natuurlijk ook sterk vanaf wat je fotografeert en op die reis wil fotograferen,
wil je echt wat tele vind ik dit wel de beste combi van compacte lens met 'goed' resultaat tegen een redelijke prijs.
Maar natuurlijk zijn er voor de 800E betere lenzen. Het is echt een lens die je gebruikt voor het gemak en ik vind het ideaal op reis.
Ik zou naast deze lens op de 800e wel andere lenzen aanschaffen, hij is wat mij betreft voor erbij.

http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;