Prime en een macro lens, maar welke?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
DeRijck
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Prime en een macro lens, maar welke?

Bericht door DeRijck » zo jan 06 2013 9:44 am

Hallo allemaal,

Hier en daar al wat gelezen maar kom er niet helemaal aan uit vandaar dit bericht voor wat advies.
Ik ben opzoek naar een mooi lichtsterke lens.
Ben in bezit van een D90 en wil er graag een prime bij hebben.
Wil die gaan gebruiken voor binnen, portret en wat detail werk.
Nu gaat het natuurlijk om de mm, dacht zelf aan een 50, maar had gelezen dat de 85mm perfect is voor portret,
is dit een mooie lens voor op Dx? Heb geen ervaring boven de 70mm.

Het lijkt me ook een uitdaging om macro te gaan doen.
Welke lens raden jullie mij aan?

Groeten Mario
Nikon D700
Nikon 50mm f1.4
Nikkor 24-70 f2.8
Nikkor 70-200 f2.8
en nog wat spullekes...

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Prime en een macro lens, maar welke?

Bericht door ArjanL » zo jan 06 2013 9:53 am

Uitgaand van kleinbeeld (FX) geeft een brandpunt van ± 100mm het meest natuurlijke perspectief bij portretten. Je kunt dan zelf uitrekenen welke lens je wilt gebruiken.
Het is geen wet van Meden en Perzen; een 85 mm is ook zeker bruikbaar op DX. Evenals een groothoek.
Maar, als je beeldvullend wilt werken zal je met de opname afstand moeten variëren en juist dit geeft dan (perspectivische) vertekening.
En soms heb je gewoon geen ruimte om de afstand te variëren.
Je kan op zoek gaan naar een 90 mm macrolens. Die is inzetbaar voor beide disciplines (portret en macro).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » zo jan 06 2013 10:15 am

Waarom denk je niet aan de Nikkon 105 mm F2.8 vr of de 90mm F2.8 van Tamron, beide geschikt voor portret en natuurlijk hele mooie macro lensjes.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo jan 06 2013 10:18 am

De vuistregel 85 mm voor portret komt uit het kleinbeeldfilm/FX gebied. Op een DX camera werkt 85 mm als een 127,5 mm op een FX en dat lijkt mij wat veel voor portret (niet onmogelijk maar niet ideaal).

Uitgaande van DX (TS heeft een D90 en dat is een DX camera (met ingebouwde motor)) zou ik voor dit doel een AF-D of AF-S 60mm f/2.8 adviseren. Dat komt overeen met een 90 mm macrolens op FX. Een tweedehands, meestal vrij weinig gebruikte AF-D 60 mm is te vinden rond € 250.
50 mm kan ook maar daar kun je minder goed 'detail werk' mee doen.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo jan 06 2013 10:47 am

DeRijck schreef: Nu gaat het natuurlijk om de mm, dacht zelf aan een 50, maar had gelezen dat de 85mm perfect is voor portret,
Of er tussenin, 60 - 70mm.
Zeker binnen gebruikt zou ik niet voor langere brandpunten gaan.

http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/t ... 483_50183/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/n ... _490_9113/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/s ... _481_3532/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie ook verandering van perspectief bij zelfde beelduitkadering maar verschillend gebruikte objectieven, waarbij de opname-afstand telkens wordt aangepast: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 72#p484972" onclick="window.open(this.href);return false;
Of juist het effect van ongeveer dezelfde opname-afstand maar gebruik van verschillende brandpunten, en maar verschillende uitkaderingen: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 00#p291300" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

DeRijck
Forumlid
Forumlid

Bericht door DeRijck » ma jan 07 2013 12:56 am

henkk schreef:Zie ook verandering van perspectief bij zelfde beelduitkadering maar verschillend gebruikte objectieven, waarbij de opname-afstand telkens wordt aangepast: viewtopic.php?p=484972#p484972
Of juist het effect van ongeveer dezelfde opname-afstand maar gebruik van verschillende brandpunten, en maar verschillende uitkaderingen: viewtopic.php?p=291300#p291300
Heel duidelijk voorbeeld!

Bedankt dat jullie allemaal meedenken, de 60mm had ik nooit in beeld gehad en de 105 ook niet.

Ik denk alleen niet dat het de 60mm gaat worden, omdat ik alleen de Nikon 24-70 f2.8 in mijn bezit heb. Vandaar dat ik een lichtsterke prime en een macro lens erbij wil hebben. :mryellow:
Welke van de Prime is het scherpst?
Moet er wel bij zeggen dat ik liever iets meer betaal dan dat ik straks niet tevreden ben over beeldkwaliteit en noem maar op :)

Voor Macro komen de Tamron 90mm of de Nikon 105 dan aardig in de buurt.
Om daar wat vragen over te stellen moet ik dan naar
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... m.php?f=29" onclick="window.open(this.href);return false;
Of kan ik dat hier ook gewoon doen?

Alvast bedankt
Groeten Mario
Nikon D700
Nikon 50mm f1.4
Nikkor 24-70 f2.8
Nikkor 70-200 f2.8
en nog wat spullekes...

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma jan 07 2013 8:22 am

Mario,
heb een aantal lichtsterke primes- en macrolenzen in gebruik,,
waaronder de micro Nikkor 60mm. 2.8, en de micro Nikkor 105mm. 2.8 VR, die je hebt aangehaald,
beide lenzen tekenen heel scherp, wat voor macro een pluspunt is, voor portret fotografie is dit geen pluspunt,
ga je vooral dames fotograferen, kan je best de foto's softwarematig wat mindere scherp maken achteraf, of een minder scherp tekenende lens aanschaffen, de dames zullen dit weten te waarderen.

Voor een portretje:
gebruik ik meestal 105mm. soms ook 60mm.
ben echter geen doorwinterd portretfotograaf, anderen kunnen je hierover met meer kennis van zaken informeren.

Voor macro:
- de Nikkor 105mm. 2.8 VR, is een superlens, ik doe hiermee zowat alles in het macro- close-up gebied, ook schuwe insecten zoals vlinders en libellen,
de VR is bovendien een pluspunt, want niet elke foto van beestjes is een macro opname 1;1,
het gaat bij het fotograferen van beestjes, meestal om close-up met veel minder vergrotingsmaatstaf, en dan is VR echt nuttig, als je uit de vrije hand fotografeert.
- de 60mm. 2.8 is een heel goeie lens, is tweedehands relatief goedkoop, is licht en zeer handig in gebruik, je kan er zowat alle macrowerk mee doen, behalve erg schuwe beestjes.
Let op: de oudere lenzen van dit type, hebben geen 'manual override', je kan niet meer handmatig bijstellen wanneer je in autofocusmode werkt, en dat is een minpunt,
het is niet zo, dat je in praktijk altijd manueel scherp stelt, bij he fotograferen van beestje, het is vaak handig om eerst met autofocus scherp te stellen, en dan snel handmatig de scherpstelling te verfijnen,
dit bijstellen is dikwijls nodig bij gebruik van autofocus, want de camera stelt scherp waar er veel contrast is, en dat is niet altijd de plaats die je wil,
bijstellen in 'manual override' geeft erg goeie resultaten, kan je eigenlijk in veel gevallen niet missen, maar kan enkel met de nieuwe versie van de 60mm., als ik het goed heb is dit de 'G' versie geproduceerd vanaf januari 2008.
Met de huidige 105mm. VR is 'manual override' eveneens mogelijk.

Voor fotograferen laag bij de grond, zoals bijvoorbeeld voor paddenstoelen, verkies ik de 60mm. boven de 105mm. omdat de werkafstand van de 60mm. korter is dan de werrkafstand van de 105mm.
en omwille van de zeer goede handelbaarheid van de 60mm., ze is ook minder zwaar dan de 105mm.,
voor al de rest is de 105mm. mijn favoriete macrolens.

Succes bij je keuze, heb je nog vragen over macrolenzen, mage deze hier stellen, denk ik, anders hoor je het wel van de moderator..

Nog een tip: bij aankoop van lenzen, altijd eerst proberen op je eigen camera, alvorens te kopen.
Desnoods huur je er een, het kan je teleurstelling besparen.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

DeRijck
Forumlid
Forumlid

Bericht door DeRijck » vr jan 11 2013 11:33 am

Daar zijn we weer...

Ik stond op het punt om voor de 105mm Vr te gaan. (misschien een 50mm 1.8G erbij te pakken) maarrrr...

Nu heb ik deze week mijn camera terug moeten brengen, omdat hij telkens uitviel en mijn foto's niet weergaf duurt 2 tot 5 weken :evil:
heb nu al afkick verschijnselen :wink:
Nu konden ze mij niet vertellen of dat gemaakt kon worden omdat het nooit is voorgekomen
Wacht het dus nog even af.
Maak intussen tijd even een ander onderwerp aan wat een mooie opvolger is voor de D90 om me eigen even lekker te maken of misschien toch die keuze moet maken ;)

Bedankt voor het reageren 105vr gaat er komen alleen duurt het wat langer.

Groeten en tot snel hier op de forum
Nikon D700
Nikon 50mm f1.4
Nikkor 24-70 f2.8
Nikkor 70-200 f2.8
en nog wat spullekes...

Frans Heinsbroek
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frans Heinsbroek » za jan 19 2013 10:58 pm

Je zou ook de Sigma 70mm 2.8 macro kunnen overwegen. Krijgt ook heel goede recentie's.

annoh

Bericht door annoh » vr jan 25 2013 1:04 pm

Ik heb gemerkt dat de Sigma 70 mm zeldzaam scherp tekent. Nadeel is de AF, dis is wat gedateerd.

Over de ideale brandpuntafstand bij portretwerk het volgende:
Ik laat in de studio de brandpuntafstand afhangen van de vorm van het gezicht van het model. Soms werk ik dan met een focale afstand van pakweg 100 mm maar soms met 200 mm. Beide op full frame.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”