met flitser alleen maar overbelichte foto's
met flitser alleen maar overbelichte foto's
Ha allen,
Heb een Nikon D90 en een Sunpakpz42X, echter wat ik ook doe lijken mijn flitser en camera niet samen te werken. Flitser staat op TTL, maar de foto's blijven overbelicht zelfs met diafragma 22 als mijn belichtingsmetertje in de zoeker aangeeft dat het volledig onderbelicht moet zijn. Hoe zorg ik voor een goed gebalanceerd belichte foto met mijn flitser?
Dank is groot!
Heb een Nikon D90 en een Sunpakpz42X, echter wat ik ook doe lijken mijn flitser en camera niet samen te werken. Flitser staat op TTL, maar de foto's blijven overbelicht zelfs met diafragma 22 als mijn belichtingsmetertje in de zoeker aangeeft dat het volledig onderbelicht moet zijn. Hoe zorg ik voor een goed gebalanceerd belichte foto met mijn flitser?
Dank is groot!
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: met flitser alleen maar overbelichte foto's
Op welke "voorkeurstand" staat de D90?
- Donders
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoe hoog heb je de iso ingesteld?
groet Martin
groet Martin
D600
24-70 2.8
70-200 2.8
105 2.8
85 1.8
SB 700
24-70 2.8
70-200 2.8
105 2.8
85 1.8
SB 700
- Pearldrop
- Forumlid
Misschien kun je hier een voorbeeld foto plaatsen met exif gegevens, waarschijnlijk kan dan zo gezien worden waar de schoen wringt.
Mijn Nikon staat op de M stand en mijn iso is 100. Ik zal zo even een foto proberen up te loaden.
- dogo
- Forumlid
Had exact zelfde probleem met een Cullman flitser met mijn Nikon D90, TTL deed het gewoon niet, ik moest de kracht v.d. flitser altijd 1/4 tot 1/2 verminderen en dan waren de foto's wel goed. Maar ja, daarvoor koop je geen Nikon dedicated flitser. Heb echt van alles geprobeerd maar hij werkte gewoon niet goed samen met de camera op TTL. Uiteindelijk een Nikon SB-600 gekocht en die werkte vanaf dag 1 perfect. Op Marktplaats werd er bijna niets voor geboden en daarom gebruik ik de Cullman nu als slave bij portretten en dan is hij perfect omdat hij veeeel achtergrond licht geeft
Ik adviseer nu eigenlijk iedereen om altijd gewoon een eigen merk flitser te kopen

Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
- henkboekholt
- Forumlid
- Contacteer:
Beste Yuki,
Niet om het één of ander, maar als je een Nikon toestel hebt, welke dan ook, waarom koop je daar dan ook niet een Nikon flitser bij dan?
Nikon is de ten opzichte van andere merken met flitsen ver vooruit ten op zichte van de rest.
Een Nikon toestel, met een ander merk flitser, is vaak vragen om problemen, niet altijd hoor, maar vaak wel.
Dit zelfde geld ook voor objectieven.
Natuurlijk snap ik sommige dingen wel, want de financiën spelen altijd een grote rol, zo simpel is dat eigenlijk...
Groeten, Henk
Niet om het één of ander, maar als je een Nikon toestel hebt, welke dan ook, waarom koop je daar dan ook niet een Nikon flitser bij dan?
Nikon is de ten opzichte van andere merken met flitsen ver vooruit ten op zichte van de rest.
Een Nikon toestel, met een ander merk flitser, is vaak vragen om problemen, niet altijd hoor, maar vaak wel.
Dit zelfde geld ook voor objectieven.
Natuurlijk snap ik sommige dingen wel, want de financiën spelen altijd een grote rol, zo simpel is dat eigenlijk...
Groeten, Henk
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Dank is groot!
Dit is een forum van en voor Nikon liefhebbers.
Verwacht niet dat we alle Sunpack handboeken in ons achterhoofd hebben.
Heb je het flitser-handboek al eens nagelezen?
Alternatief is om de kamera eens met een echte Nikon flitser te proberen.
Groeten, Gijs
Dit is een forum van en voor Nikon liefhebbers.
Verwacht niet dat we alle Sunpack handboeken in ons achterhoofd hebben.
Heb je het flitser-handboek al eens nagelezen?
Alternatief is om de kamera eens met een echte Nikon flitser te proberen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gobert
- Clublid
Sunpack, dat dat nog bestaat. Was 30 jaar geleden al een B-merk.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Bestaat al zeker veertig jaar in Nederland. En toen heette het ook al Sunpak.
Het is net zo goed een B-merk als het ook hier veelgebruikte Sigma of Tamron, om er maar twee te noemen. De keuze bij Sunpak was in ieder geval altijd erg ruim, de kwaliteit prima, en velen (ik niet) hebben er altijd prima mee kunnen werken.
Het is zeker waar dat Nikon nu koploper is met flitstechniek, maar dat was niet altijd het geval.
Sunpak leverde al prima flitsers toen Nikon-electronenflitsers nog in de kinderschoenen stonden.
Niet zo heel lang geleden kwam hier nog de "bare bulb" flitser van Sunpak voorbij.
Nagekomen: (nou ja, goed, het was 2007: de tijd vliegt als het gezellig is...)
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ulb#p50970" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is net zo goed een B-merk als het ook hier veelgebruikte Sigma of Tamron, om er maar twee te noemen. De keuze bij Sunpak was in ieder geval altijd erg ruim, de kwaliteit prima, en velen (ik niet) hebben er altijd prima mee kunnen werken.
Het is zeker waar dat Nikon nu koploper is met flitstechniek, maar dat was niet altijd het geval.
Sunpak leverde al prima flitsers toen Nikon-electronenflitsers nog in de kinderschoenen stonden.
Niet zo heel lang geleden kwam hier nog de "bare bulb" flitser van Sunpak voorbij.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ulb#p50970" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma jan 07 2013 7:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Waarom de camera op de m stand gezet? Bij mijn weten werkt ttl dan niet.
Bij de m stand bepaal jij sluiter en diafragma en vertel je de flitser dat je niet stuurt maar ook niet luisterd. De flitser zal dus maximaal vermogen geven. Jij hebt de camera waarschijnlijk op 1/60 hebben gezet en dan zal met f22 de foto met redelijke zekerheid overbelicht zijn. Begin eens met de camera op de A stand te zetten. Met redelijke zekerheid krijg je een goed belichte foto. Mogelijk nog wat corrigeren met +/_ voor de flitser. Het is nu eenmaal geen nikon flitser.
Dit is de reden dat ik ook ben overgestapt naar een nikon flitser. Ik hoef minder te corrigeren en na te denken....succes
Verstuurd van mijn ASUS Transformer Pad TF300T met Tapatalk
Bij de m stand bepaal jij sluiter en diafragma en vertel je de flitser dat je niet stuurt maar ook niet luisterd. De flitser zal dus maximaal vermogen geven. Jij hebt de camera waarschijnlijk op 1/60 hebben gezet en dan zal met f22 de foto met redelijke zekerheid overbelicht zijn. Begin eens met de camera op de A stand te zetten. Met redelijke zekerheid krijg je een goed belichte foto. Mogelijk nog wat corrigeren met +/_ voor de flitser. Het is nu eenmaal geen nikon flitser.
Dit is de reden dat ik ook ben overgestapt naar een nikon flitser. Ik hoef minder te corrigeren en na te denken....succes
Laatst gewijzigd door ninabeertje op ma jan 07 2013 7:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien ontdekt Yuki nog iets in de beide handleidingen?
- Gobert
- Clublid
Sunpak maakte toch look alikes van Metz?emdeklerk schreef:Bestaat al zeker veertig jaar in Nederland. En toen heette het ook al Sunpak.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Nee, Sunpak was altijd al een onafhankelijk merk, dat geen klonen van wie dan ook maakte.
Wel heb ik eens gehoord dat Sunpak in opdracht flitsers maakte voor gerenommeerde cameramerken, maar dat heb ik nooit bevestigd gezien.
Wel heb ik eens gehoord dat Sunpak in opdracht flitsers maakte voor gerenommeerde cameramerken, maar dat heb ik nooit bevestigd gezien.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Dit is niet waar. Camera belichtingsstand en flitssturing staan los van elkaar.ninabeertje schreef:Waarom de camera op de m stand gezet? Bij mijn weten werkt ttl dan niet.
Nikon camera's werken ook prima met A , B of C flitsers. Soms niet met alle features maar meestal goed, bijv. Met Metz. De vraag is wel of het ingestelde diafragma wordt doorgegeven (kun je ws. zien op de flitser). De sluitertijd staat los van de flitsbelichting (geeft hooguit een begrenzing op de max flitssynchronisatie).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums