Advies geheugenkaart
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Advies geheugenkaart
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Nikon D5100 camera (zie mijn voorstel topic).
Op dit moment heb ik een 4gb Sandisk Ultra II 15mb/s class 4 kaartje. Voor het eerste spelen/oefenen vind ik wel toereikend, maar ik zou graag op korte termijn twee nieuwe kaartjes willen aanschaffen.
Ik heb al veel tips en adviezen (o.a. op dit forum) voorbij zien komen, o.a.:
1. voor het opnemen van HD video wordt class 10 aangeraden
2. liever twee kleine(re) kaartjes dan 1 grote
Verder zou ik het liefst gaan voor (minimaal) 45mb/s, ook al lijkt me 30mb/s ook wel goed genoeg. En ook het merk Sandisk heeft (gevoelsmatig) mijn voorkeur.
Voor mijn zoektocht heb ik nog de volgende vragen:
a. Is 8gb groot genoeg (ook voor video en schieten in RAW)? Het prijsverschil tussen 8 en 16gb vind ik tegenwoordig vrij klein. Dus i.p.v. 2 x 8 zou ik wellicht ook voor 2 x 16 kunnen gaan.
b. Is class 10 echt noodzakelijk, of is class 6 ook toereikend?
c. Op de site van Sandisk zie ik de Extreme en Ultra modellen voorbij komen. Voor 16gb heb je van beide een 45mb/s class 10 versie. Weten jullie wat dan het verschil is tussen deze twee (qua specs lijken ze hetzelfde)?
d. De site van Sandisk adviseert de Extreme (Pro) voor de D5100. Deze pro's zijn nog best duur. De gewone Extreme's lijken mij qua specs ook beste goed. Of moet ik echt voor de Pro's gaan?
e. De D5100 ondersteunt ook UHS-1. Is het aan te raden om een dergelijke kaart te kopen?
f. Zijn er nog verdere aandachtspunten?
Alvast dank voor jullie reactie.
Op dit moment heb ik een 4gb Sandisk Ultra II 15mb/s class 4 kaartje. Voor het eerste spelen/oefenen vind ik wel toereikend, maar ik zou graag op korte termijn twee nieuwe kaartjes willen aanschaffen.
Ik heb al veel tips en adviezen (o.a. op dit forum) voorbij zien komen, o.a.:
1. voor het opnemen van HD video wordt class 10 aangeraden
2. liever twee kleine(re) kaartjes dan 1 grote
Verder zou ik het liefst gaan voor (minimaal) 45mb/s, ook al lijkt me 30mb/s ook wel goed genoeg. En ook het merk Sandisk heeft (gevoelsmatig) mijn voorkeur.
Voor mijn zoektocht heb ik nog de volgende vragen:
a. Is 8gb groot genoeg (ook voor video en schieten in RAW)? Het prijsverschil tussen 8 en 16gb vind ik tegenwoordig vrij klein. Dus i.p.v. 2 x 8 zou ik wellicht ook voor 2 x 16 kunnen gaan.
b. Is class 10 echt noodzakelijk, of is class 6 ook toereikend?
c. Op de site van Sandisk zie ik de Extreme en Ultra modellen voorbij komen. Voor 16gb heb je van beide een 45mb/s class 10 versie. Weten jullie wat dan het verschil is tussen deze twee (qua specs lijken ze hetzelfde)?
d. De site van Sandisk adviseert de Extreme (Pro) voor de D5100. Deze pro's zijn nog best duur. De gewone Extreme's lijken mij qua specs ook beste goed. Of moet ik echt voor de Pro's gaan?
e. De D5100 ondersteunt ook UHS-1. Is het aan te raden om een dergelijke kaart te kopen?
f. Zijn er nog verdere aandachtspunten?
Alvast dank voor jullie reactie.
Re: Advies geheugenkaart
Ik heb een 45MB Sandisckaart gekocht. Een hogere snelheid qua schrijven is onzin, want het apparaat moet het ook weg kunnen schrijven en dat is dus niet het geval (is mij verteld, 30 MB was inderdaad ook voldoende). Ik heb de 16 GB versie gekocht, toereikend voor foto's en mocht het mis lopen dan heb ik nog een 'standaard' 32 GB kaartje voor handen. Wat betreft video, het is heel persoonlijk, de opnamen zijn prachtig maar filmen met een spiegel reflex is toch wel anders dan we gewend zijn van echte filmcamera's. Zonder statief is het vrij lastig, maar ook dat is mijn eigen mening en daar zullen anderen wellicht anders over denken.
Mijn bescheiden mening wat betreft je kaartje, koop gewoon de 45 MB van 16 GB en dan kun je goed vooruit. Ikzelf heb ook altijd het gevoel dat ik liever 2 kaarten van 16GB heb dan 1 van 32GB. Zal wel onzin zijn maar goed
Ik raad je wel aan om even goed te kijken waar je je geheugenkaart koopt, ik schrok namelijk van de gigantische prijsverschillen en we willen hetzelfde kaartje natuurlijk niet voor véél meer gaan kopen. Er zijn sites die je de goedkoopste aanbieder tonen, product is hetzelfde.
Je overige vragen laat ik aan de pro's over hier, want ben ook maar een leek.
Succes!
Gr. Jeroen
Mijn bescheiden mening wat betreft je kaartje, koop gewoon de 45 MB van 16 GB en dan kun je goed vooruit. Ikzelf heb ook altijd het gevoel dat ik liever 2 kaarten van 16GB heb dan 1 van 32GB. Zal wel onzin zijn maar goed

Ik raad je wel aan om even goed te kijken waar je je geheugenkaart koopt, ik schrok namelijk van de gigantische prijsverschillen en we willen hetzelfde kaartje natuurlijk niet voor véél meer gaan kopen. Er zijn sites die je de goedkoopste aanbieder tonen, product is hetzelfde.
Je overige vragen laat ik aan de pro's over hier, want ben ook maar een leek.

Succes!
Gr. Jeroen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
@Munthunter
Bedankt voor je advies. Mijn gevoel ging ook naar een 45mb/s 16gb versie.
En op de bekende vergelijkingssites (b.v. tweakers pricewatch en kieskeurig) zie je dat er inderdaad enorme prijsverschillen zijn. Veel bekende fotozaken (ik noem geen namen...) zijn vrij duur in geheugenkaartjes terwijl andere (meer computerwinkels) erg goedkoop zijn.
Wat me wel op viel, is dat de goedkoopste aanbieder veel overjarige modellen aanbiedt. Qua naam en grootte zijn ze hetzelfde als de huidige versies, alleen is het b.v. class 6 i.p.v. class 10. Dat vind ik wel jammer.
Hopelijk hebben andere forum-leden nog meer tips en kunnen ze mijn vragen verder beantwoorden.
Bedankt voor je advies. Mijn gevoel ging ook naar een 45mb/s 16gb versie.
En op de bekende vergelijkingssites (b.v. tweakers pricewatch en kieskeurig) zie je dat er inderdaad enorme prijsverschillen zijn. Veel bekende fotozaken (ik noem geen namen...) zijn vrij duur in geheugenkaartjes terwijl andere (meer computerwinkels) erg goedkoop zijn.
Wat me wel op viel, is dat de goedkoopste aanbieder veel overjarige modellen aanbiedt. Qua naam en grootte zijn ze hetzelfde als de huidige versies, alleen is het b.v. class 6 i.p.v. class 10. Dat vind ik wel jammer.
Hopelijk hebben andere forum-leden nog meer tips en kunnen ze mijn vragen verder beantwoorden.
Met vriendelijke groet, Mees
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Bij ibood.nl is er vandaag een extra voor 2 16 Gb geheugenkaartjes. Meen dat het inclusied verzending op 25 euro komt.
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Dat zijn microsd kaartjes.EdwinKort schreef:Bij ibood.nl is er vandaag een extra voor 2 16 Gb geheugenkaartjes. Meen dat het inclusied verzending op 25 euro komt.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zijn micro sd-kaartjes.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Had ik niet gezien.
Mijn foto-site
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Met adapter zijn deze ook te gebruiken.chip54 schreef:Zijn micro sd-kaartjes.
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
micro sd lijkt mij ( in mijn geval) wel erg handig, ik heb 2 sleuven voor sd en laat de foto`s als .NEF( op de ene kaart) en .JPEG ( op de andere kaart) wegschrijven. mocht ik een foto hebben die ik graag snel wil delen met iemand dan kan ik die micro sd in mijn telefoon stoppen en heb ik de foto`s zo doorgestuurd.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Even 'inhakend' op deze vraag... levert het eigenlijk problemen/issues op als je een micro-SD card met adapter gebruikt i.p.v. een dedicated sdhc card?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Nee, danny heb er twee adapters sd liggen worden gebruikt in Coolpix , kodak easy share en af en toe in de D90 dit was meer om het uit te testen.
Er zijn 4micro sd van 2gb en 16gb in de gsm bij de zoons en aanhang.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... o3Do5Sk10H" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.groupon.nl/deals/landelijke- ... L-/8000857" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.emtec-international.com/nl-e ... card_range" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn 4micro sd van 2gb en 16gb in de gsm bij de zoons en aanhang.
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... o3Do5Sk10H" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.groupon.nl/deals/landelijke- ... L-/8000857" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.emtec-international.com/nl-e ... card_range" onclick="window.open(this.href);return false;

mvgr bert
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D