Film ontwikkelen en op CD

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Brossa8

Film ontwikkelen en op CD

Bericht door Brossa8 » do jan 10 2013 3:34 pm

Ik heb kortgeleden mijn FM2n weer uit de kast gehaald en er een rolletje, dat al jaren in mijn ijskast lag, ingestopt. Wat een goed gevoel om je weer totaal te moeten concentreren en alles in de hand te hebben! Ècht fotograferen! :) Ik wil dit - in elk geval naast digitaal - blijven doen.

Toen het rolletje vol was kwam ik er achter dat het (goed) laten ontwikkelen en inscannen nog niet zo eenvoudig is. Een fotowinkel hier in het dorp had op zijn website staan dat zij het nog deden, maar daar aangekomen bleek dat niet meer juist te zijn. Ik heb het uiteindelijk bij de Hema laten doen, maar ben daar niet tevreden over. De scans bevatten stofjes en zelfs een haar en de resolutie is 2MP! :roll: Bovendien kan inscannen alleen in combinatie met afdrukken.
Ik heb zelf een scanner gehad, maar die zat binen de kortste tijd vol met stof en krijg dat er maar eens uit. Een goeie Nikon scanner met ICE vind ik te duur om aan te schaffen.

Weet iemand een (online?) plek waar ik dat wel goed kan laten doen? Ik woon in Huizen (NH) en hoe dichterbij hoe beter, maar als opsturen ook een optie is, dan maakt dat niet uit.

Alvast dank voor de feedback.

Groeten,
Pieter

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Film ontwikkelen en op CD

Bericht door gijs sandberg » do jan 10 2013 4:05 pm

Beste Pieter,
Welkom.
Heb je al eens gekeken bij AutoFocus in Bussum?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do jan 10 2013 4:42 pm

Als je Breda in de buurt vind kan ik je wel helpen...

Brossa8

Bericht door Brossa8 » do jan 10 2013 6:34 pm

Gijs,
Dank voor de tip. Ik heb even op hun site gekeken en zie niet dat ze ontwikkelen. Wel negatieven scannen. Ik zal ze morgen eens bellen.

Rob,
Ook dank. Ik hou jouw voorstel nog even in de achterzak.

Brossa8

Bericht door Brossa8 » vr jan 11 2013 12:47 pm

Gijs,

Ontwikkelen doen ze ook (laten ze doen bij een lab ergens in Brabant). Dat lab kan ook scannen (low res) of Autofocus doet dat (hi res) maar dat is dan (veel) duurder. Voor ontwikkelen, afdrukken en low res scannen zijn ze goedkoper dan de Hema!
Mijn volgende rolletje gaat naar Bussum!

Nogmaals dank voor de tip.

Groet,
Pieter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jan 11 2013 1:06 pm

Ik weet niet of het om kleur of zwart-wit rolletjes gaat, maar zwart-wit zou ik zelf proberen te ontwikkelen, tenminste als je een ontwikkeltankje hebt.
Anders is er wel goedkoop of misschien wel vanuit "weggeef" aan te komen bij iemand die de zolder opruimt. Zelf ontwikkelen kun je het proces helemaal optimaliseren voor het beste resultaat. Bij een lab is het een algemeen werkend "soepje" wat een gemiddeld resultaat geeft voor allerlei uiteenlopende filmpjes.
Vriendelijke groet, Léon Obers

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » vr jan 11 2013 8:48 pm

Je kunt ook in Amersfoort terecht, niet super bij je in de buurt, maar toch ook zeker niet het einde van de wereld. Het bedrijf heet webdvd http://www.wedvd.nl/ en is een onderdeel van fotocinehouse aan de leusderweg. Ik ken deze jongens erg goed en is een betrouwbaar adres.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za jan 12 2013 9:02 am

Dank, André!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Brossa8

Bericht door Brossa8 » za jan 12 2013 1:17 pm

Léon Obers schreef:Ik weet niet of het om kleur of zwart-wit rolletjes gaat, maar zwart-wit zou ik zelf proberen te ontwikkelen, tenminste als je een ontwikkeltankje hebt.
Anders is er wel goedkoop of misschien wel vanuit "weggeef" aan te komen bij iemand die de zolder opruimt. Zelf ontwikkelen kun je het proces helemaal optimaliseren voor het beste resultaat. Bij een lab is het een algemeen werkend "soepje" wat een gemiddeld resultaat geeft voor allerlei uiteenlopende filmpjes.
Goed idee, had ik al overwogen, maar dan heb ik ze nog niet gescand. Bovendien is het een paar eeuwen geleden dat ik zelf heb ontwikkeld - en ik heb het niet vaak gedaan - dus ik vraag me af of ik het proces beter in de hand zou hebben dan het lab.

Brossa8

Bericht door Brossa8 » za jan 12 2013 1:19 pm

André schreef:Je kunt ook in Amersfoort terecht, niet super bij je in de buurt, maar toch ook zeker niet het einde van de wereld. Het bedrijf heet webdvd http://www.wedvd.nl/ en is een onderdeel van fotocinehouse aan de leusderweg. Ik ken deze jongens erg goed en is een betrouwbaar adres.
Ik heb hun site inmiddels gebookmarkt. Dank voor deze tip!

MBlink
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door MBlink » za jan 12 2013 8:18 pm

Ik heb zelf een tijdje geleden een camera gekocht (Minolta X300). M'n rolletje is nog niet vol, maar iok heb toen wel gekeken wat de mogelijkheden zijn.

Bij bijvoorbeeld kruidvat kun je ook alleen laten ontwikkelen, zonder afdrukken. De negatieven kun je dan laten scannen bij bijvoorbeeld DigiFotoLab http://www.digifotolab.nl. Volgens mij redelijke prijzen.

Scannen van negatieven in 24bit (of 48 bit tegen meerprijs) TIFF in 2, 10 of 21 MP.

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik ga het wel proberen als ik mijn rolletje vol heb. De negatieven ga ik dan zelf omzetten naar positief.
Nikon D7100 - Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR - Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 DiII VC PZD Macro -
Sigma 10-20mm F/4-5.6

Brossa8

Bericht door Brossa8 » di jan 15 2013 4:40 pm

MBlink schreef:Ik heb zelf een tijdje geleden een camera gekocht (Minolta X300). M'n rolletje is nog niet vol, maar iok heb toen wel gekeken wat de mogelijkheden zijn.

Bij bijvoorbeeld kruidvat kun je ook alleen laten ontwikkelen, zonder afdrukken. De negatieven kun je dan laten scannen bij bijvoorbeeld DigiFotoLab http://www.digifotolab.nl. Volgens mij redelijke prijzen.

Scannen van negatieven in 24bit (of 48 bit tegen meerprijs) TIFF in 2, 10 of 21 MP.

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik ga het wel proberen als ik mijn rolletje vol heb. De negatieven ga ik dan zelf omzetten naar positief.
Prijzen van DigiFotoLab zijn niet uitzonderlijk nee. Autofocus in Bussum doet 4000 dpi scans voor € 0,50/negatief. (ik weet niet welke opstartkosten; er in geen minimum geloof ik)
Hoewel Kruidvat natuurlijk niet zelf ontwikkelt heb ik er toch een probleem mee mijn rolletje daarheen te sturen/brengen. Meer dan met Hema.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”