scherpstellen op ogen en meer

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ingestoop

scherpstellen op ogen en meer

Bericht door ingestoop » di jan 15 2013 1:20 pm

Beste allemaal,

Hier ben ik weer, ik heb weer een aantal vraagjes!
Vanmorgen ben ik lekker met kids, de slee en camera de sneeuw ingedoken!
Wat me bij thuiskomst opviel is dat de camera scherpstelt op de muts of sjaal van de kindjes en niet op hun ogen. Hoe komt dit? Ik heb de camera op de A stand staan met een diafragma van 5,6 (soms iets groter of kleiner). Verder gebruik ik gewoon de autofocus, maar op welke stand kan ik die dan het beste zetten?

Nog iets lastiger (en ook bijna niet gelukt) is allebei mijn kinderen scherp op de foto krijgen op de slee. De een zit dan net iets verder weg als de ander, ook met een kleiner diafragma is me het niet gelukt. Of moet ik dat gewoon niet in de A stand willen?

Het is best lastig om goed te fotograferen! Al was ik wel tevreden over de kleur van de sneeuw, dat is ook al heel wat waard!

Groetjes Inge

DannySan
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: scherpstellen op ogen en meer

Bericht door DannySan » di jan 15 2013 2:09 pm

Hoi Inge,

op welke settings heb je het focus-systeem staan?
Afhankelijk daarvan heb je een (of meer) focuspunten die de focus opzoeken; je hebt - net als mij - een D3100 en dan heb je volgende opties:
Camera aan, en dan linksonder druk je op de 'i', en dan nogmaals op diezelfde 'i'; dan krijg je je snellere toegang tot de meest basale settings.

Afbeelding
Bovenstaand is een voorbeeld van het betreffende menu, middels de navigatie-knopjes kun je hier een aantal zaken instellen:
- rechtsboven staat "qual FINE L" - wat er nu staat is dat het JPEG Fine lage kwaliteit is, bij mij staat dit op "RAW"
- daaronder staat 'WB AUTO" - dat is de witbalans, en zolang ik in RAW schiet blijft die ook op AUTO staan
- daaronder ISO (nu 200) - dat is geheel afhankelijk van de situatie waarin je schiet
- daaronder de AF-mode, die is wel belangrijk: die staat in de voorbeeld op A en dan bepaalt je camera zélf hoe hij gaat focussen, als ik een stilstaand object heb dan is het AF-S (van Single); dan blijft de focus bij half indrukken ontspan-knop 'gelocked'; en als ik een bewegend object heb zet ik die op AF-C (van Continue) en dan blijft de focus 'actief' zelfs als ik scherpgesteld heb.
- daaronder de AF Area selector; die heeft 4 opties (die ook weer een beetje samenhangen met de menu-optie hierboven); ik gebruik in combi met AF-S altijd "single point' en dan kan ik tijdens het fotograferen zelf mijn focuspoint dmv de navigatietoets verplaatsen (is dat tekeningetje linksonder in het schermpje boven het flitserplaatje). In combi met AF-C gebruik ik altijd Dynamic Area-AF; dus dan blijft de camera focussen als je een object volgt dat dichterbij komt of verder weg gaat; het voordeel is dat als het onderwerp van je initiële focuspunt 'afgaat' de camera zelf het volgende punt opzoekt. Auto gebruik ik niet, en 3d kun je gebruiken bij opnieuw compositie maken van relatieve statische objecten (heb ik zelf nog weinig ervaring mee).
- daaronder je lichtmeet-modus, ook weer afhankelijk van je (licht)situatie.

De A(perture) modus is helemaal goed als je de kindjes wilt fotograferen; maar als ze wat verder uit elkaar staan (in diepte van je af) moet je een groter diafragma gebruiken (F/8 of F/11 bijvoorbeeld) en dan focussen op het voorste kindje. De kleur van de sneeuw is ook leuk als dat goed is natuurlijk!
Lastig is het wel, ik zou het eerder 'leren' willen noemen; maar daarvoor is een goede kennis van hóe je de camera instelt ook belangrijk.

Succes! (en bij meer vragen horen we het vast wel)

Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Hoe komt dit?

Bericht door gijs sandberg » di jan 15 2013 2:19 pm

Beste Inge,
Dat komt omdat je net niet op tijd in de gaten hebt dat alle automatisering kan falen.
Afhankelijk van de instellingen probeert de kamera scherp te stellen, maar perfectie is niet gegardandeerd . :o
Ik ken niet al jouw instellingen, maar reken er maar op dat de kamera het contrast van een fleurige sneeuwmuts makkelijker vindt dan een (blauw) gezicht.
Groeten, Gijs
:evil:
re: groter diafragma
Laten we deze spraakverwarring proberen aan de wortel uit te roeien.
Met de term Groter Diafragma bedoelt men Grotere Lensopening dit lijkt andersom.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ingestoop

Bericht door ingestoop » di jan 15 2013 2:52 pm

Hoi Danny,

Bedankt voor je superduidelijke uitleg! Ik fotografeer zoiezo ook altijd in RAW. Ik had vandaag de witbalans in de AUTO stand staan en dan de belichtinscorrectie iets in de +.
De scherpstelstand had ik inderdaad in de C stand staan maar ik dus totaal niet in de gaten dat ik zelf het puntje kon kiezen zeg maar waarop hij scherp stelt. Ik dacht (ik ben nu eenmaal blond) dat de camera dat punt uitkoos. Dit was dus precies de tip waarnaar ik op zoek was!
De kennis (en vaardigheden) om alles juist in te stellen ben ik bij elkaar aan het rapen alleen soms wil ik veel en veels te snel!
Oefening baart kunst zullen we maar zeggen. Gelukkig kan ik af en toe op jullie hulp rekenen!

Thanks
Groetjes Inge

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » di jan 15 2013 4:10 pm

ingestoop schreef:Gelukkig kan ik af en toe op jullie hulp rekenen!

Thanks
Groetjes Inge
Daar is het forum nou net voor. Zelf veel fotograferen en veel uitproberen, van fouten leer je nu eenmaal. Niet gelijk alle foute foto's wissen maar eerst kijken wat er mis ging aan de hand van de exif informatie, ook daar leer je van
Nikon Z Z & de maskers

DannySan
Clublid
Clublid

Re: Hoe komt dit?

Bericht door DannySan » di jan 15 2013 4:13 pm

gijs sandberg schreef:re: groter diafragma
Laten we deze spraakverwarring proberen aan de wortel uit te roeien.
Met de term Groter Diafragma bedoelt men Grotere Lensopening dit lijkt andersom.
Oftewel: een diafragma van 2,8 is een grotere lensopening in formaat, en 8 is dus een groter getal maar een kleinere opening.
Die kleinere opening zorgt ervoor dat je een langere sluitertijd moet nemen en dat je een "dieper" deel van je foto hebt wat scherp is (heel technisch: Depth of Field).
Leuke materie :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”