objectief AF 200 -400 VR

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Marcel Bandel
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

objectief AF 200 -400 VR

Bericht door Marcel Bandel » di jul 31 2007 11:37 pm

Zijn er fotografen die ervaringen hebben opgedaan met deze lens? Hoe zijn hun ervaringen.
Zijn deze lenzen (in goede staat) als occassion in de handel?

GdP

Re: objectief AF 200 -400 VR

Bericht door GdP » di jul 31 2007 11:48 pm

Marcel Bandel schreef:Zijn er fotografen die ervaringen hebben opgedaan met deze lens? Hoe zijn hun ervaringen.
Zijn deze lenzen (in goede staat) als occassion in de handel?
Ik zie dat dit je eerste bericht is.
We hebben op ons forum ook een rubriek waarin jij je kunt voorstellen.

Gerrit

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Arabia » di jul 31 2007 11:56 pm

Welkom op het forum, Marcel

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Roberto

Bericht door Roberto » wo aug 01 2007 12:47 am

idd, van harte welkom op ons forum! Leef je uit... :lol: met nikon!

Groeten, Robbert

vanson

Bericht door vanson » wo aug 01 2007 9:03 am

Hallo Marcel,

De 200-400mm heb ik zelf slechts 1 keer kunnen gebruiken. Het is een erg indrukwekkende lens qua grootte en qua prestaties.
Als occassion ben ik deze lens nog niet tegen gekomen. De aanschafprijs van de lens verhindert dat ook denk ik. De langere lenzen zijn zeer dun gezaaid in occassion-land.

GdP

Bericht door GdP » wo aug 01 2007 9:23 am

AFS 200- 400 mm f/4 ED-IF VR G Nikkor

5

(D2H,
D70)

This might well be the finest telephoto or zoom lens I've ever tested. The image quality delivered by the 200-400 is absolutely marvellous and should put the legendary predecessor MF 200-400 f/4 Nikkor to a deserved rest (well, almost. See above for the manual version).

The lens is physically quite long, built with a craftmanship often lacking from other current "pro" Nikkors. However, the lettering should be engraved, not just printed, on such an expensive lens.
The 200-400 balances nicely on its tripod mount. Thanks to the IF feature, the length is constant at all settings. The tripod mount is barely adequate, and I'd like to see it improved further since this lens is quite pliable due to its overall length and weak foot

Environmental sealing is provided by a rubber gasket in the rear. There is a generously sized zooming collar to the rear of the lens and the focusing collar is moved in front of that, and set off by a wider diameter. There are a plethora of control buttons for AF lock (in front of the lens), memory reset (sic!), sound warning on/off, AF range, VR mode (normal, active, as on the 70-200 VR lens), and so on.

AFS operation is blindingly fast on the D2H, not equally responsive but nevertheless fast on D70. With the TC14-E added, focusing speed slows a trifle on D2H and become sluggish on D70. VR action is smooth and positive, and might even be used on a tripod if the tripod head is given some slack.

Images are vividly saturated, have high contrast, and tremendous detail. There is hardly any trace of chromatic aberrations anywhere across the zooming or focusing range, a remarkable feat indeed. Sharpness is exquisite even wide open, improves slightly when the lens is stopped a little more down, and holds up well to at least f/16. I obtained acceptable images at f/32 as well, although going this far isn't something I'd recommend. Bokeh is superb.

Despite a tremendous number of lens elements (24 elements of which no less than 4 are ED, in 17 groups), flare is very well controlled. However, you may get significant ghosting when shooting strongly backlit subjects, so wait for that big sun disc until the sun nearly sets and you'll be OK.

The only drawbacks of this lens are the price and weak tripod mount (not everyone will agree to the latter). Otherwise it already is slated to become a legend in its own time. Compared to the manual version the newcomer is selling like the proverbial hotcakes.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Gerrit

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo aug 01 2007 9:25 am

Dit objectief hoort bij de top 5 van Nikon Zoom objectieven. En heeft maar één zeer groot nadeel. Het is een G objectief en ik kan er dus niet mee werken op m'n F camera.
Dat ding is nu ongeveer 4 jaar leverbaar en ik kan me niet indenken dat iemand die er een gekocht heeft voor zeg + 7000 Euro er nu zo maar afstand van gaat doen.
Er is een oudere AIS versie uit 1983 en die gaan aanmerkelijk goedkoper.

Dus ga straks op zoek in Doesburg. (zie activiteiten)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo aug 01 2007 9:50 am

Hans, Ik vraag me serieus af hoeveel mensen de 200-400vr kopen om op een F te schroeven.

Hoe goed de F ook moge zijn, er is zitten grenzen aan backwards compatabillaty van materialen die nu worden geproduceerd en ik denk dat een van die grenzen de G objectieven zijn, DX objectieven zijn dat ook.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » wo aug 01 2007 11:25 pm

Helaas zul je de 200-400 niet gebruikt vinden.
Ik heb op vele site,s en marktplaatsen een advertentie gehad maar geen enkele respons gehad.
Iemand die deze lens koopt zal hem niet eerder weer weg doen dan dat er betere komt.
En een betere in dit bereik is er momenteel niet en zal er waarschijnlijk binnenkort ook niet komen .
Als je het geld er voor hebt , kopen, deze lens schijft heel weinig af.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do aug 02 2007 8:52 am

Op de cursus Capture NX had een van onze mede-forumleden dit kanon bij zich. Het is zonder meer een indrukwekkend stuk glaswerk. Na 3 minuten begon mijn arm al te hangen onder 3,5 kilogram aan glas. Het gewicht zit vooral in de grote elementen voorin het objectief.

Hij vertelde dat het NSPN slechts een handvol van deze objectieven had geregistreerd. Gezien de prijs, het gewicht en beperkte zoomrange zal het een zeldzaam objectief blijven. Je koopt hem niet op een achternamiddag bij de fotozaak om de hoek. Aanschaf zal de uitkomst zijn van goede overdenking en als je dat gedaan hebt doe je dit objectief dus de rest van je leven niet meer weg....
Niettemin zou ik er graag eentje hebben hoor 8) .

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Alexie

Bericht door Alexie » zo nov 18 2007 9:57 pm

Oud bericht maar wie weet.
Nu staat er een op Marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/129863631

Groeten,

Alex

George Fennes
Clublid
Clublid

mooi speelgoed

Bericht door George Fennes » ma nov 19 2007 1:23 am

De 200-400mm VR lijkt mij een zeer interessant objectief, maar helaas past niet in mijn rugzakje, dus dan maar even niet :oops:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

mikemix

Bericht door mikemix » ma nov 19 2007 10:33 am

Alexie schreef:Oud bericht maar wie weet.
Nu staat er een op Marktplaats.

http://link.marktplaats.nl/129863631

Groeten,

Alex
Tja en dan zo'n schaamteloos startbod van €1900,=
Hele fraaie lens, als ik de hele dag vogels kon schieten dan was het mijn maatje...

George Fennes
Clublid
Clublid

toch mijn bedenkingen

Bericht door George Fennes » ma nov 19 2007 10:46 am

Ik denk dat het een heel mooi objectief is, maar 400mm is nog wel an de korte kant voor natuur/vogel fotografie.
Mijn dochter heeft een 80-400mm VR en op 400mm komt ze heel vaak heel veel te kort.
Dus als ik vogeltjes zou gaan fotograferen, zou ik minimaal voor 600mm gaan of zoals Roelof een 300-800mm, maar dan heb je weet een koelie nodig om dat ding te sjouwen.
Maar vanuit zo'n schuilhut lijkt me dat eindeloos zo'n groot kanon :lol:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » ma nov 19 2007 9:56 pm

Hey,
Is maar een voorstel :D
Heb zelf een SIGMA 50-500 MM lens ik gebruik het voor vliegtuigen te fotograveren ik vind het persoonlijk een goeie lens en heb er al mooie plaaten mee gemaakt!! :D

Gr Corné Goud
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”