Nikon 28-300mm in DX mode op Full Frame
Nikon 28-300mm in DX mode op Full Frame
Geeft een Nikon 28-300mm in DX mode op een Full Frame een kwalitatief beter fotoresultaat, omdat je dan het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nikon 28-300mm in DX mode op Full Frame
Gebruik hem gewoon zoals hij bedoeld is. Je kan achteraf altijd nog een stuk van je foto weggooien; dat hoeft de camera niet voor je te doen. Want dat is wat er gebeurt in de DX mode.
Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ja. Klopt. Maar waarom zou je al op het moment van fotograferen een deel van je foto weggooien? Je hebt gewoon een FX objectief. Je kan altijd nog achteraf bepalen of je de hele foute wilt behouden of een deel wilt wegsnijden. Ik zie geen reden om dat al tijdens het fotograferen te doen. Tenzij je een kleiner bestand wilt hebben op je geheugenkaartje, maar dat doen we toch al heel lang niet meer; kaartjes zijn niet zo duur.Omega schreef:Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Op FX heb je in het midden precies hetzelfde beeld (ook gemaakt met het middendeel van het objectief) met dus nog een extra stukje er omheen. Je kunt dus desgewenst altijd nog croppen en er is dus geen enkele reden om een FX-objectief in de DX-stand te gebruiken. Waarvoor koop je anders een FX-camera?Omega schreef:Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?
Ik zou me overigens niet zo druk maken over de wat mindere scherpte in de hoeken. Dat is bij veel onderwerpen helemaal niet erg en een beetje diafragmeren verhelpt vaak al veel.
Bij FF in DX mode wordt dus het middelste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
Thnx.
Thnx.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Inderdaad. Iets wat je dus beter achteraf kan doen, want dan kan je bepalen of het nodig is. En zo ja, hoeveel.Omega schreef:Bij FF in DX mode wordt dus het middelste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dat geldt ook voor alle andere objectieven.Omega schreef:Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?
Als dat voor jou een reden is om FX in de DX-stand te gebruiken, ben je beter af met een DX-camera.

- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
en (helaas) ook alleen het middelste deel van je prachtige FX-sensor en verlies je dus meer dan de helft van de pixels die je hebtOmega schreef:Bij FF in DX mode wordt dus het middelste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
Niet doen!
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !