Nikon 28-300mm in DX mode op Full Frame

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
Omega
Forumlid
Forumlid

Nikon 28-300mm in DX mode op Full Frame

Bericht door Omega » do jan 17 2013 9:13 am

Geeft een Nikon 28-300mm in DX mode op een Full Frame een kwalitatief beter fotoresultaat, omdat je dan het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon 28-300mm in DX mode op Full Frame

Bericht door Patrick » do jan 17 2013 9:31 am

Gebruik hem gewoon zoals hij bedoeld is. Je kan achteraf altijd nog een stuk van je foto weggooien; dat hoeft de camera niet voor je te doen. Want dat is wat er gebeurt in de DX mode.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Omega
Forumlid
Forumlid

Bericht door Omega » do jan 17 2013 9:41 am

Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 17 2013 11:33 am

Omega schreef:Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?
Ja. Klopt. Maar waarom zou je al op het moment van fotograferen een deel van je foto weggooien? Je hebt gewoon een FX objectief. Je kan altijd nog achteraf bepalen of je de hele foute wilt behouden of een deel wilt wegsnijden. Ik zie geen reden om dat al tijdens het fotograferen te doen. Tenzij je een kleiner bestand wilt hebben op je geheugenkaartje, maar dat doen we toch al heel lang niet meer; kaartjes zijn niet zo duur.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do jan 17 2013 11:43 am

Omega schreef:Als ik de Nikon 28-300mm gebruik op een DX camera, dan gebruik ik toch ook alleen maar het binnenste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief?
Op FX heb je in het midden precies hetzelfde beeld (ook gemaakt met het middendeel van het objectief) met dus nog een extra stukje er omheen. Je kunt dus desgewenst altijd nog croppen en er is dus geen enkele reden om een FX-objectief in de DX-stand te gebruiken. Waarvoor koop je anders een FX-camera?
Ik zou me overigens niet zo druk maken over de wat mindere scherpte in de hoeken. Dat is bij veel onderwerpen helemaal niet erg en een beetje diafragmeren verhelpt vaak al veel.

Omega
Forumlid
Forumlid

Bericht door Omega » do jan 17 2013 11:47 am

Bij FF in DX mode wordt dus het middelste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.

Thnx.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jan 17 2013 11:54 am

Omega schreef:Bij FF in DX mode wordt dus het middelste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
Inderdaad. Iets wat je dus beter achteraf kan doen, want dan kan je bepalen of het nodig is. En zo ja, hoeveel.

Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Bob42 » do jan 17 2013 12:36 pm

Dat geldt ook voor alle andere objectieven.
Als dat voor jou een reden is om FX in de DX-stand te gebruiken, ben je beter af met een DX-camera. 8)

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » do jan 17 2013 5:37 pm

Omega schreef:Bij FF in DX mode wordt dus het middelste gedeelte van de beeldcirkel van het objectief gebruikt.
en (helaas) ook alleen het middelste deel van je prachtige FX-sensor en verlies je dus meer dan de helft van de pixels die je hebt
Niet doen!
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”