Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600 : update
Alhoewel de verkoper beweerde dat er een oplossing voor het stof- en olieprobleem was maar dat daarvoor de camera naar Duitsland moest, wordt daar helaas niets gerepareerd of vervangen. Er wordt alleen zeer grondig schoongemaakt.
Aan het coatingprobleem is dit keer helemaal geen aandacht besteed, ondanks de fotos die ik had meegestuurd. Ik zal de komende 1000 foto's de coatingproblematiek scherp in de gaten houden, net als het stof en olieprobleem. Komt het weer terug dan zal er een oplossing gevonden moeten worden want ik ga niet steeds olie van de sensor poetsen. Volgens de handleiding mag ik dat niet eens.
Ik vind het tegenvallend dat een bedrijf met zo'n reputatie na de flinke olieproblemen van de D7000 zijn lesje niet leert en klakkeloos de kopers van de volgende serie ameras opzadelt met de gevolgen ervan. Met deze lakse houding verliest Nikon in een rap tempo zijn imago van een degelijke DSLR bouwer. Eentje die nauwelijk nog luistert naar zijn klanten en ook nog eens een groep gebruikers al enkele jaren onthoudt van een groeipad in een body/lenslijn die Nikon zelf begonnen is : de D200/D300 serie.
Aan het coatingprobleem is dit keer helemaal geen aandacht besteed, ondanks de fotos die ik had meegestuurd. Ik zal de komende 1000 foto's de coatingproblematiek scherp in de gaten houden, net als het stof en olieprobleem. Komt het weer terug dan zal er een oplossing gevonden moeten worden want ik ga niet steeds olie van de sensor poetsen. Volgens de handleiding mag ik dat niet eens.
Ik vind het tegenvallend dat een bedrijf met zo'n reputatie na de flinke olieproblemen van de D7000 zijn lesje niet leert en klakkeloos de kopers van de volgende serie ameras opzadelt met de gevolgen ervan. Met deze lakse houding verliest Nikon in een rap tempo zijn imago van een degelijke DSLR bouwer. Eentje die nauwelijk nog luistert naar zijn klanten en ook nog eens een groep gebruikers al enkele jaren onthoudt van een groeipad in een body/lenslijn die Nikon zelf begonnen is : de D200/D300 serie.
Laatst gewijzigd door lock op zo jan 27 2013 1:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
Re: Geen oplossing voor stof en olieprobleem D600
Tja of ze niets er aan doen weet ik niet.
De D300 was een enorme stap voorwaarts tov de D200.
En de D300(s) is op een aantal punten voorbijgestreefd door de D7000, dus als Nikon weer wat uit de hoge hoed gaat toveren wat de D300 en D7000 behoorlijk overtreft duurt het misschien allemaal wat langer.
Misschien komt daar wel een heel nieuw AF systeem in, want inmiddels is de 51 punts AF door Canon ingehaald.
En iets wat goed is duurt wellicht wat langer.
En met een arsenaal aan Nikon objectieven stapt niet iedereen zomaar over, dat doen er maar enkelen.
En laten we wel wezen Canon heeft vooralsnog ook geen opvolger voor de 7D, die ook al een tijdje meegaat.
Maar het stof en olieprobleem is gewoon een hele domme fout, dat hadden ze kunnen voorkomen, er is immers geen nieuwe techniek gebruikt wat dat betreft.
De D300 was een enorme stap voorwaarts tov de D200.
En de D300(s) is op een aantal punten voorbijgestreefd door de D7000, dus als Nikon weer wat uit de hoge hoed gaat toveren wat de D300 en D7000 behoorlijk overtreft duurt het misschien allemaal wat langer.
Misschien komt daar wel een heel nieuw AF systeem in, want inmiddels is de 51 punts AF door Canon ingehaald.
En iets wat goed is duurt wellicht wat langer.
En met een arsenaal aan Nikon objectieven stapt niet iedereen zomaar over, dat doen er maar enkelen.
En laten we wel wezen Canon heeft vooralsnog ook geen opvolger voor de 7D, die ook al een tijdje meegaat.
Maar het stof en olieprobleem is gewoon een hele domme fout, dat hadden ze kunnen voorkomen, er is immers geen nieuwe techniek gebruikt wat dat betreft.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb een vraagje aan TS starter.
Na hoe veel klicks kwamen de olie spetters en slijtage aan het licht?
D610 24-70 F2.8 Fujifilm X-T20 :)
http://www.mroosfotografie.nl
http://www.mroosfotografie.nl
-
- Forumlid
Iets meer dan een week geleden heeft een duitse fotoboer bij Nikon geinformeerd of het zin had de camera in te sturen voor een permanente oplossing. Nikon antwoordde met 'nee'. Daarop is in overleg met Nikon overgegaan tot het ruilen van bodies. In een vergelijkbare situatie kon de cameraboer geen nieuwe bodies leveren omdat hij sinds december niks meer had binnen gekregen. Deze koper kreeg zijn geld terug.
Ik ga Nikon rechtstreeks vragen wat hun standpunt is tav zelf reinigen van de sensor. Er moet duidelijkheid komen over de vraag of dit de garantie in gevaar brengt.
Ik ga Nikon rechtstreeks vragen wat hun standpunt is tav zelf reinigen van de sensor. Er moet duidelijkheid komen over de vraag of dit de garantie in gevaar brengt.
-
- Forumlid
Pakweg 800 clicks. De slijtage aan de coating werd goed zichtbaar na 1000 clicks. Na de eerste poetsbeurt van Nikon was het na 1000 clicks nog smeriger dan de eerste keer. Met de coating gaat het minder hard, maar ik heb na de eerste service beurt geen lange series met max fps gebruikt.Nismo schreef:Ik heb een vraagje aan TS starter.
- marcel.b
- Forumlid
Als bezitter van een D7000 kreeg ik ook last van stof en een hardnekkige oliespetter op de sensor , na ongeveer een half jaar.
Weet niet percies na hoeveel click,s
Camera laten (sensor) schoonmaken bij Camera.nl in barendrecht tijdens een actie , en gewoon nergens last meer van!
Wel oppassen met objectieven wisselen (body naar beneden gericht houden) en af en toe met het blaasbalgje uitblazen.
Maar da,s vanzelfsprekend.
Er moest wel flink over de sensor "geveegd"worden en de medewerker heeft zelfs de camera nog aan een collega doorgegeven , want
het lukte niet..... Met het 3e swipe kwastje bingo..., kosten nul ,nul.
Dacht toen ook dat gaat in de toekomst nog wat worden maar geen last meer.
Word veel over dit onderwerp gesproken en vraag me af waarom Nikon zelf het niet kan oplossen.
Weet niet percies na hoeveel click,s
Camera laten (sensor) schoonmaken bij Camera.nl in barendrecht tijdens een actie , en gewoon nergens last meer van!
Wel oppassen met objectieven wisselen (body naar beneden gericht houden) en af en toe met het blaasbalgje uitblazen.
Maar da,s vanzelfsprekend.
Er moest wel flink over de sensor "geveegd"worden en de medewerker heeft zelfs de camera nog aan een collega doorgegeven , want
het lukte niet..... Met het 3e swipe kwastje bingo..., kosten nul ,nul.
Dacht toen ook dat gaat in de toekomst nog wat worden maar geen last meer.
Word veel over dit onderwerp gesproken en vraag me af waarom Nikon zelf het niet kan oplossen.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Waar heb je jouw D600 gekocht?
(m.a.w. geeft de winkel je geen service: gewoon een andere body!)
Een béétje winkel zou toch een degelijke service moeten geven aan z'n klanten
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
Heeft elke D600 body hier last van, Of is het een kwestie van pech(of geluk) hebben?
-
- Forumlid
Ik heb hem voor de verandering niet bij Cameratools gekocht want die had hem op dat moment niet meer. Dus bij KE gekocht en geprofiteerd van hun aanbod met een vijf-jarige garantie e.d.FotoTuur schreef:Waar heb je jouw D600 gekocht?
KE heeft, en ik denk wel meerdere webwinkels, een deal met Nikon dat ze de camera drie keer moeten aanbieden alvorens Nikon akkoord gaat met het alternatief: ruilen of geld terug. Dat heeft de serviceafdeling mij telefonisch medegedeeld. Ik heb in overleg met hen, nadat ze een oplossing hadden toegezegd, besloten de camera nogmaals in te sturen. Dat is destijds mijn beslissing geweest en nu zal ik moeten afwachten hoe het loopt. Komt het probleem nauwelijks meer terug en de coating blijft verder in tact dan is er geen harde aanleiding tot het teruggeven van de camera. Het wordt een andere verhaal als het voor de derde keer uit de klauwen loopt....
- marcel.b
- Forumlid
Als er D600 body,s retour komen naar Nikon via winkelketen dan komen die toch ook weer in omloop, hetzij na inspectie en controle?
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Fuji XT 1
-
- Forumlid
Nee. Ik kom diverse zeer kundige mensen op andere fora tegen die ook een D600 hebben maar zonder problemen. Dit mensen weten zeker hoe ze kunnen zien of hun sensor smerig is.Het probleem is alleen, dat zelfs in jnauari gekochte cameras (in duitsland en amerika in ieder geval, hier weet ik het niet) nog steeds problemen kunnen vertonen. Het is dus een tombolaSato schreef:Heeft elke D600 body hier last van, Of is het een kwestie van pech(of geluk) hebben?

Dan is er ongetwijfeld een groep gebruikers die de camera zelden op een diafragma kleiner dan f/8 zet. Dan is de kans groot dat je de stof en olie niet ziet. Of die het hebben zulle nwe nooit weten.
Er is ook een groep die hetzich niet aantrekt en vrolijk de swaps en eclipsflesjes aanschaft om de sensor zelf schoon te maken. Het is dan namelijk goedkoper en effectiever dan schoonmaken door Nikon. Ik zit alleen met het probleem dat Nikon de optie open houdt de garantie te ontzeggen als je zelf cleaned. Als ze bevestigen dat dit niet het geval is, dan zou ik daar nog mee kunnen leven mits het niet elke 1000 frames raak is.
Alleen als het echt de spuigaten uitloopt en de olie op de sensor het stof vasthoudt, dan zie je het. Zelfs op f/4 (eigen ervaring).
Voor iedereen die niet stackt, maar wel aan landschapsfotografie of macro doet zal een vuile sensor snel opvallen. Hier worden de diafragmas namelijk ver dichtgeknepen voor een grote scherptediepte..
-
- Forumlid
Formeel niet. Al deze cameras moeten terug naar Nikon. Nikon beslist of de camera opnieuw in de verkoop kan gaan. Het kan echter zo zijn dat een winkel de body terugneemt maar geen recht heeft op compensatie van Nikon ( ivm dealer-importeur afspraken). Er zullen dan zeker winkels bij zitten die de cameras weer in de verkoop brengen.marcel.b schreef:Als er D600 body,s retour komen naar Nikon via winkelketen dan komen die toch ook weer in omloop, hetzij na inspectie en controle?
Daarom registreer ik de body altijd want dat maakt het minder eenvoudig de body 'zomaar' opnieuw in de verkoop te brengen. Om de body te kunnen verkopen moet de winkel dan altijd eerst langs Nikon.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Jez.. wat een gedoe zeg! Lock, balen voor je zeg. Heb je zo'n 'top'camerabody moet je je bezig houden met een body alsof ie van het merk SuperPech is.
Even to the point: HOE KÓMT DIE OLIE OP DE SENSOR? EN DE COATING STUKJES? Door trillingen die het opklappen van de spiegel veroorzaakt?
Om razend van te worden, dat een zo'n knullig iets, een camera waardeloos wordt....!
Even to the point: HOE KÓMT DIE OLIE OP DE SENSOR? EN DE COATING STUKJES? Door trillingen die het opklappen van de spiegel veroorzaakt?
Om razend van te worden, dat een zo'n knullig iets, een camera waardeloos wordt....!
Nikon D750, Nikkor 24-70mm f2.8G ED, Nikkor 70-200mm f2.8G ED VRII, Nikkor 20mm f2.8, Nikkor 50mm f1.8G, Nikkor 35-70mm f2.8, "C-merk" Powershot S120, iPhone 11Pro met App "Camera+ 2"
- Gobert
- Clublid
Koop ontbinden?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
-
- Forumlid
Als ik daar allemaal antwoorden op had FotoTuur, dan had ik vast en zeker een totaal ander beroep gehadFotoTuur schreef:Jez.. wat een gedoe zeg! Lock, balen voor je zeg. Heb je zo'n 'top'camerabody moet je je bezig houden met een body alsof ie van het merk SuperPech is.

De olie komt volgens bronnen uit het sluitermechanisme. Sommigen beweren dat het speigelmechanisme komt maar dat lijkt mij niet logisch want die spiegel beweegt niet als de sluiter open staat, behalve in LIve view. Dat zou betekenen dat het probleem proportioneel met het LiveView gebruik optreedt en daar heb ik nog nooit iemand iets over horen zeggen. Ik gebruik het ook zelden...
De coating op het die loslaat komt van een balkje dat de spiegel op en neer beweegt. In de neerwaarste stand van de spiegel ligt deze arm tegen het binnenwerk aan. Als de spiegel omhoog gaat beweegt deze arm mee en wordt verplaatst langs het binnenwerk. Ik vermoed dat speling ertoe leidt dat er coating afschraapt.
Het kan overigens best dat het mechanisme zelf niks mankeert, maar dat coatinglaag te dik is opgezet (fabricagefout). De coating is ook geen gladde deklaag. Het is bobbelig en bevat partikels met metaal erin (ik geloof aluminium). Dat kan verklaren dat een uitstekend stukje coating tot op het blanke metaal eraf geschraapt kan worden. Blank metaal was de eerste keer namelijk goed te zien. Maar het blijft gissen.
De camera is overigens niet 'waardeloos'. Zo zie ik het niet. Ik geef het kreng nog een eerlijke kans en zolang het schoon blijft en de coating blijft erop zitten, zal ik er niet meer over zeuren. Maar het is wel de allerlaatste keer dat ik binnen één jaar een nieuw fotografieprodukt koop. Ik vertik hem om in de toekomst de inhaligheid van de fabrikant te financieren.
lock