Utrechts Provinciaal Damkampioenschap

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Utrechts Provinciaal Damkampioenschap

Bericht door Skippy » do jan 24 2013 10:30 pm

Gisteren heb ik op verzoek van de UPDB (Utrechtse Provinciale Dam Bond) het Utrechts Provinciaal Damkampioenschap gefotografeerd.

Er waren 54 wedstrijdspelers, van beginner tot gevorderd.

Hier een kleine serie van dit evenement. Technisch lastig, weinig ruimte, niet zo veel licht en uiteraard geen gebruik van flitslicht.

Apparatuur; Nikon D700, Tamron 28-75mm f2.8, Nikkor 85mm f1.8 AF-D , Nikkor 105mm f2 AF-D DC, Nikkor 180mm f2.8 AF-D

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Skippy op zo jan 27 2013 12:05 am, 20 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Utrechts Provinciaal Damkampioenschap

Bericht door Patrick » do jan 24 2013 10:40 pm

Opvallend veel meegenomen die dag Skippy! :wink:

Hoe kom je daar zo verzeild? Ik kan me herinneren dat je ooit een keer een hele mooie dammer hebt geplaatst met een bril op waarin je het bord kon zien. Doe je dit soort evenementen vaker.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 24 2013 10:47 pm

Patrick schreef:Opvallend veel meegenomen die dag Skippy! :wink:

Hoe kom je daar zo verzeild? Ik kan me herinneren dat je ooit een keer een hele mooie dammer hebt geplaatst met een bril op waarin je het bord kon zien. Doe je dit soort evenementen vaker.
Veel meegenomen en eigenlijk miste ik nog een 50mm. Veel wisselen en fotograferen zonder de spelers teveel te storen, een uitdaging noemen ze dat.
Deze shoot is inderdaad naar aanleiding van een eerdere zwart/wit serie in 2009. Dat was hobby, dit was werk.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » do jan 24 2013 11:09 pm

Een heel dankbaar onderwerp. Niet zozeer de overzichten als wel de peinzende, piekerende en twijfelende gezichten van de spelers. Ik denk dat je je daar nog meer op zou moeten richten, waarbij in elk plaatje in elk geval duidelijk moet zijn dat het om een dam- of schaakwedstrijd gaat.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do jan 24 2013 11:17 pm

JacTrum schreef:Een heel dankbaar onderwerp. Niet zozeer de overzichten als wel de peinzende, piekerende en twijfelende gezichten van de spelers. Ik denk dat je je daar nog meer op zou moeten richten, waarbij in elk plaatje in elk geval duidelijk moet zijn dat het om een dam- of schaakwedstrijd gaat.
Ik begrijp wat je bedoelt Jac. De beperkte ruimte, het respect voor de spelers en het feit dat ik hier in opdracht en niet voor mezelf fotografeerde lieten dat echter niet altijd toe. Overigens heb ik wel zoveel als mogelijk speler(s) plus dambord gefotografeerd, met het doel om duidelijk aan te geven dat het hier een damwedstrijd betreft :wink2:

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » do jan 24 2013 11:56 pm

Mooie serie.
Het verhaal is duidelijk en goed weergegeven.
Zitten de dammers aan beide kanten zo te kijken, of kun je ook leuke foto's maken van de mensen die NIET aan zet zijn ?
Geeuwende, verveelde of van angstzweet beslagen dammers b.v. :D

Vrgr
Tiny

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Wiljo » vr jan 25 2013 10:15 am

Mooie serie, de denkende en peinzende gezichten mooi in beeld gebracht.
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

I AM Kees
Forumlid
Forumlid

Bericht door I AM Kees » vr jan 25 2013 10:32 am

Sfeervolle, warme serie!

Ik heb wel een vraag: deze foto's zijn allemaal in landscape gemaakt. Is dat een bewuste keuze (van de opdrachtgever of van jou) geweest?
Het lijkt mij namelijk dat je in deze omstandigheden iets meer close-up mét dambord kan maken in portrait, of zie ik dat verkeerd?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 25 2013 11:31 am

I AM Kees schreef:Sfeervolle, warme serie!

Ik heb wel een vraag: deze foto's zijn allemaal in landscape gemaakt. Is dat een bewuste keuze (van de opdrachtgever of van jou) geweest?
Het lijkt mij namelijk dat je in deze omstandigheden iets meer close-up mét dambord kan maken in portrait, of zie ik dat verkeerd?
Dank Kees. Bewuste keuze door de wens van de opdrachtgever voor sfeerbeelden waarbij m.n. ook de grote opkomst (voor de damsport) duidelijk getoond moest worden.
Daar vind ik landscape beter bij passen dan portrait. Bij dit soort foto's wil ik ook niet te uitgebreid (letterlijk) stilstaan bij de deelnemers.
Zoals je kunt zien is er weinig ruimte tussen de tafels en tussen de deelnemers, dat beperkt de artistieke mogelijkheden enigszins.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr jan 25 2013 11:52 am

Leuke serie.

Alleen vind ik de witbalans toch wat naar het groene (TL) toe gaan.

En ik had bij foto 3 en 9 de glimmende plekken wat weggepoetst, er zitten sowieso nogal wat glimmende hoofden in de zaal. :wink2:

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr jan 25 2013 11:43 pm

yzf1kr schreef:Leuke serie.

Alleen vind ik de witbalans toch wat naar het groene (TL) toe gaan.

En ik had bij foto 3 en 9 de glimmende plekken wat weggepoetst, er zitten sowieso nogal wat glimmende hoofden in de zaal. :wink2:
Attent, ik heb de witbalans aangepast bij de versie voor de klant. De glimmende plekken vind ik niet zo storen, is een teken van eruditie toch? :wink:

Replay
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Replay » za jan 26 2013 12:25 pm

Mooie serie. Het hoeft niet altijd snel te gaan. De expressie op de gezichten zijn heel gaaf. Echt een denksport en dat heb je mooi in beeld gebracht.

Groeten Roel.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jan 27 2013 11:11 am

Fijne reportage / sfeerverslag met ook een mooie overzichtsfoto. De foto´s met de 180 zouden met een snellere sluitertijd wellicht nog wat scherper zijn. (met name 6)

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo jan 27 2013 11:15 am

Frankie schreef:Fijne reportage / sfeerverslag met ook een mooie overzichtsfoto. De foto´s met de 180 zouden met een snellere sluitertijd wellicht nog wat scherper zijn. (met name 6)
Eens, helaas heeft de D700 geen auto-iso gerelateerd aan brandpunt. Ik heb regelmatig van objectief/brandpunt gewisseld en heb voor het gemak en de snelheid de maximale iso op 3.200 laten staan. Nummer 6 was inderdaad beter met snellere sluitertijd op iso 6.400 geweest, wel met meer ruis als gevolg.

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » zo jan 27 2013 1:32 pm

Misschien ben ik te kritisch, maar ik vind de foto's weinig spannend.
Een beetje rechttoe-rechtaan shots.
Maar als dat je bedoeling is geweest, dan behoud ik me van verder commentaar.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”