Nikon AF-S DX 18-70 F/3.5-4.5G

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
base

Nikon AF-S DX 18-70 F/3.5-4.5G

Bericht door base » vr aug 03 2007 11:30 am

Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot de Nikon AF-S DX 18-70 F/3.5-4.5G die ik gebruik bij mijn D70.

Meestens probeer ik de autofocus te vermijden maar in sommige situaties grijp ik wel naar die mogelijkheid(als ik heel weinig tijd heb bijv.) en dan valt me op dat de autofocus functie niet al te best werkt. Zeker in vergelijking met mijn standaard analoge 28-80 lens die ik gebruikte bij mijn f65.

Hij stelt gewoon niet scherp en dat vooral bij onderwerpen waar het waarschijnlijk niet duidelijk is waarop scherp te stellen. Zoals de lucht. En laat ik nou net die graag fotograferen..

[highlight=red]-[/highlight] Moet ik gewoonweg altijd de manuele focus gebruiken(zoals mij ook geleerd is)?

Afgelopen weekend was ik in Berlijn(zeer fotogenieke stad overigens zie: http://the-kadee-experience.hyves.nl/bl ... geil/2oVe/

Bij bijvoorbeeld de laatste foto lag ik op mijn rug, had amper zicht en kon dus absoluut niet scherpstellen, omdat ik gewoonweg te weinig licht zag,

[highlight=red]- [/highlight]Zijn daar handigheidjes voor om toch scherp te stellen in ´matige´ omstandigheden? Nu heb ik maar een beetje gegokt en de scherpstel ring net niet uiterst naar rechts gedraaid.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

p.s. in Berlijn heb ik ook geschoten met een canon 400d met een sigma lens als ik me niet vergis en die scherpstelring voelde veel doeltreffender en fijner aan..

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr aug 03 2007 1:09 pm

Even de gewone vragen:
- Staat de lens op "M/A"?
- Staat het toestel op "AF"?

Zo ja, ga er eens mee naar Beverwijk.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr aug 03 2007 1:15 pm

Als je zelf te weinig licht hebt om goed sherp te stellen dan moet je er niet op rekenen dat de camera het beter doet. Vooral niet bij iets dat zo ver weg is als de lucht, want dan helpt het focus assist licht ook niet echt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 05 2007 7:35 am

vergeet ook niet dat deze toch wel goede lens niet zo lichtsterk is toch kan je er in het zo goed als donker een foto mee maken.

soms moet je bv een beetje met je lichtmeter spelen om in lastige situaties toch te kunnen fotograveren. in mijn optiek is dat altijd beter dan je iso waarde te verhogen (zie de twee voorbee;den en de laatste 2 foto's)
voorbeeld 1 (ondergaande zon in chersonisos om 18:27
foto is niet bewerkt en ja is met de 18-70 en de d70 genomen
Afbeelding

of deze

Afbeelding

wel bewerkt slechts alleen een stuk lichter gemaakt

beide foto's met de P stand en d70 met 18-70

groet

dj

belichting meter +1 stop (anders was het echt te donker in de kerk en flitsen is tabu daar

Afbeelding

Afbeelding

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 05 2007 1:39 pm

Tja had dit al verwacht iedereen met ST*&MH&$D geslagen dat zo iets met de door velen verguisde 18-70 kitlens mogelijk is (Hi Hi )

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » zo aug 05 2007 1:53 pm

Een kennis van mij zoekt nog zo'n verguisde 18-70mm kitlens voor weinig...
Dus nog even niet in de vuilnisbak mikken a.u.b....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Robin

Bericht door Robin » zo aug 05 2007 2:02 pm

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op wo dec 16 2009 8:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

scooro

Bericht door scooro » ma aug 06 2007 2:05 pm

Bij foto ten Velde (www.digi2u.nl) staat ie voor € 279 nieuw.
Of ik zie het verschil niet dat het net een ander type is.... draai nog maar net mee in de nikon dusss.

base

Bericht door base » ma aug 06 2007 5:04 pm

Hallo,

Allemaal vriendelijk dank voor de reacties. Ik ga het even op me in laten werken(even pielen met mijn camera) en dan kom ik er later op terug.

Groeten

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma aug 06 2007 5:39 pm

Misschien overbodig, maar hoe snel is de autofocus van je 28-80 op de D70 :?:

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma aug 06 2007 6:37 pm

Hmm Pruimpit da's een wereld van verschil, de 28-80 is op zich niet super langzaam met een d70 (firmware verie a+b 2:00 ) maar met de 18-70 oh la la da's gewoon weg genieten maar het nadeel (jawel dat is er ) is het gewicht van de lens in cominatie met de d70. samen een leopard II met geladen kanon ;) oer degelijk voor al de focus ring op de 18-70 is heerlijk en vergeet niet dit is een lens bestemt voor digitale body's dus voor do ver ik weet he je bij dx ed lensen geen last van de 1.5x multiplier

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » ma aug 06 2007 6:54 pm

dit is een lens bestemt voor digitale body's dus voor do ver ik weet he je bij dx ed lensen geen last van de 1.5x multiplier
Jawel hoor.
DX betekent alleen maar dat het belichte vlak op je film/sensor-vlak kleiner is dan bij niet-dx.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma aug 06 2007 7:10 pm

hmm dan heb ik er zo juist een vraag als ik een foto maak op 18mm geeft capture nx ook 18mm aan en geen 27mm dus dan zou als jij gelijk hebt capture moeten liegen en is dat objectief dus een 27 - 105

ben benieuwd wie er gelijk heeft (will de defendants please Rise your Honerable Hans Braakhuis presiding )

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » ma aug 06 2007 7:19 pm

Tuurlijk geeft Capture 18 mm aan, dat was immers de gebruikte brandpuntsafstand.
Maar pak een willekeurige viewer die alle exif info weergeeft, dan blijkt dat je twee brandpuntsvelden hebt.
brandpunt en brandpunt tov 35 mm en dan zie je dat die cropfactor van 1,5 er nog steeds tussen zit.
De 'brandpuntsverlenging' is namelijk geen eigenschap van de lens, maar van de sensor.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » ma aug 06 2007 7:52 pm

a ha das dan dus duidelijk de sensor bepaald dus of de cropfactor van teopassing is maar eigelijk tov van analoog heb dje bij nikon dus altijd 1.5 ten zij je camera full frame is ?

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”