verloopfilters

Discussies over filters
Plaats reactie
dick
Forumlid
Forumlid

verloopfilters

Bericht door dick » zo aug 05 2007 8:08 am

Goedemorgen alllemaal,

Gisteren las ik in een fotoblad, dat als er een verloopfilter gebruikt wordt, dat zowel de lucht als de voorgrond goed belicht is.
Geen uitgebeten luchten, geen onderbelichte voorgrond, te mooi om waar te zijn.
Werk dit in de praktijk.
Als dit waar is, ga ik er een aanschaffen.

Wie van jullie heeft ervaring met het verloopfilter?

Fijne zondag.
Dick

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo aug 05 2007 8:18 am

ik denk dat je een polarisatie filter bedoelt, en ja die werken inderdaad erg goed maar zijn wel duur en je moet er even mee leren werken

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 05 2007 9:05 am

Een verloopfilter kan inderdaad als redmiddel heel handig zijn om helderheidsverschillen op te heffen.
Ze worden onder andere gemaakt door Cokin.
Kijk even bij:
http://www.cokin.com/ico15-A.html
Je koopt een adapter met de filtermaat van het gebruikte objectief, daarop de filterhouder. In die filterhouder kun je tientallen, zo niet honderden Cokin filters gebruiken. Op de houder passen dan weer zonnekappen van Cokin.

Bedenk wel dat een filter altijd een, zij het gering, kwaliteitsverlies kan geven.

Oh ja, een polarisatiefilter is iets geheel anders.

Groet, E.M. de Klerk

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 05 2007 9:26 am

En neem dan wel de grijze, die is kleur neutraal.
Let wel goed op bij het kaderen van je onderwerp. Bij een portret word de lucht boven je onderwerp dan wel wat donkerder, maar alles van je onderwerp zelf boven de horizon wordt ook donkerder.

Handig zijn die filters niet. Bedenk wel dat een filter altijd een, kwaliteitsverlies kan geven. Slechte filters veel meer dan goede.

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » zo aug 05 2007 1:26 pm

Dan moet je vaak wel je matrixmeting uitschakelen want anders probeert je camera dat donkere (grijze) gedeelte van je filter te corrigeren.
Of eerst meten en dan de boel vastzetten.

Afbeelding

Zoek maar eens met Google of zo naar "Gradual Filter", daar is al heel wat over geschreven.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Rogier

Bericht door Rogier » zo aug 05 2007 2:08 pm

Ik heb een aantal van die graduated filters van Cokin liggen. Ik gebruik ze echter heel weinig. Het grootste nadeel is dat de scheiding tussen de lichte en donkere delen maar zelden zo horizontaal en rechtlijnig is als het verloop van het filter. Daardoor heb je vaak dat ook delen van de voorgrond, zoals de bovenkant van bomen of gebouwen, te donker zijn.

Als je de tijd hebt om een bracketing opname te maken is HDR volgens mij een betere oplossing tegenwoordig.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo aug 05 2007 4:09 pm

Ed Post schreef:
"Dan moet je vaak wel je matrixmeting uitschakelen want anders probeert je camera dat donkere (grijze) gedeelte van je filter te corrigeren.
Of eerst meten en dan de boel vastzetten."

Als het filter een veel te licht deel van het beeld donkerder maakt, ben je juist een storende factor in je lichtmeting kwijt. Het is juist zo mooi dat je, bij gebruik van een verloopfilter, op de voorgrond kunt meten en dat de uitgebeten lucht verminderd wordt. Zeker bij digitale opnamen, maar bij kleurnegatief heeft het ook wel z'n voordelen.

Groet, E.M. de Klerk

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » ma aug 06 2007 5:53 pm

emdeklerk schreef:Als het filter een veel te licht deel van het beeld donkerder maakt, ben je juist een storende factor in je lichtmeting kwijt. Het is juist zo mooi dat je, bij gebruik van een verloopfilter, op de voorgrond kunt meten en dat de uitgebeten lucht verminderd wordt. Zeker bij digitale opnamen, maar bij kleurnegatief heeft het ook wel z'n voordelen.

Groet, E.M. de Klerk
Dat gaat inderdaad op wanneer je last van uitgebeten luchten hebt :shock: ...
Maar wanneer sprake is van (donkere) blauwe luchten wordt het al een ander verhaal.
Conclusie: gewoon lekker uittesten, die Cokin-filters kosten op beurzen (Doesburg!!) haast niets meer, dus genoeg goedkoop experimenteermateriaal...
Laatst gewijzigd door Ed Post op ma aug 06 2007 7:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » ma aug 06 2007 6:46 pm

Ed Post schreef: beurzen (Doetinchem!!) haast niets meer, dus genoeg goedkoop experimenteermateriaal...
Beste Ed,

Je bedoel Doesburg 19-8 aanstaande, zie ook

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=4369

Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » ma aug 06 2007 7:03 pm

gijs sandberg schreef:
Ed Post schreef: beurzen (Doetinchem!!) haast niets meer, dus genoeg goedkoop experimenteermateriaal...
Beste Ed,

Groeten, Gijs Sandberg
Dom, dom, dom.....
Meteen gecorrigeerd.
Sorry... :cry:

GdP

Bericht door GdP » ma aug 06 2007 7:15 pm

Ed Post schreef:
gijs sandberg schreef:
Beste Ed,

Groeten, Gijs Sandberg
Dom, dom, dom.....
Meteen gecorrigeerd.
Sorry... :cry:
Huil maar niet. Ik maak ook wel eens een foutje. :roll:

Soms. 8)

Gerrit :)

Plaats reactie

Terug naar “Filters”