welk objectief (Beginner)
welk objectief (Beginner)
hallo!
Twee weken geleden heb ik mijn eerste spiegelreflexcamera aangeschaft: de nikon d3200. Afgelopen zondag de nikon quick start workshop gedaan en al veel geleerd. Tijdens de workshop kwam ik er al snel achter dat ik graag meer wil kunnen inzoomen dan met de kitlens (18-55) die ik nu heb mogelijk is.
Ook binnen fotograferen, vooral bij kunstlicht, gaat me nog niet zo goed af. Ik zou graag een nieuw objectief willen aanschaffen, maar vraag me af wat wijsheid is.
Na veel gelezen te hebben hier op het forum ben ik al veel wijzer geworden, maar toch twijfel ik wat te doen:
- een 55-200mm kopen (18-200 lijkt me ook fijn, maar is ver boven budget)
- een 35mm kopen.
Ik besef dat het twee hele verschillende objectieven zijn. Ik zou ze het liefst alletwee aanschaffen, maar dat gaat helaas niet. Dus: welke eerst kopen en welke nog even laten wachten tot er weer een beetje gespaard is?
oh ja, ik heb nog niet echt een voorkeur wat betreft fotograferen. Ik vind het leuk om mooie close-ups van de kids te maken, maar schiet ook graag plaatjes tijdens dagjes uit en vakanties. Als de kinderen sporten (turnen en voetbal) neem ik ook graag foto's.
Wie kan mij helpen en slimme keuze te maken?
alvast bedankt, groetjes Nancy
Twee weken geleden heb ik mijn eerste spiegelreflexcamera aangeschaft: de nikon d3200. Afgelopen zondag de nikon quick start workshop gedaan en al veel geleerd. Tijdens de workshop kwam ik er al snel achter dat ik graag meer wil kunnen inzoomen dan met de kitlens (18-55) die ik nu heb mogelijk is.
Ook binnen fotograferen, vooral bij kunstlicht, gaat me nog niet zo goed af. Ik zou graag een nieuw objectief willen aanschaffen, maar vraag me af wat wijsheid is.
Na veel gelezen te hebben hier op het forum ben ik al veel wijzer geworden, maar toch twijfel ik wat te doen:
- een 55-200mm kopen (18-200 lijkt me ook fijn, maar is ver boven budget)
- een 35mm kopen.
Ik besef dat het twee hele verschillende objectieven zijn. Ik zou ze het liefst alletwee aanschaffen, maar dat gaat helaas niet. Dus: welke eerst kopen en welke nog even laten wachten tot er weer een beetje gespaard is?
oh ja, ik heb nog niet echt een voorkeur wat betreft fotograferen. Ik vind het leuk om mooie close-ups van de kids te maken, maar schiet ook graag plaatjes tijdens dagjes uit en vakanties. Als de kinderen sporten (turnen en voetbal) neem ik ook graag foto's.
Wie kan mij helpen en slimme keuze te maken?
alvast bedankt, groetjes Nancy
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: welk objectief (Beginner)
Beste Nancy,
Welkom.
De 55-200 zoomlenzen zijn ontworpen om fotografisch en budgettair bij jouw kamera te passen.
Groeten, Gijs
Welkom.
De 55-200 zoomlenzen zijn ontworpen om fotografisch en budgettair bij jouw kamera te passen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor je snelle reactie, Gijs!
Denk je dat ik daar binnen ook nog wel wat goede foto's mee kan maken? Of ben ik dan beter af met de kitlens?
Denk je dat ik daar binnen ook nog wel wat goede foto's mee kan maken? Of ben ik dan beter af met de kitlens?
- Cookie1397
- Clublid
Hallo Nancy, als je een groter zoombereik wilt bereiken heb je niets aan een 35 mm en die helpt ook niets het verbeteren van jou foto's bij kunstlicht behalve dat hij iets minder licht nodig heeft dan jou 18-55 mm. Ik zou eerst kijken wat jezelf kan doen omdat te verbeteren. Blijft over dat dan de 55-200 een goede keuze is als je onderwerpen dichterbij wilt halen.
Nikon Z Z & de maskers
heb je de 18-200 ook overwogen?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Cookie1397
- Clublid
Voor binnen fotografie ben je over het algemeen beter af met de kitlens Nancy, als het alleen daarom zou gaan brengt de 55-200 meestal niet veel meer.
Nikon Z Z & de maskers
- Cookie1397
- Clublid
Dat heeft ze , is nl boven budget.Tien schreef:heb je de 18-200 ook overwogen?
Nikon Z Z & de maskers
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: binnen
Nancy,
Eens met Ed.
re: daar binnen ook nog wel
Ja, maar waarschijnlijk niet wat je beoogt.
Binnen heb je met beide lenzen snel een flitsje of een draai aan de ISO instelling nodig.
Een kamera als de D3200 met kitlens is niet speciaal voor binnen gebouwd.
Een professional die dat wil koopt een Nikon D4 met een 24 of 35mm lens met lichtsterkte 1.4 (en een geheel ander prijskaartje).
Groeten Gijs
Eens met Ed.
re: daar binnen ook nog wel
Ja, maar waarschijnlijk niet wat je beoogt.
Binnen heb je met beide lenzen snel een flitsje of een draai aan de ISO instelling nodig.
Een kamera als de D3200 met kitlens is niet speciaal voor binnen gebouwd.
Een professional die dat wil koopt een Nikon D4 met een 24 of 35mm lens met lichtsterkte 1.4 (en een geheel ander prijskaartje).
Groeten Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo feb 06 2013 10:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Florina
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou je de 55-200 adviseren. Sluit aan op je kitlens. Je kunt dan goed oefenen met alle afstanden.
En je komt er dan ook achter op welke afstand bv 35 mm je veel schiet.
Dan kun je daarna een licht sterkere bv 35 mm aanschaffen.
Het is fijn om met een lichtsterk objectief te fotograferen vooral bij bv sport/binnen, maar er komt nog meer
bij kijken. Welke instellingen gebruik je, de compositie etc. Dit is prima te oefenen met de 18- 55 en de 55-200.
Aan de hand van die foto's zie je vanzelf waar je echt tekort komt. Dan schaf je dat daarna aan.
En de 55-200 valt altijd wel te gebruiken.
En je komt er dan ook achter op welke afstand bv 35 mm je veel schiet.
Dan kun je daarna een licht sterkere bv 35 mm aanschaffen.
Het is fijn om met een lichtsterk objectief te fotograferen vooral bij bv sport/binnen, maar er komt nog meer
bij kijken. Welke instellingen gebruik je, de compositie etc. Dit is prima te oefenen met de 18- 55 en de 55-200.
Aan de hand van die foto's zie je vanzelf waar je echt tekort komt. Dan schaf je dat daarna aan.
En de 55-200 valt altijd wel te gebruiken.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
Dag Nancy,
Welkom op het forum, ik sluit me aan bij het advies dat de Nikon 55-200mm een prima objectief is om te beginnen.
Nieuw kosten die ca €185-€200 , maar kijk eens op marktplaats, daar kosten ze ca €100.
Kan me voorstellen dat je dit niet zo maar doet, neem een andere "ervaren" fotograaf mee, lees eens de artikelen van Hans Braakhuis, die heeft een helder stukje geschreven waar je op moet letten als je een Okkasie koopt.
Wat betreft de 18-200mmVR; tja dat is een allround objectief waar je in het begin veel mee kan doen, zeker als ik lees wat je wilt: Kindjes ( vanuit de hoek van de kamer met telestand maak onopvallend je de mooiste plaatjes) en sport ( mooie close-up's)
Deze objectieven staan op Marktplaats voor rond de €300 , is een ander prijskaartje, maar ook een heel ander objectief.
Succes met je fotografie !
Welkom op het forum, ik sluit me aan bij het advies dat de Nikon 55-200mm een prima objectief is om te beginnen.
Nieuw kosten die ca €185-€200 , maar kijk eens op marktplaats, daar kosten ze ca €100.
Kan me voorstellen dat je dit niet zo maar doet, neem een andere "ervaren" fotograaf mee, lees eens de artikelen van Hans Braakhuis, die heeft een helder stukje geschreven waar je op moet letten als je een Okkasie koopt.
Wat betreft de 18-200mmVR; tja dat is een allround objectief waar je in het begin veel mee kan doen, zeker als ik lees wat je wilt: Kindjes ( vanuit de hoek van de kamer met telestand maak onopvallend je de mooiste plaatjes) en sport ( mooie close-up's)
Deze objectieven staan op Marktplaats voor rond de €300 , is een ander prijskaartje, maar ook een heel ander objectief.
Succes met je fotografie !
Wow, wat een reacties al! Bedankt voor al deze adviezen.
Ik denk inderdaad dat ik de 55-200 ga kopen. Lees op internet ook positieve verhalen en hem hem al gevonden voor 139 euro bij fotoklein!
@fransdaytona: ik vind het en beetje eng om het via marktplaats te kopen, ik weet nog niet goed waar ik op moet letten en een ervaren fotograaf ken ik helaas niet om mee te nemen. Ik ga in ieder geval het artikel van hans braakhuis erbij zoeken. Bedankt voor de tip.
Ik denk inderdaad dat ik de 55-200 ga kopen. Lees op internet ook positieve verhalen en hem hem al gevonden voor 139 euro bij fotoklein!
@fransdaytona: ik vind het en beetje eng om het via marktplaats te kopen, ik weet nog niet goed waar ik op moet letten en een ervaren fotograaf ken ik helaas niet om mee te nemen. Ik ga in ieder geval het artikel van hans braakhuis erbij zoeken. Bedankt voor de tip.
Ik zou toch de 18-200 in overweging nemen, hier zijn 2 versies van, de VR I en de VR II.
Kwalitatief is deze lens beter dan de 55-200 en je hebt een breder zoom bereik.
Het is mijn start lens geweest en pas na enige jaren heb ik ander glas gekocht omdat de fotografische doelen aan het veranderen waren. Ik zou liever wat langer doorsparen voor deze lens waar je m.i. meer aan hebt.
Kijk eventueel even bij de aangeboden sectie, zie hier
Kwalitatief is deze lens beter dan de 55-200 en je hebt een breder zoom bereik.
Het is mijn start lens geweest en pas na enige jaren heb ik ander glas gekocht omdat de fotografische doelen aan het veranderen waren. Ik zou liever wat langer doorsparen voor deze lens waar je m.i. meer aan hebt.
Kijk eventueel even bij de aangeboden sectie, zie hier
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- Cookie1397
- Clublid
Let er wel op dat het een vr objectief is, staat op het objectief aangegeven.
Nikon Z Z & de maskers
ik ben er inderdaad achter dat er VR op moet staan. Maar wat is dan het verschil tussen VR I en VR II ?
@ dotcat: ik vind het verschil tussen 139 en 500 euro wel heel erg groot. Dan gaat het bij mij niet alleen over langer doorsparen, maar ook wat ik er voor over heb. Ik ben pas begonnen met fotograferen en heb ook nog wel wat andere wensen in het 'leven', haha
@ dotcat: ik vind het verschil tussen 139 en 500 euro wel heel erg groot. Dan gaat het bij mij niet alleen over langer doorsparen, maar ook wat ik er voor over heb. Ik ben pas begonnen met fotograferen en heb ook nog wel wat andere wensen in het 'leven', haha
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
VR is vibratie reductienancy schreef:ik ben er inderdaad achter dat er VR op moet staan. Maar wat is dan het verschil tussen VR I en VR II ?
Dus VR verminderd de negatieve invloed van je eigen trillingen zodat je met langere sluitertijden kan werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt van je eigen hand.
VRI was er eerst
VRII is de verbeterde uitvoering van VRI
Met VRII heb je nog meer winst in die zin dat je met nog iets langere sluitertijden kan werken zonder bewegingsonscherpte.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken