Boerderijtje + update

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Sz73

Boerderijtje + update

Bericht door Sz73 » wo feb 06 2013 8:29 pm

Dit is één van de vormen van fotografie die ik graag doe, ik hoor graag van jullie wat er goed en/of fout aan is.

1.
Afbeelding

2. Update
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sz73 op wo feb 06 2013 10:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Nikonsmurf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Boerderijtje

Bericht door Nikonsmurf » wo feb 06 2013 9:07 pm

Op zich een leuke foto en ik waardeer het wel hoor, foto's waar niet teveel aan gepoetst is.
Al zou ik denk wel de onderste rand met de schaduw eraf laten, kijkt even wat rustiger. Is mijn smaak he en er zijn vele smaken hoor.
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » wo feb 06 2013 9:15 pm

Weinig verhaal beetje druk,misschien op een ander tijdsstip van de dag foto'tje nemen ?

Sz73

Bericht door Sz73 » wo feb 06 2013 10:00 pm

Heb een update geplaatst waarin ik jullie beide opmerkingen heb meegenomen, dank voor jullie reacties.

@John, met je opmerking weinig verhaal kan ik niet zoveel. Ik voel me er niet door aangevallen ofzo hoor ;-) maar het zegt zo weinig, ik bedoel ik ken legio mooie foto's van bijvoorbeeld rotsen in zee maar hoeveel meer verhaal vertelt dat?

John Jansen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door John Jansen » wo feb 06 2013 10:22 pm

Meer rust in een foto brengen naar het onderwerp wat je bedoelt,is al belangrijk. Ik probeer te kijken ( als leek) naar wat de foto boeit. Deze foto vertelt eigenlijk niets,wat probeer je ermee over te brengen wat voor emotie?
Ja een stukje gras met een boerderijtje,wat is het doel. Wil je een foto inhoudt geven moet je er dingen in ontdekken. Niet zo van 2 sec kijken en het verhaal is verteld wat deze foto vertelt, je moet er ingetrokken worden er moet iets in te ontdekken zijn. Een landschapsfoto kan door eenvoud en compositie veel meer vertellen dan wat hier bij jouw foto gebeurt,het is de manier waarop je het overbrengt dit kan een foto zijn uit de krant een registratie.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: Boerderijtje + update

Bericht door Patrick » wo feb 06 2013 11:16 pm

Mij viel ook direct de schaduw in de voorgrond op. Die zou ik weghalen want het voegt echt niets toe en leidt enkel af.

En wellicht met een wat groter diafragma schieten. Dan wordt je voorgrond wat onscherp wat wat extra diepte kan geven.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pveenstra
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pveenstra » wo feb 06 2013 11:25 pm

Inderdaad best een mooie foto, maar je vraagt om verbeteringen.
Wellicht kun je de volgende keer het diafragma wat groter zetten, zodat voor- en/of achtergrond minder scherp zijn. Dan komt het boerderijtje er nadrukkelijker uit.
Ook zou een ander standpunt helpen. Dichterbij bijvoorbeeld, zodat wat je wilt laten zien meer ruimte inneemt op de foto.
Misschien een bewoner erbij, wellicht het beroemde manneke met pet en pijprokend leunend op zijn riek :D
Ik ben zelf liefhebber van het platteland en vind zulke boerderijtjes altijd geweldig om naar te kijken. Maar ik heb me nog niet gewaagd om er foto's van te maken, juist omdat het moeilijk is om het gevoel wat ik erbij heb, over te brengen met een foto. Misschien moet je nog eens overdenken wat precies je op de foto wilt overbrengen, wat de boodschap is. Je hebt hier dus wel een leuke uitdaging!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Sz73

Bericht door Sz73 » wo feb 06 2013 11:46 pm

Bedankt Patrick en PVeenstra voor jullie reacties.

@Patrick, een groter diafragma is iets wat ik eerlijk gezegd nog niet overwogen heb bij landschapsfotografie, ik denk dan altijd aan meer scherptediepte ;-) en veel wijder kan ik ook niet met de 70-300 maar ik zal dat zeker in gedachten houden. Ik heb een crop overwogen ivm die schaduwrand maar daar lijdt dan naar mijn mening de compositie weer onder, misschien kloon ik het nog wel weg.

@PVeenstra, ik heb dit boerderijtje op meerdere gelegenheden gefotografeerd maar moet dat pijprokende manneke nog ontdekken, en je hebt gelijk dat het best wel lastig is om dit goed te platen.

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » do feb 07 2013 9:11 am

Tip(je): probeer hem eens in zwart-wit, en dan hard aan de contrasthendel trekken...

Sz73

Bericht door Sz73 » do feb 07 2013 11:07 am

Bij deze ;-)

Afbeelding

Sz73

Re: Boerderijtje + update.2

Bericht door Sz73 » do feb 07 2013 11:27 am

Ik heb de eerdere update nog verder bewerkt, de lucht nog wat aangedikt en de schaduw in de voorgrond weggewerkt. Ik ben benieuwd of jullie dit een verbetering vinden.

Afbeelding

Angelique
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Angelique » do feb 07 2013 11:58 am

Ik vind de foto in zw/wit veel mooier uitkomen!
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

miorob

Bericht door miorob » do feb 07 2013 11:59 am

idd in Z/W vind ik hem spannender!

Sz73

Bericht door Sz73 » do feb 07 2013 12:23 pm

Bedankt Angelique en Miorob.

Angelique, heb je nog wat aan dat filmpje gehad?

JanJacob
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanJacob » do feb 07 2013 4:06 pm

Sz73 schreef:Bij deze ;-)

Afbeelding
Dat kijkt een stuk fijner! :wink2:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”