Bericht
door emdeklerk » za feb 09 2013 10:40 am
Vreemd resultaat hoor. Het lijkt wel alsof er helemaal niets scherp is.
Zit je wel binnen het scherpstelgebied van je 50mm? Met de meeste 1,8/50mm objectieven kun je scherpstellen vanaf 45cm, bij de E-Nikkor vanaf 60cm.
Een en ander roept vragen op.
a. Welke camera?
b. Welk type 1,8/50mm precies?
c. Welke lichtmeet/belichtingsmodus?
Bij één van de automaatstanden (A, S, P) zou de belichting bij 1,8 en 2,8 gelijk moeten zijn, het zou bij 2,8 niet donkerder mogen zijn.
Werk je op M en stel je de belichtingstijd niet bij als je van diafragma verandert?
Is het een AF-objectief of een MF-objectief: in het laatste geval zou het moeilijk kunnen zijn op het matglas van een moderne camera, zeker een DX-camera, scherp te stellen. Je kunt dan nog de scherpstelhulp links onderin je zoeker gebruiken.
Het zou natuurlijk front- of backfocus kunnen zijn, maar dat is bij de 1,8/50mm redelijk zeldzaam, dacht ik.
De eerste foto vind ik wel erg wazig/flets. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit het resultaat is van een in normale conditie verkerende 1,8/50mm. Het lijkt wel of er een vies filter voor zit.
Voor deze proefopnamen zou ik het rechterfiguurtje in het midden zetten, en scherpstellen op het wat contrastrijkere wapen op zijn borstrok.