Vlekje op de foto's

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Karamanli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Vlekje op de foto's

Bericht door Karamanli » do feb 07 2013 4:18 am

Hallo beste forumleden sinds enkele weken heb ik andere camera gekocht Nikon D300s maar paar dagen geleden kwam ik achter dat op elke foto op zelfde plek een vlek zichtbaar is heeft iemand misschien enige idee wat het is?
Ik dacht misschien stof in de body want ik heb verschillende lenzen geprobeerd zelfde vlek. Donkere foto's niet zichtbaar maar witte achtergronden duidelijk zichtbaar.

1: Afbeelding
vlekje by Murat67, on Flickr

2: Afbeelding
vlekje 2 by Murat67, on Flickr

3: Afbeelding
vlekje 3 by Murat67, on Flickr
Groetjes Murat

Nikon D90 en Nikon D7000
Nikon 18-105 VR, ,Tokina 11-16mm 2.8, Nikon AF-S 80-200mm 2.8,, Tamron 90mm 2.8 macro, Nikon 35mm 1.8
Tamron 17-50mm, Sigma 24-70mm 2.8, 2xNikon SB600, Metz 44 AF-4N digital flitser,

LoneStarFranky

Re: Vlekje op de foto's

Bericht door LoneStarFranky » do feb 07 2013 5:19 am

Je zou de sensor kunnen schoonmaken met een SENSOR SWAB...heeft bij mij zeer goed geholpen want ik had er, zeker met de D300, ook veel last van...
Na een behandeling met de Sensor Swab, niets meer te zien..

Fifty3
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Fifty3 » do feb 07 2013 7:10 am

Ook ik verwijder zulke vlekken met de groene 1.6 Visible dust Swabs met de Sensor Clean vloeistof als de vlek hardnekkiger blijkt te zijn gebruik ik de vloeistof Smear Away, tot nu toe elke sensor vlek hiermee kunnen verwijderen in de afgelopen 5 jaar.
Fujifilm X-T1 en XF 18-135 en XF 60mm Macro
Fujifilm X-T10 en XF 35mm 1.4
Feisol Classic Large Tripod CT-3471 Rapid

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do feb 07 2013 7:52 am

Er zit inderdaad stof op de sensor. Je kunt eerst proberen met een blaasbalgje het stofje weg te blazen. Lukt dat niet dan moet je de sensor laten reinigen (of als je het zelf aandurft zelf reinigen)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

edrocket
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door edrocket » do feb 07 2013 11:16 am

Neem dan wel een schoon blaasbalgje die niet in een stoffige tas heeft gezeten of waar kinderen mee hebben zitten spelen... Anders blaas je meer stof op dan dat je wegblaast.

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » do feb 07 2013 11:23 am

Als je hem net hebt gekocht zou ik even terug gaan naar de leverancier van de camera.
Het zou al te gek zijn als zij hem niet even gratis schoonmaken.

Cor
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do feb 07 2013 12:32 pm

Beste K,
Al zo lang op dit forum en dan niet doorhebben dat er stof op een sensor kan zitten? :twisted:
Als je een nadere diagnose wilt stellen, maak een foto met klein diafragma van een grijs/effen vlak, dan zal het stof scherper te zien zijn.
Het beste: een schoonmaakbeurt bij NikoNService in Beverwijk.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

oud0001

Bericht door oud0001 » do feb 07 2013 4:25 pm

Kijk voor de grap ook eens naar de handleiding.
Dan kun je de schoonmaakinrichting van de camera misschien even aanzetten.
Die is ingebouwd. Misschien staat ie uit?

Karamanli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Karamanli » vr feb 08 2013 1:37 am

gijs sandberg schreef:Beste K,
1: Al zo lang op dit forum en dan niet doorhebben dat er stof op een sensor kan zitten? :twisted:
2: Als je een nadere diagnose wilt stellen, maak een foto met klein diafragma van een grijs/effen vlak, dan zal het stof scherper te zien zijn.
3: Het beste: een schoonmaakbeurt bij NikoNService in Beverwijk.
Groeten, Gijs
Beste Gijs
1: Inderdaad ik ben een tijdje lid op dit forum en ik weet het ook dat er stof kan zitten op de sensor maar als ik niet zeker weet vraag ik hier aan mensen die ervaring hebben, en als ik alles wist zat ik waarschijnlijk niet hier.
2: Bedankt voor de uitleg, weer iets geleerd.
3: Zal ik zeker overwegen om een schoonmaakbeurt laten doen bij Nikon Service.

Groetjes karamanli
Groetjes Murat

Nikon D90 en Nikon D7000
Nikon 18-105 VR, ,Tokina 11-16mm 2.8, Nikon AF-S 80-200mm 2.8,, Tamron 90mm 2.8 macro, Nikon 35mm 1.8
Tamron 17-50mm, Sigma 24-70mm 2.8, 2xNikon SB600, Metz 44 AF-4N digital flitser,

Karamanli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Karamanli » vr feb 08 2013 1:47 am

Tuihanti schreef:Kijk voor de grap ook eens naar de handleiding.
Dan kun je de schoonmaakinrichting van de camera misschien even aanzetten.
Die is ingebouwd. Misschien staat ie uit?
Beste Tulhanti

Kijkt u wel eens voor de grap naar de handleiding ? ik niet, ik kijk alleen als ik ergens niet uit kom.
Bedankt voor u info ik zal even kijken naar de HANDLEIDING hoe ik schoonmaakrichting van de camera aan moet zetten. Weer wat geleerd.

Groetjes karamanli
Groetjes Murat

Nikon D90 en Nikon D7000

Karamanli
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Karamanli » vr feb 08 2013 2:03 am

Beste forumleden bedankt voor jullie reactie's met de blaasbalg krijg ik stof niet weg ik had bij Saturn gekeken naar schoonmaakspullen voor de sensor maar daar hadden ze niets morgen even naar fotozaak daar hebben ze vast wel. Als ik niet schoon krijg gaat naar Nikon Service.
Ik ben blij dat het hier ook mensen zijn die normaal antwoorden geven als je iets vraagt. Zo hoort het ook niet iedereen perfect we zijn hier om iets te leren van anderen en iets te geven.
Als je denkt dat iemand stomme vraagt stelt, reageer dan niet en als reageert geef dan normaal antwoord zodat hij volgende keer weer een vraag kan stellen.
Sorry maar hoe sommigen kan reageren aan een vraag of aan een foto die je trots heb gedeeld, vind ik niet normaal. Dat is mijn mening.

Groetjes Murat ( karamanli )
Groetjes Murat

Nikon D90 en Nikon D7000

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr feb 08 2013 9:39 am

Karamanli schreef:Beste forumleden bedankt voor jullie reactie's met de blaasbalg krijg ik stof niet weg ik had bij Saturn gekeken naar schoonmaakspullen voor de sensor maar daar hadden ze niets morgen even naar fotozaak daar hebben ze vast wel. Als ik niet schoon krijg gaat naar Nikon Service.
Ik ben blij dat het hier ook mensen zijn die normaal antwoorden geven als je iets vraagt. Zo hoort het ook niet iedereen perfect we zijn hier om iets te leren van anderen en iets te geven.
Als je denkt dat iemand stomme vraagt stelt, reageer dan niet en als reageert geef dan normaal antwoord zodat hij volgende keer weer een vraag kan stellen.
Sorry maar hoe sommigen kan reageren aan een vraag of aan een foto die je trots heb gedeeld, vind ik niet normaal. Dat is mijn mening.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, Murat. Als je niets zinnigs hebt te zeggen, zeg dan niets. Het is niet verplicht om op een forum te reageren. Zeker degene die al vele jaren hier lid zijn, zouden dat moeten weten!

Hopelijk snel een oplossing voor jou probleem(pje).

Groetjes, Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr feb 08 2013 10:05 am

Een andere mogelijkheid is wellicht het bedrijf Chipclean in Heumen. Er zijn veel forumleden die hier heel tevreden over zijn. Uit eigen ervaring kan ik je dat niet vertellen, daar het voor mij erg ver uit de buurt is. Ze werken op afspraak en je kan er dan op wachten. Qua afstand is het hetzelfde voor jou als een ritje naar Beverwijk.

http://www.chipclean.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr feb 08 2013 10:28 am

Karamanli schreef:Beste forumleden bedankt voor jullie reactie's met de blaasbalg krijg ik stof niet weg ik had bij Saturn gekeken naar schoonmaakspullen voor de sensor maar daar hadden ze niets morgen even naar fotozaak daar hebben ze vast wel. Als ik niet schoon krijg gaat naar Nikon Service.

Wellicht til je er te zwaar aan. :wink:
Degene die verwijzen naar de handleiding en de bedoelde schoonmaakinrichting van je toestel etc etc bedoelen het absoluut niet zoals jij het nu interpreteert .

Je kunt het op verschillende manier opvatten, negatief en positief.

oud0001

Bericht door oud0001 » vr feb 08 2013 5:27 pm

Ach laat maar Peter,
Mensen die negativiteit zoeken zullen het altijd vinden. :huh:

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”