wat vinden jullie van deze studioflitsset ??advies graag

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Litta

wat vinden jullie van deze studioflitsset ??advies graag

Bericht door Litta » zo feb 10 2013 6:50 pm

Hallo iedereen,,

Ik ben hier nieuw en ik wil jullie graag om advies vragen m.b.t studioflitsset
Ik heb namelijk een setje gevonden van Bowens gemini monolights 500R, hier: http://www.calumetphoto.nl/eng/gallery-geminioffer" onclick="window.open(this.href);return false;

zijn hier mensen die hiermee momenteel werken of hebben gewerkt? Mag ik zo jullie ervaringen
Waar ik hem vooral nodig zal krijgen is portret en mode, een of meerdere modellen, veel op locatie net zo goed buiten als binnen. Is dit een goede keus voor mij en qua de Ws en instellingen?? Waar ik alleen zit te twijfelen is dat de flitssbuis blijkt niet gemakkelijk zelf te verwisselen is, als mocht kapot gaan. Ma goed, hebben jullie opmerkingen voor mij en hoe is Bowens flitsers? Wat kan ik beter halen iets van Falcon eyes of Bowens?

Nog een vraag, als een flitskop aan slavefunctie beschikt en een softbox op de kop aangesloten is zal hij alsnog mee kunnen flitsen? gezien dat de slave lamp dan bedekt is door de softbox, of speelt dat geen rol?

Ik ben beniwudd,,,Ik hoor jullie graag snel!!

Groeten,

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: wat vinden jullie van deze studioflitsset ??advies graag

Bericht door gijs sandberg » zo feb 10 2013 6:57 pm

Beste Litta,
Welkom.

re: de slave lamp Wat bedoel je?
Volgens mij zit de slave sensor op een flitskop veelal aan de achterzijde en is vaak zo gevoelig dat die (binnenshuis) altijd wel reageert.

re: gevonden
Flitsers en aanverwante apparatuur kan je het beste na goed advies en eigen ervaring aanschaffen, zoeken op het internet is m.i. niet voldoende om een gefundeerde keuze te maken.

Over gebruik buiten: dat kan weerbestendige apparatuur en/of stroomvoorziening vergen.
Over merken in het algemeen: Bowens wordt enkele stappen boven F.E. gepercipieerd.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 10 2013 7:08 pm

Bowens heb ik meer vertrouwen in dan Falcon Eyes, maar je betaalt er navenant ook meer voor.
Een flitsbuis moeilijk te vervangen kan, maar het kan wel afwisselend zijn of je het zwaarwegend moet aanrekenen of niet. Als je zuinig op je spullen bent, gaan flitsbuizen jarenlang mee. Maar ja, je zult net met modellen werken en door een onhandige manoeuvre een flitsbuis breken omdat je ergens tegenaan stoot. Dan is het wel handig als die "à la minute" vervangen kan worden en je door kunt gaan met de shoot.
Vriendelijke groet, Léon Obers

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » ma feb 11 2013 5:06 pm

De flitsbuis is vrij eenvoudig te vervangen hoor, daar ben je hooguit vijf minuten mee bezig.

Uit de manual, die je online kunt vinden:

Remove the protective cap and unwind the twisted Trigger wire
from the flashtube support.
Gently pull the flashtube assembly out of the unit.
To replace the assembly, hold the flashtube as shown and taking
care to support both legs of the tube, gently but firmly, push the
flashtube into position, and wind the Trigger wire around the
flashtube support.

(er staat een plaatje bij)

Vergeet de optical slave en koop er een setje radiografische triggers bij. Het werkt wel hoor, ook met een softbox, want de sensor zit bovenop maar radiografische triggers werken betrouwbaarder en geven je meer fexibiliteit in het opstellen van je flitsers. Achter een muur, buiten via een raam naar binnen, dat lukt allemaal niet optisch.

Falcon eyes is veel voor weinig maar als je er veel me gaat sjouwen zal het niet lang meegaan. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit door meteen een duurdere set als deze Bowens aan te schaffen.

Kijk ook eens naar Elinchrom.

Een voordeel van Bowens is dat er erg veel (goedkope) light modifiers voor te vinden zijn omdat hun aansluiting, de S-mount, een standaard is die door andere fabrikanten ook gebruikt wordt.

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door skyfox » di feb 12 2013 11:53 am

Ik ben zelf gebruiker van Bowens (alleen binnen). Ik vind de koppen gebruiksvriendelijk en consistent qua kleurtemperatuur. Met de 500 serie kan je in een studio ver komen, maar ze zijn niet snel genoeg om sprongfotografie goed mogelijk te maken. Voor buiten heb ik er dus geen ervaring mee.

Het merk staat hoger dan FE, of het ook echt beter is heb ik geen ervaring mee. Elinchrom is ook een optie. Het voordeel van Bowens is, zoals genoemd, dat je van veel andere merken modifiers kan kopen. Ik werk bijvoorbeeld met een relatief goedkope softbox van Visico, en wil daar nog een stripbox en octo van gaan kopen in de toekomst.

Succes met kiezen!

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » di feb 12 2013 1:25 pm

ATOR schreef:De flitsbuis is vrij eenvoudig te vervangen hoor, daar ben je hooguit vijf minuten mee bezig.

Uit de manual, die je online kunt vinden:

Remove the protective cap and unwind the twisted Trigger wire
from the flashtube support.
Gently pull the flashtube assembly out of the unit.
To replace the assembly, hold the flashtube as shown and taking
care to support both legs of the tube, gently but firmly, push the
flashtube into position, and wind the Trigger wire around the
flashtube support.

(er staat een plaatje bij)

Falcon eyes is veel voor weinig maar als je er veel me gaat sjouwen zal het niet lang meegaan. Dan ben je uiteindelijk goedkoper uit door meteen een duurdere set als deze Bowens aan te schaffen.

Kijk ook eens naar Elinchrom.

Een voordeel van Bowens is dat er erg veel (goedkope) light modifiers voor te vinden zijn omdat hun aansluiting, de S-mount, een standaard is die door andere fabrikanten ook gebruikt wordt.
Ik heb mijn Falcon eyes flitsers al regelmatig op locatie gebruikt en nooit problemen mee ondervonden.

Uiteraard merk je wel dat alles net iets minder solide aanvoelt dan de 'A'-merk strobes maar het blijft mijn inziens altijd een beetje een non-argument. Net als de zo vaak verketterde bouwkwaliteit van de D600. Als je netjes met je spullen om gaat dan gaan ook de 'B'-merken gewoon lang mee.

Vooral als je voor het eerst flitsers koopt kun je wel al je geld in pro spul stoppen maar dat lijkt me ook een beetje overkill. De meeste beginnen ook niet met de duurste lenzen, is dat dan ook zonder geld?

Enige probleem met mijn FE flitsers was overigens wel de optical slave sensor. Zelfs thuis regelmatig missers. Snel vervangen voor radiotriggers. Daarna nooit meer een misser.

Tenslotte hebben de nieuwere FE flitsers allemaal Bowens mount aansluiting dus dat is geen probleem met andere lightmodifiers
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » di feb 12 2013 5:36 pm

Minder solide is leuk voor regelmatig en voorzichtig met je spullen omgaan maar overleeft minder lang veel locatiewerk waar de topic starter het over heeft. Dan komt er een dag dat je lamp door een windvlaag vanaf een 2.5m hoog statief op het beton klettert en heb je liever de degelijkere behuizing, dan heb je assistenten die met je apparatuur slepen en er wat minder voorzichtig mee zijn. Dan heb je liever degelijkere/zwaarder uitgevoerde statieven. Dan wil je geen handige draagtas waar alles inpast maar wil je degelijke koffers. Niet omdat je graag veel geld uitgeeft maar omdat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent.

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di feb 12 2013 6:59 pm

ATOR schreef:Minder solide is leuk voor regelmatig en voorzichtig met je spullen omgaan maar overleeft minder lang veel locatiewerk waar de topic starter het over heeft. Dan komt er een dag dat je lamp door een windvlaag vanaf een 2.5m hoog statief op het beton klettert en heb je liever de degelijkere behuizing, dan heb je assistenten die met je apparatuur slepen en er wat minder voorzichtig mee zijn. Dan heb je liever degelijkere/zwaarder uitgevoerde statieven. Dan wil je geen handige draagtas waar alles inpast maar wil je degelijke koffers. Niet omdat je graag veel geld uitgeeft maar omdat je dan uiteindelijk goedkoper uit bent.
Ik kan me ook wel vinden in jouw redenatie, (hoewel topflitsers een val van 2.5 meter waarschijnlijk ook niet overleven) ik geef alleen een alternatieve gedachtengang aan, en dan is het aan de topic starter om te kiezen wat beter klinkt.

Ik kan ook niet in het hoofd van de topic starter (TS) kijken, ook niet in de portemonnee. Maar tegenwoordig is het bij vrijwel iedere vraag om advies dat men maar gelijk het beste van het beste moet kopen omdat je dat uiteindelijk toch wilt en de rest dus zonde van je geld is. Daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.

Verder heeft TS pas 1 post dus ik kan geen inschatting maken van zijn/haar ambities, ervaring, etc. Ik hoor toch wel vaker van personen met goede ideen, die dan het duurste van het duurste aanschaffen en waar het uiteindelijk strandt in goede ideen en bedoelingen. Soms kun je ook gewoon met iets minder robuust en duur spul beginnen en dan later, als het echt je ding is, toch maar het top merk kopen. Dat kun je zonde van het geld vinden, al die personen die vooraf duurder uit waren dan nodig evenzo.

Weet TS precies wat hij/zij wil, krijgt het spul inderdaad een hoop klappen te verwerken, is een hogere uitgave geen probleem, dan heb je verder helemaal gelijk. Haal dan het robuustere top spul, in een goede koffer, goede radiotriggers, etc. En als je je assistenten nog moet uitzoeken kies dan alsnog personen die WEL zuinig met jouw spullen omgaan :wink:
Fin.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid

Bericht door yzf1kr » wo feb 13 2013 9:31 am

Litta schreef:Hallo iedereen,,

Ik ben hier nieuw en ik wil jullie graag om advies vragen m.b.t studioflitsset
Ik heb namelijk een setje gevonden van Bowens gemini monolights 500R, hier: http://www.calumetphoto.nl/eng/gallery-geminioffer" onclick="window.open(this.href);return false;

zijn hier mensen die hiermee momenteel werken of hebben gewerkt?

Nog een vraag, als een flitskop aan slavefunctie beschikt en een softbox op de kop aangesloten is zal hij alsnog mee kunnen flitsen? gezien dat de slave lamp dan bedekt is door de softbox, of speelt dat geen rol?
Ik zelf gebruik Bowens en ik vind ze erg fijn om mee te werken.

Bowens en Falcon Eyes zijn niet vergelijkbaar, de kwaliteit van Bowens staat toch een stukje hoger wbt bouwkwaliteit.
Iets wat je in de uiteindelijke foto trouwens niet terug zal zien.

Bowens en Elinchrom zijn vergelijkbare merken, met ieder zijn eigen kwaliteiten. Daarvan zijn de 500R en de 500BXRi vergelijkbare modellen.
Bowens heeft een wat robuustere uitstraling met veel metaal, handig kantelbaar bevestigings systeem, 6 stops bereik, handige draaiknoppen, veel (goedkope) modifiers beschikbaar, en losse accu’s beschikbaar voor op locatie.
Elinchrom daarintegen heeft ingebouwde radiotriggers, en veel speciale modifiers zoals de Deep Octa’s en de Inverse Striplight.

Ik ben destijds voor Bowens gegaan omdat ik ze toch wat handiger vind om mee te werken. Ik heb een tijdje met beide gewerkt, maar de Bowens vond ik toch fijner.
Doordat de draaiknoppen en het display aan de zijkant zitten zijn ze in iedere opstelling veel makkelijker te zien en te benaderen, als het display achterop zit zoals bij de Elinchrom en de kop staat naar onder gericht dan wordt het vaak onhandig. Ook het draaien aan de knoppen gaat veel sneller en directer dan met tiptoetsen. Daarnaast zijn de Bowens nog een extra stop te knijpen tot 16Ws ipv 32Ws bij Elinchrom.

Wbt de vraag van de optische trigger, deze zit op de zijnkant van de behuizing, en heeft dus helemaal geen last van een modifier.
Maar zelfs wanneer een flitskop in een modifier zit, zoals bij Elinchrom in een Octa of Inverse Strip, werken optische triggers nog goed.
Maar ga je buiten in een lichte omgeving werken, dan is het beter om wat meer geld te investeren in een triggersetje.

De huidige prijs bij Calumet is trouwens erg goed, normaal ligt hij een stuk hoger.
Voor het aanschaffen van losse koppen is deze firma altijd erg goedkoop: http://www.studio-tecnic.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (LET OP prijzen op site zijn zonder 21% BTW)

Litta

Bericht door Litta » zo feb 17 2013 1:02 pm

Bedankt allemaallllll ..... handige tips en info precies wat ik nodig had op dit moment
Heeft alleen meer gebleken dat ik de juist keus heb gemaakt, gelukkig maar .... Ik kan nog jullie hulp verder oproepen dus, er komen meer vragen in de toekomst misschien :)

Groeten,

Litta

Bericht door Litta » zo feb 17 2013 10:55 pm

Hier was mijn vraag weer......... als ik de setje zonder stroom/accu gebruik kan dat? dmv de slave, een speedlite op de camera te sluiten als hoofdflitser bv?? kan hij dan ook mee flitsen zonder problemen, toch?

ik ben benieuwd,,

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo feb 17 2013 11:02 pm

Euhm, het setje zonder stroom (dus niet aangesloten op het lichtnet en ook niet op een accu) gebruiken?
Dan blijft het gewoon donker ...

Je kunt flitsers met een slave stand inderdaad triggeren door een speedlight op je camera - mits deze geen voorflitsen afgeeft (anders zal je studioset te vroeg afgaan al zijn er geloof ik sets die je hier op in kunt stellen). Maar je zult je flitsers hoe dan ook van stroom moeten voorzien.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”