Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje is dit mogelijk?
Ik wil me d7000 in commander mode me sb-700 laten aansturen, maar daarnaast wil ik ook me aputure trigmaster plus kunnen triggeren
Ik wil graag ttl behouden op de sb-700 en toch meerdere flitsers triggeren.
Is dit mogelijk?
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Is dit mogelijk?
Volgens mij is de Aputure Trigmaster gewoon een radiotrigger, m.a.w. zender op de camera en ontvanger onder je flitser.
Als ik dat goed heb (of eigenlijk Google want daar heb ik 'm opgezocht) dan is het antwoord op jouw vraag "nee".
Als je de opklapflitser van de D7000 als commander wil gebruiken moet je hem opklappen - iets dat volgens mij niet zal gaan als er iets in je flitsschoen staat (in dit geval de Aputure trigger).
In jouw geval zou ik er voor kiezen nog een CLS/TTL flitser aan te schaffen of, en dat zal de goedkopere optie zijn zeker als je nu blijkbaar naast de SB700 al een andere non-CLS flitser hebt, een extra Aputure ontvanger aanschaffen. Bij de tweede optie heb je dan natuurlijk geen CLS/TTL meer.
Als ik dat goed heb (of eigenlijk Google want daar heb ik 'm opgezocht) dan is het antwoord op jouw vraag "nee".
Als je de opklapflitser van de D7000 als commander wil gebruiken moet je hem opklappen - iets dat volgens mij niet zal gaan als er iets in je flitsschoen staat (in dit geval de Aputure trigger).
In jouw geval zou ik er voor kiezen nog een CLS/TTL flitser aan te schaffen of, en dat zal de goedkopere optie zijn zeker als je nu blijkbaar naast de SB700 al een andere non-CLS flitser hebt, een extra Aputure ontvanger aanschaffen. Bij de tweede optie heb je dan natuurlijk geen CLS/TTL meer.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het is wel mogelijk, maar niet zonder meer. Je zult "off-shoe" kabel oid nodig hebben om de trigmaster aan vast te hangen.
De vraag is ook of je dat wilt, het mixen van TTL en non-TTL is vragen om moeilijkheden, je hebt (of eigenlijk TTL heeft) het niet meer in de hand.
Beste oplossing is of alles CLS of alles op manual...!
De vraag is ook of je dat wilt, het mixen van TTL en non-TTL is vragen om moeilijkheden, je hebt (of eigenlijk TTL heeft) het niet meer in de hand.
Marcel
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
Nikon D700 / AF-S 24-70 mm f/2.8 ED / AF-S 70 -200 mm f/2.8 ED VRII / SB-600 (2x)
Nikon D70 / 35 - 70mm f/ 3.3-4.5 / Nikon Fun Fun set (fisheye en 400mm tele)
- weimaraner
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Daar heeft mpvk nog een punt. Een CLS/TTL flitser zal er voor zorgen dat er voldoende licht is - maar ga je daar nog eens een non TTL flitser bij zetten dan wordt die meeting denk ik een beetje opgeklooid.
Of dat werkt weet ik niet. De D7000 heeft voor zover ik weet geen PC contact. Dat betekent dat een hotshoe adapter de enige manier zal zijn om een pc-kabel aan te sluiten. En met een hotshoe adapter in de hotshoe van de camera zal de opklapflitser denk ik niet meer werken (als ie dan überhaupt nog op kan klappen) - en die opklapflitser had je nu juist nodig voor het CLS/TTL gebeuren.Het is wel mogelijk, maar niet zonder meer. Je zult "off-shoe" kabel oid nodig hebben om de trigmaster aan vast te hangen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Beetje kort door de bocht. Het mixen van manual een TTL licht is heel goed mogelijk maar je moet wel weten wat je aan het doen bent. Er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen waar het handig kan zijn om te mixen. Het belangrijkste is alleen dat je onderwerp (waar de TTL meting op gedaan wordt) niet ook (erg) verlicht wordt door het manuele licht.mpvk schreef:De vraag is ook of je dat wilt, het mixen van TTL en non-TTL is vragen om moeilijkheden, je hebt (of eigenlijk TTL heeft) het niet meer in de hand.
Maar stel je bent op een feest met een erg donkere ruimte. Dan kun je met een manual strobe de zaal verlichten en vervolgens met een TTL flitser de personen. Anders zit je 1) vast aan lange sluitertijden (of hoge iso) of heb je b) en donkere ruimte of c) bewogen onderwerpen. Daarnaast kan het ook gebruikte worden om accenten in de achtergrond te verlichten die niet mee genomen kunnen worden in de TTL metingen. Bijv een protretje waar je in de achtergrond nog een muur, deur, kappelletje, boom, huis, etc wilt verlichten.
Persoonlijk zou ik dan trouwens alles op een trigger doen om geen problemen met timing te krijgen. Ik weet niet of TTL via build in flash en radiotriggers via hotshoe exact gelijk af gaan.
Fin.