Ik fotografeer al een dikke 3 jaar met een D300. Doe voornamelijk bruiloften (als ZZP'er naast mijn reguliere baan) en concerten en natuurlijk huis-, tuin- en keukenfotografie.

Toestel werkt nog naar behoren met zo'n 12-15000 clicks op de teller. De lenzen die ik heb stammen grotendeels nog uit mijn F80-tijd (in 2004 met D70 begonnen). Het meeste maak ik gebruik van de Tamron 28-75:2.8, overigens recentelijk een Nikon 24-85:2.8-4 voor niet al te veel aangeschaft die niet onder doet voor de Tamron. En gaat denk ik ook mijn standaardlens worden.
De D600 lijkt her en der wat minder te zijn dan de D300, maar ook weer wat meer. Ben er dus niet helemaal uit of ik nu (over een paar dagen is er bij een electronicaketen een leuke actie) de overstap naar D600 zal maken. Ik neig er wel naar. De D800 zal voor mijn doel wellicht beter zijn maar ook weer overkill en ondanks dat ik de BTW terug kan krijgen nog steeds een behoorlijke investering, gezien het toch niet al te grote aantal opdrachten. Dat ie wat minder build heeft dan de D300 vind ik nog niet zo heel erg belangrijk, formaat is wel iets kleiner en ik heb niet al te kleine handen, maar daar zal dan wel weer een grip bij komen. Toetslayout zal wel weer even wennen worden. Ben nu wel erg gewend aan de D300, alhoewel layout wel weer deels overeenkomt met die van de D70.
Qua beeldkwaliteit zal er tussen D600 en D800 niet erg veel verschil zijn en al een behoorlijke stap voorwaarts tov D300. Bij de D300 heb ik met name toch bij ISO1600, ondanks dat deze op hoge ISO goed zou moeten presteren behoorlijk wat ruis (met name bij concertfotografie).
Wat zouden de kenners adviseren?
mvg, Dick
P.S. Dacht hier een account te hebben. Heb bij mijn weten in het verleden wel berichten geplaatst, tenzij ik me sterk vergis, maar de accountnamen die ik normaliter gebruik waren niet te vinden icm emailadres. Kennismakingsberichtje komt nog wel.