vulture schreef:ErikB schreef:Bijzondere collectie, (donkere) luchten zijn bij uitstek geschikt voor HDR fotografie waarbij de structuren in de lucht prima uit kan laten komen. Ik wil je wel de tip geven om te kijken of je de bewerkingen van de foto's meer op elkaar kan afstemmen, mocht je er een serie van willen maken, dan is het meer één geheel. Maar zal m'n commentaar verder voor me houden, je hebt het tenslotte niet in beoordelingen gezet

Commentaar vind ik niet erg hoor! Zeker niet als je gelijk hebt! Overigens zijn al deze foto's geen HDR opnames!
Je bewerking doet bij een aantal wel denken aan HDR

Oftewel, pseudo-HDR wordt het dan meestal genoemd. Je zou eens HDR opnames kunnen maken, mits subtiel bewerkt is er dan nog meer uit de luchten te halen. Nadeel is dat je dan meer tijd in de bewerking moet steken en meer bezig bent een kunststuk te maken. Het is voor jezelf de vraag of je dat wilt of niet.
Dit soort fotografie is overigens boeiend om te doen en is eigenlijk pure landschapsfotografie. Je zou dus eens kunnen kijken om je qua compositie daar nog wat in te verdiepen. Zeker bij het gebruik van een groothoeklens, is het erg effectief om met voorgrondelementen te gaan werken, je krijgt dan meer diepte in je foto's. Je foto's gaan daardoor meteen nog meer kracht uitstralen. Dan hoef je het dus niet alleen van een goede lucht te hebben, maar kan je ook met mindere luchten toch goede foto's schieten. Combineer je de twee (compositie en omstandigheden), dan ga je topplaten schieten