‘Er mankeert van alles aan’ en ‘technisch misschien niet helemaal de beste’. Ik heb er een tijdje over nagedacht. Ik vind het een leuke, opvallende foto. Expressief, mooi van licht en kleur. Bijzonder door de scherpte en onscherpte. Volgens mij mankeert er helemaal niets aan. Als je in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem de tentoonstelling
Regressive van Erwin Olaf hebt bekeken dan zag je nagenoeg ‘volmaakte’ beelden die tot op de pixel bedacht en doordacht zijn en technisch ongetwijfeld een hoge mate van perfectie halen. Zeker indrukwekkend. Loop je met enige regelmaat door bijvoorbeeld Foam dan zie je totaal verschillende tentoonstellingen. Met vaak beelden die scheef staan, onscherp zijn, met volkomen uitgebeten luchten of dichtgelopen zwarten, waar in technische zin van alles op aan te merken valt. En toch prachtig om te zien, soms gebonden aan de context van het geheel. De opmerking ‘er mankeert van alles aan’ wordt gelukkig volledig genuanceerd met de toevoeging ‘maar het is een schitterende foto’…
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat er soms in reacties wat teveel de focus lijkt te liggen op de technische aspecten… niet alleen bij deze foto, maar in het algemeen. Ik hoop dat ik hetgeen ik wilde zeggen voldoende duidelijk heb kunnen maken

.
Groet,
Henk