Foto's Portretfotografie met Hans Braakhuis in Twente 2/3/13
Foto's Portretfotografie met Hans Braakhuis in Twente 2/3/13
Foto's van deze middag graag hier plaatsen.
Als je foto's hebt voor een der modellen mag je mij mailen naar: info@primefoto.nl
Als je foto's hebt voor een der modellen mag je mij mailen naar: info@primefoto.nl
Re: Foto's Portretfotografie met Hans Braakhuis in Twente 2/
Nou daar gaan we dan.
1. De modellen v.l.n.r. Yvette, Ginger en Manouk.

2.

3.

4. Robcctje van dicht bij.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

1. De modellen v.l.n.r. Yvette, Ginger en Manouk.

2.

3.

4. Robcctje van dicht bij.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Misschien ben ik wel wat te kritisch maar ik vind de foto's nou niet echt netjes.
Onscherp, overbelicht, scheef en vreemde compositie's
Ik begrijp best dat je wat wilt plaatsen maar dit zijn echt kiekjes...

Onscherp, overbelicht, scheef en vreemde compositie's
Ik begrijp best dat je wat wilt plaatsen maar dit zijn echt kiekjes...
met vriendelijke groet, Marco
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Ik zit ook al te kijken 
Ga met Marco mee.
Zou wel je onderschrift veranderen :mrgreen:

Ga met Marco mee.
Zou wel je onderschrift veranderen :mrgreen:
Groet KroontjeFlitseflatsen is makkelijker dan je denkt, zodra je weet wat je doet.
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Leuke kiekjes inderdaad, vast en zeker de camera aan iemand anders uitgeleend?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Begonnen met het verkennen van de locatie. Op zoek naar een leuke plek:

En dat kan nog iets beter:

Daarna kennis gemaakt met drie verschrikkelijk leuke dames.
M'n uitleg aan de hand van m'n eigen modelfoto's. Vrijwel alle modellen komen uit m'n directe omgeving, kennen me, of de ouders kennen me. Voor mij is een portretfoto geen pasfoto. Op een pasfoto staat een persoon er keurig op, maar heb je als kijker nu niet het idee dat het ergens om gaat. Met een portretfoto kun je een verhaal vertellen. Als Jantje lacht is er vast lol, als Jantje huilt is er verdriet. Gezien de locatie en de voor mij onbekende modellen had ik van te voren een verhaal bedacht. Op een portretfoto in een café kun je een verhaal vertellen over wat bijvoorbeeld een persoon in een café komt doen. Voor mij is een café een ontmoetingspunt. Je kunt er afspreken met je vrienden. Het verhaal op een foto zou dus kunnen zijn dat iemand er wacht op een vriend of kennis. De door het model gedragen kleding is dus gewoon, zoals je van school of je werk komt. Overdrijven in de fotografie kan leuk zijn: wachten op een blind-date. Welk accessoire neem je mee om op te vallen: een roos, een bepaald boek, oid. Een eerste indruk bij een blind-date kan bepalend zijn. Je wilt niet te veel opvallen, maar wel er goed uitzien. Het verhaal in een foto moet passen in een locatie.
Helaas was er in de zaal zelf niet veel sprake van een café waar een der modellen een blind-date zou kunnen aan gaan. Het licht van buiten maakte dat alleen de achterwand mogelijk was. En daar pas je dan een mouw aan.
Het model wist van te voren welke pose verwacht werd. Ik zal nooit vragen: lach eens; ga eens leuk staan. En ik wil veelal zelf de pose voordoen. Als ik een pose niet aan kan, of merk dat m'n lijf zich niet prettig voelt, dan zal ik dat niet van een model verwachten.

Mijn portretfotografie kenmerkt zich door:
gebruik van een statief, gebruik van daglicht, gebruik van kunstlicht of bestaand lamplicht, gebruik van invulflits met de ingebouwde flitser van de camera en aangevuld met draadloos flitslicht van een Nikon CLS flitser, gebruik van de P op m'n camera, veelal een grijskaart (ben ik vergeten te gebruiken, is in m'n tas gebleven), portretten veelal met de 20 millimeter en recent ook wel eens 24 en 28 millimeter.
In m'n fotografie is er altijd wel een duidelijk onderwerp. Het onderwerp houdt zich veelal aan de "regel van derden" (compositie). En ik gebruik bij een staand onderwerp altijd een liggend beeld, een kerktoren staat dus altijd in een horizontaal vlak en dan wordt je vanzelf gedwongen om je met de compositie bezig te houden. Het onderwerp wordt extra in het licht gezet door een CLS flitser. De belichting is afgestemd op het onderwerp. Tijdens de sessie ging alles manueel. Belichting op de camera -1, licht van de ingebouwde flitser -1 en samen met de gebruikte diffuser voor de opklapflitser kom je dan zo op -2. De ISO staat op 100, om daarme het licht van buiten wat donkerder te krijgen. De CLS flitser staat gewoon DDL maar heeft een zoomstand van 70 of 85mm om daarmee het licht alleen op het onderwerp te werpen.
Als je met een model werkt, stel het model dan steeds op zijn/haar gemak. Die klus had ik uitbesteed aan een clublid, geeft toch lol.
Na meerdere proefopnamen is dit het dan geworden:

De aanwezigen hebben de "live flitsreflector" gezien en daardoor is het flitslicht op Yvette veel zachter dan op de foto van mezelf.
Nu had ik voor het eerst m'n laptop mee, zodat het model kan zien wat de resultaten zijn (LiveView middels Nikon Camera Control 2) Nu werkte dat niet. Het scherm is gewoon te klein en we kregen CC2 niet beeldvullend. Op andere moment hang ik wel eens een kabel tussen een oude Coolpix (die ongeveer hetzelfde beeld als de camera laat zien) en een televisie. En als er dan geen grote groep NCN'ers om heen staat, heb ik een beter contact met het model. En er was nog een probleem, zelf heb ik CC2 nog niet onder de knie en een behulpzaam clublid heeft kundig de camera bedient, maar meerdere wijzigingen kunnen niet in CC@ worden uitgevoerd. Dus kabel er uit en op de camera zelf de wijziging uitvoeren zoals ISO omlaag.
Later de middag m'n camera op P en dan kom je R tegen:

De foto's met de modellen komen nog.

En dat kan nog iets beter:

Daarna kennis gemaakt met drie verschrikkelijk leuke dames.
M'n uitleg aan de hand van m'n eigen modelfoto's. Vrijwel alle modellen komen uit m'n directe omgeving, kennen me, of de ouders kennen me. Voor mij is een portretfoto geen pasfoto. Op een pasfoto staat een persoon er keurig op, maar heb je als kijker nu niet het idee dat het ergens om gaat. Met een portretfoto kun je een verhaal vertellen. Als Jantje lacht is er vast lol, als Jantje huilt is er verdriet. Gezien de locatie en de voor mij onbekende modellen had ik van te voren een verhaal bedacht. Op een portretfoto in een café kun je een verhaal vertellen over wat bijvoorbeeld een persoon in een café komt doen. Voor mij is een café een ontmoetingspunt. Je kunt er afspreken met je vrienden. Het verhaal op een foto zou dus kunnen zijn dat iemand er wacht op een vriend of kennis. De door het model gedragen kleding is dus gewoon, zoals je van school of je werk komt. Overdrijven in de fotografie kan leuk zijn: wachten op een blind-date. Welk accessoire neem je mee om op te vallen: een roos, een bepaald boek, oid. Een eerste indruk bij een blind-date kan bepalend zijn. Je wilt niet te veel opvallen, maar wel er goed uitzien. Het verhaal in een foto moet passen in een locatie.
Helaas was er in de zaal zelf niet veel sprake van een café waar een der modellen een blind-date zou kunnen aan gaan. Het licht van buiten maakte dat alleen de achterwand mogelijk was. En daar pas je dan een mouw aan.
Het model wist van te voren welke pose verwacht werd. Ik zal nooit vragen: lach eens; ga eens leuk staan. En ik wil veelal zelf de pose voordoen. Als ik een pose niet aan kan, of merk dat m'n lijf zich niet prettig voelt, dan zal ik dat niet van een model verwachten.

Mijn portretfotografie kenmerkt zich door:
gebruik van een statief, gebruik van daglicht, gebruik van kunstlicht of bestaand lamplicht, gebruik van invulflits met de ingebouwde flitser van de camera en aangevuld met draadloos flitslicht van een Nikon CLS flitser, gebruik van de P op m'n camera, veelal een grijskaart (ben ik vergeten te gebruiken, is in m'n tas gebleven), portretten veelal met de 20 millimeter en recent ook wel eens 24 en 28 millimeter.
In m'n fotografie is er altijd wel een duidelijk onderwerp. Het onderwerp houdt zich veelal aan de "regel van derden" (compositie). En ik gebruik bij een staand onderwerp altijd een liggend beeld, een kerktoren staat dus altijd in een horizontaal vlak en dan wordt je vanzelf gedwongen om je met de compositie bezig te houden. Het onderwerp wordt extra in het licht gezet door een CLS flitser. De belichting is afgestemd op het onderwerp. Tijdens de sessie ging alles manueel. Belichting op de camera -1, licht van de ingebouwde flitser -1 en samen met de gebruikte diffuser voor de opklapflitser kom je dan zo op -2. De ISO staat op 100, om daarme het licht van buiten wat donkerder te krijgen. De CLS flitser staat gewoon DDL maar heeft een zoomstand van 70 of 85mm om daarmee het licht alleen op het onderwerp te werpen.
Als je met een model werkt, stel het model dan steeds op zijn/haar gemak. Die klus had ik uitbesteed aan een clublid, geeft toch lol.
Na meerdere proefopnamen is dit het dan geworden:

De aanwezigen hebben de "live flitsreflector" gezien en daardoor is het flitslicht op Yvette veel zachter dan op de foto van mezelf.
Nu had ik voor het eerst m'n laptop mee, zodat het model kan zien wat de resultaten zijn (LiveView middels Nikon Camera Control 2) Nu werkte dat niet. Het scherm is gewoon te klein en we kregen CC2 niet beeldvullend. Op andere moment hang ik wel eens een kabel tussen een oude Coolpix (die ongeveer hetzelfde beeld als de camera laat zien) en een televisie. En als er dan geen grote groep NCN'ers om heen staat, heb ik een beter contact met het model. En er was nog een probleem, zelf heb ik CC2 nog niet onder de knie en een behulpzaam clublid heeft kundig de camera bedient, maar meerdere wijzigingen kunnen niet in CC@ worden uitgevoerd. Dus kabel er uit en op de camera zelf de wijziging uitvoeren zoals ISO omlaag.
Later de middag m'n camera op P en dan kom je R tegen:

De foto's met de modellen komen nog.
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op ma mar 04 2013 8:16 am, 5 keer totaal gewijzigd.
- bjornc
- Forumlid
Heb helaas een magere oogst vwb mijn foto's... het is er slechts 1 geworden.

Ben er ook niet helemaal tevreden over, maar dit is het beste wat ik ervan kon maken.

Ben er ook niet helemaal tevreden over, maar dit is het beste wat ik ervan kon maken.
- pd5wve
- Forumlid
- Contacteer:
Tot nu toe wel de mooiste vind ik. leuke plaat
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.madebywillemfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem" onclick="window.open(this.href);return false;
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Je kan er makkelijk meer uithalen hoor Bjorn, in photoshop, uitsnede gemaakt, raam wit gemaakt, storende beelden weggehaald , de huid iets bewerkt dat het kippenvel gevoel iets minder is.bjornc schreef:Heb helaas een magere oogst vwb mijn foto's... het is er slechts 1 geworden.

Als deze weg moet hoor ik het wel
met vriendelijke groet, Marco
- bjornc
- Forumlid
Neuh, hoeft niet weg; zie mijn profiel: Foto's bewerken toegestaan 
Ik zie in ieder geval wat je bedoelt, en ga ermee aan de slag! -Bedankt!

Ik zie in ieder geval wat je bedoelt, en ga ermee aan de slag! -Bedankt!
- bjornc
- Forumlid
Marco, ik heb je tips ter hand genomen... en de ogen ook nog iets lichter gemaakt:

- PvGessel
- Forumlid
Ik had er bij willen zijn maar door omstandigheden kon dat niet. Ik vond jouw basis foto al niet slecht maar nu na wat bewerkingen vind ik hem helemaal top.bjornc schreef:Marco, ik heb je tips ter hand genomen... en de ogen ook nog iets lichter gemaakt:

M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.
D750 met wat Sigma ART glas.
De foto's in het begin van dit draadje waren idd kiekjes om een beetje sfeer weer te geven.
Wat mij betreft mogen kiekjes ook wel bestaan.
Ik zal dan maar snel 1 foto neerzetten.
In de foto zit een verhaal. Ik had de foto eerst in kleur maar ik zwart wit vind ik de plaat toch net iets sterker.
Model Manouk.

P.S. de vorige plaat vind ik in de eerste uitvoering het mooist.
Omdat alles klopt. Met name de ogen van Ginger zijn nu eenmaal erg donker.
Dat zou ik niet veranderen.
Wat mij betreft mogen kiekjes ook wel bestaan.
Ik zal dan maar snel 1 foto neerzetten.

In de foto zit een verhaal. Ik had de foto eerst in kleur maar ik zwart wit vind ik de plaat toch net iets sterker.
Model Manouk.

P.S. de vorige plaat vind ik in de eerste uitvoering het mooist.
Omdat alles klopt. Met name de ogen van Ginger zijn nu eenmaal erg donker.
Dat zou ik niet veranderen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Voor de tijd dat ik er bij aanwezig was
, vond ik het weer zeer leerzaam. Was weer een leuke dag Andre!
Wat betreft de foto van Ginger ben ik het met je eens. Mijn eerste reactie was 'wat strakker kadreren', verder niets aan doen. Ginger kijkt naar buiten door een deels afgedekt raam, dan moet je daar naar mijn idee geen wit vlak van maken maar laten zien dat ze naar buiten kijkt. Niks mis mee.

Wat betreft de foto van Ginger ben ik het met je eens. Mijn eerste reactie was 'wat strakker kadreren', verder niets aan doen. Ginger kijkt naar buiten door een deels afgedekt raam, dan moet je daar naar mijn idee geen wit vlak van maken maar laten zien dat ze naar buiten kijkt. Niks mis mee.
- robcctje
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hier een paar van mij eens anders.
1
Uit leg van Hans

2
Het model Yvette { die het prima deed }

3
Proef opname bekijken met Hans

4
Hier model Manouk

5
En hier model Ginger

Modellen,Andre,Hans en alle anderen bedankt voor deze gezellige middag.
Gr Rob en Inge
1
Uit leg van Hans

2
Het model Yvette { die het prima deed }

3
Proef opname bekijken met Hans

4
Hier model Manouk

5
En hier model Ginger

Modellen,Andre,Hans en alle anderen bedankt voor deze gezellige middag.
Gr Rob en Inge