Het is natuurlijk een beetje een luxe probleem. Mijn D700 is een fijne camera. Maar, als ik toch een keer ga 'upgraden' dan kan je dat het best een beetje in het begin doen. Dan heb je er het langste plezier van.
Opties: D4/D800/MarkIII. De D4 en MarkIII alleen als de D800 echt niet voor mij zou werken.
Dus, vanochtend naar de enige echte Groninger stenen fotohofleverancier gegaan. Altijd prettig daar, veel tijd en aandacht. Even zijn 800E mogen lenen en met een deel mijn glaswerk, 28 2.8AIS/105 2.5AI/85 1.8G, een paar foto's gemaakt.
Helaas had hij zijn instelling op jpg staan en kon ik bij thuiskomst niet lekker de nefjes opentrekken en in NX2/LR en kijken hoe de verwerking van die grote bestanden verliep. Maar, wat een detaillering zit er in die bestanden. Helaas zijn voor mij de 35mp geen must, integendeel. Het grootste deel van mijn foto's leeft in mijn Flickr-account. Een overkill aan pixels dus. Ik wil wel wat meer pixels, af en toe laat ik het printen op 1.5m x 70cm. Maar dat gebeurt maar een paar keer per jaar. Zijn argument dat je door de hoeveelheid pixels lekker kan inzoomen, dat gaat voor mij niet op. Dan heb ik de verkeerde lens gebruikt of ik sta op de verkeerde plek. Ik wil best meer pixels, maar 20-24 was voor mij prima geweest.
Maar, eigenlijk vond ik de D800 een fijne camera, ongeveer 2 stops meer dynamisch bereik geloof ik, video (altijd handig), 100% viewfinder. Het enige waar ik echt tegenaan hik is het aantal pixels. Naast de overtollige ballast die ik zal moeten meenemen, is het een stukje dat ik in een ander draadje (en op andere plekken op het net) las:
Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde, george013
En daar zit ik een beetje mee. In een ander draadje van me, ben ik bezig geweest met de scherpte van mijn 85mm 1.8. Dat lag meer aan een front-focus probleem dan aan de scherpte van het objectief zelf, maar het geeft wel aan dat ik op sommige momenten (portretten bijvoorbeeld) wel wil dat iets scherp is.Tenzij je de camera in beton stort zal er altijd een beweging zijn. De beweging van de camera veroorzaakt ook een beweging van het geprojecteerde beeld op je sensor. Valt deze beweging binnen een grootte, dan zal dat niet ,storend, zichtbaar zijn op de foto. Heb je een sensor met 2 keer zoveel pixels lineair, dan zal de beweging geregistreed worden door 2 keer zoveel pixels. Op 100% gaat de scherpte achteruit bij eenzelfde instelling en beweging. Bij eenzelfde beweging en een sluitertijd dat in dit geval op de grens van het aanvaardbare ligt zul je een dubbele sluitertijd nodig hebben. Dit is subjectief.
Stelt de D800 door zijn enorme hoeveelheid pixels meer eisen aan je techniek? Leidt uit de hand fotograferen tot relatief meer onscherpte dan met de D700. Ik las dat de D800 meer een studio/landschap camera is, daar wordt ook meer vanaf een statief gewerkt.
Zie ik beren op de weg? Is mijn 'oude' glaswerk bestand tegen het D800 geweld? Moet ik standaard een statief onder de D800 hangen? Standaard sluitertijd heel hoog houden?
Eerst maar een wisky om tot rust te komen.
Melkman