D800 erin, D700 eruit? Of toch niet...

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
melkman
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

D800 erin, D700 eruit? Of toch niet...

Bericht door melkman » di mar 12 2013 4:48 pm

*zucht*

Het is natuurlijk een beetje een luxe probleem. Mijn D700 is een fijne camera. Maar, als ik toch een keer ga 'upgraden' dan kan je dat het best een beetje in het begin doen. Dan heb je er het langste plezier van.
Opties: D4/D800/MarkIII. De D4 en MarkIII alleen als de D800 echt niet voor mij zou werken.

Dus, vanochtend naar de enige echte Groninger stenen fotohofleverancier gegaan. Altijd prettig daar, veel tijd en aandacht. Even zijn 800E mogen lenen en met een deel mijn glaswerk, 28 2.8AIS/105 2.5AI/85 1.8G, een paar foto's gemaakt.

Helaas had hij zijn instelling op jpg staan en kon ik bij thuiskomst niet lekker de nefjes opentrekken en in NX2/LR en kijken hoe de verwerking van die grote bestanden verliep. Maar, wat een detaillering zit er in die bestanden. Helaas zijn voor mij de 35mp geen must, integendeel. Het grootste deel van mijn foto's leeft in mijn Flickr-account. Een overkill aan pixels dus. Ik wil wel wat meer pixels, af en toe laat ik het printen op 1.5m x 70cm. Maar dat gebeurt maar een paar keer per jaar. Zijn argument dat je door de hoeveelheid pixels lekker kan inzoomen, dat gaat voor mij niet op. Dan heb ik de verkeerde lens gebruikt of ik sta op de verkeerde plek. Ik wil best meer pixels, maar 20-24 was voor mij prima geweest.

Maar, eigenlijk vond ik de D800 een fijne camera, ongeveer 2 stops meer dynamisch bereik geloof ik, video (altijd handig), 100% viewfinder. Het enige waar ik echt tegenaan hik is het aantal pixels. Naast de overtollige ballast die ik zal moeten meenemen, is het een stukje dat ik in een ander draadje (en op andere plekken op het net) las:

Twijfel, over scherpte, nu met "Leon" waarde, george013
Tenzij je de camera in beton stort zal er altijd een beweging zijn. De beweging van de camera veroorzaakt ook een beweging van het geprojecteerde beeld op je sensor. Valt deze beweging binnen een grootte, dan zal dat niet ,storend, zichtbaar zijn op de foto. Heb je een sensor met 2 keer zoveel pixels lineair, dan zal de beweging geregistreed worden door 2 keer zoveel pixels. Op 100% gaat de scherpte achteruit bij eenzelfde instelling en beweging. Bij eenzelfde beweging en een sluitertijd dat in dit geval op de grens van het aanvaardbare ligt zul je een dubbele sluitertijd nodig hebben. Dit is subjectief.
En daar zit ik een beetje mee. In een ander draadje van me, ben ik bezig geweest met de scherpte van mijn 85mm 1.8. Dat lag meer aan een front-focus probleem dan aan de scherpte van het objectief zelf, maar het geeft wel aan dat ik op sommige momenten (portretten bijvoorbeeld) wel wil dat iets scherp is.

Stelt de D800 door zijn enorme hoeveelheid pixels meer eisen aan je techniek? Leidt uit de hand fotograferen tot relatief meer onscherpte dan met de D700. Ik las dat de D800 meer een studio/landschap camera is, daar wordt ook meer vanaf een statief gewerkt.

Zie ik beren op de weg? Is mijn 'oude' glaswerk bestand tegen het D800 geweld? Moet ik standaard een statief onder de D800 hangen? Standaard sluitertijd heel hoog houden?
Eerst maar een wisky om tot rust te komen.

Melkman
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D800 erin, D700 eruit? Of toch niet...

Bericht door Rob Smit » di mar 12 2013 4:54 pm

De melkman aan de whiskey...

Ik heb de D800E nu een paar weken in mijn bezit, moet zeggen: geweldig.
Het is logisch dat je met meer pixels ook de fouten eerder ziet.
tja, met een 20mm kun je ook probleemloos op 1/125e va neen seconde fotograferen.
Gaat met een 500mm lastig worden.
Tenzij...

Plezier met de voorpret, dat is ook leuk.
Enne, waarom zou je de Mark in overweging nemen?
Maak je veel onderwater foto's?

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » di mar 12 2013 5:04 pm

@rob
Melk met een tik :mrgreen:

Voor portretten zou ik best de Mark willen gebruiken. Ook wat minder pixels mee te slepen. Ik heb goede recensies over de III gelezen. Maar, die optie komt als alllllllerlaatste. Niet in de laatste plaats vanwege de desinvestering van mijn oude nikon glaswerk. Als de D4 niet zo duur was, en iets meer pixels had, dan was het de D4 geworden.

Maar, on-topic
Het is logisch dat je met meer pixels ook de fouten eerder ziet.
Daar gaat het me nu juist om. Moet ik me hier zorgen over maken of zie ik beren op de weg (na voldoende wisky's wordt die kans vanzelf groter :oohh: )
Oude meuk is leuk.

throttlemeister
Forumlid
Forumlid

Bericht door throttlemeister » di mar 12 2013 5:25 pm

Ik zou me er niet te druk over maken. Mijn techniek is niet super, en ik heb totaal geen probleem om pixel-scherpe foto's te maken. Je merkt het pas uit de hand op het randje gaat zitten wat mogelijk is. Ik kom van een 12mpx 5D en heb nauwelijks iets aan mijn techniek of gewoontes moeten veranderen met de D800, voorzover het bewegingsonscherpte betreft.
Gijs

Nikon D800 met MB-D12 | AF-S 14-24/f2.8G ED | AF-S 24-120/f4G | AF-S 50/f1.8G | SB910
www.sport-touring.eu

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » di mar 12 2013 8:03 pm

Gewoon foto's maken van die beren.
Ik heb er geen seconde spijt van in elk geval.

Tja, als het mij lukt zou het iedereen eigenlijk moeten lukken.
Kan het nooit echt moeilijk zijn...

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di mar 12 2013 8:14 pm

Van een D100 naar een D200, van een D200 naar een D700. En nu (sinds vorig jaar mei al) naar een D800E.
Wow, wat een beest van camera. Nog geen moment spijt van gehad.

En waarom zouden meer pixels teveel zijn? Dachten we in de tijden van de D100 ook niet anders daarover? :lol:

Maar al 'groeiende' van de ene DSLR naar de andere, van de begintijden van de digitale fotografie naar langzaam aan de echte resolutiemonsters...Gedurende dat groeiproces ontwikkelt zich toch ook je techniek en je handling met de camerabodies?

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo mar 13 2013 10:45 am

Ik werk tegenwoordig met een D700 en een D800. Geen enkel probleem met de scherpte met die D800 bij het uit de hand werken; wat mij betreft net zo gemakkelijk als met de D700. In geval van twijfel: de ISO een tandje omhoog. Kan die D800 gemakkelijk hebben.
Jur

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » wo mar 13 2013 11:36 am

@jur:

Hmm, zo komt die D800 steeds dichterbij en de beren steeds verder weg :mryellow:

Melkman

(misschien kan ik met de aanstaande inloopdag op 6 april in Grunn 'm wel meenemen)
Oude meuk is leuk.

PanzerFaustNL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PanzerFaustNL » wo mar 13 2013 2:02 pm

Met de D800 komt toch ook beter glas geloof ik en met beter glas ook meer stops VR.

Ik zou me niet druk maken over het aantal megapixel. Omdat mijn foto's voornamelijk gaan over laag vliegende, snel rennende kinderen en paarden, is het wel handig zoveel pixels omdat je dan achteraf je compositie kunt aanpassen en niet teveel inlevert.

Mocht het trouwens toch niet uitmaken, ik zou geen keuze maken. Ik zou ze alle drie nemen. Oh nee, alle vier, vergeet de 1Dx ook niet.

Maar ja, ik ben dan ook verzamelaar van camera's.
Laatst gewijzigd door PanzerFaustNL op wo mar 13 2013 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » wo mar 13 2013 2:17 pm

Beter glas is altijd goed!

Dat heb ik dus expliciet gevraagd aan Jans van ProTrade. Halen mijn ai-s/ai lenzen wel voldoende uit de sensor van de D800? Volgens hem was dat met de lenzen die ik wilde gebruiken (28 2.8 ais/105 2.5 ai en nieuwere non-ai(s) lenzen) geen probleem.

Maar dat neemt niet weg dat ik best de 70-200 VRII zou willen hebben. :wink2:

Melkman
Oude meuk is leuk.

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Franklin » wo mar 13 2013 3:23 pm

Voordat ik de D800 kocht was ik ook bang dat de hoge resolutie snel zou leiden tot onscherpte vanwege de beweging. Dit mede ingegeven door berichten op het internet dat de D800 eigenlijk alleen als studiocamera gebruikt zou kunnen worden in combinatie met een statief.
Uiteindelijk toch gekocht, mede na het vragen van advies bij een aantal forumleden hier. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik werk regelmatig met de 70-200 VRII uit de hand en soms met de TC20-III er tussen. Bewegingsonscherpte blijft wat mij betreft binnen de perken.

Zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 34&t=46259" onclick="window.open(this.href);return false;
Genomen met de 70-200 VRII. ISO wat opgeschroefd waardoor de sluitertijden wat kort konden blijven.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » wo mar 13 2013 3:47 pm

@franklin

Die foto's zien er inderdaad goed uit! Hopelijk blijft die scherpte in stand zonder VR-lenzen.

Melkman
Oude meuk is leuk.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mar 17 2013 9:16 pm

Franklin schreef:Uiteindelijk toch gekocht, mede na het vragen van advies bij een aantal forumleden hier. Ik heb er geen spijt van gehad. Ik werk regelmatig met de 70-200 VRII uit de hand en soms met de TC20-III er tussen. Bewegingsonscherpte blijft wat mij betreft binnen de perken.
Mee eens. Het is een heerlijke body, en zolang je weet wat je doet, en je erin verdiept, is het een fantastisch stuk gereedschap :)

Jaap

melkman
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door melkman » zo mar 17 2013 9:29 pm

@jaap
en zolang je weet wat je doet, en je erin verdiept
Uh, waar moet ik dan aan denken?

Melkman
Oude meuk is leuk.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mar 17 2013 9:39 pm

melkman schreef:@jaap
en zolang je weet wat je doet, en je erin verdiept
Uh, waar moet ik dan aan denken?
Het is wel een echt andere body dan de D700. Niet qua bediening, maar wel qua mogelijkheden. Met name scherpstelling komt wat kritischer, en omgang met sluitertijden. Het is geen point-and-shoot, maar een FX-body die behoorlijk goed je fouten op de gevoelige sensor weet vast te leggen. Dus goede omgang met je optiek, geen extreme risico's nemen met sluitertijden, en als het even kan een statief er onder bij de grotere telelensen (alhoewel de combo van 70-200 met TC20 III wel enorm goed uit de hand werkt bij gezonde sluitertijden).

Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”