D600 telelens?
D600 telelens?
Goedemiddag,
Na jaren met een DX formaat te hebben gefotografeerd, overweeg ik de overstap naar een D600 (FX). Een nadeel hiervan is, dat deze sensor geen (1.5x) cropfactor heeft, waardoor het bereik van de lenzen kleiner is. Momenteel heb ik een 70-300 mm lens waarmee ik dus 450 mm kan halen. Bij een FX sensor heb ik dan een converter nodig. Echter, de 70-300 mm VR lens is niet bepaald een "lichtsterke" lens. Daarom de vraag, welke (nog enigszins betaalbare) lens zou ik kunnen gebruiken in combinatie met een converter zodat ik hetzelfde bereik kan behouden?
groet,
Vcent
Na jaren met een DX formaat te hebben gefotografeerd, overweeg ik de overstap naar een D600 (FX). Een nadeel hiervan is, dat deze sensor geen (1.5x) cropfactor heeft, waardoor het bereik van de lenzen kleiner is. Momenteel heb ik een 70-300 mm lens waarmee ik dus 450 mm kan halen. Bij een FX sensor heb ik dan een converter nodig. Echter, de 70-300 mm VR lens is niet bepaald een "lichtsterke" lens. Daarom de vraag, welke (nog enigszins betaalbare) lens zou ik kunnen gebruiken in combinatie met een converter zodat ik hetzelfde bereik kan behouden?
groet,
Vcent
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D600 telelens?
Nee hoor, je bereik blijft hetzelfde, 70-300mm. Alleen je beeldhoek verandert.
Je kunt je teleobjectief dus rustig blijven gebruiken.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Persoonlijk zou ik het niet primair zoeken in die combinatie van een objectief met converter.
Waarom niet gelijk gaan voor een 400mm, van Tokina AT-X 5,6/400mm of een 4/400mm van Nikon?
Of de aangekondigde nieuwe 80-400mm van Nikon, met die wel erg goede grafiekjes door het Super-ED-glas en Nano-coating?
Overigens vind ik dat je "bereik" juist heel veel groter wordt, vooral in het groothoekbereik.
Eigenlijk vind het een beetje een gotspe te spreken van het "nadeel" dat een FX-camera geen cropfactor heeft, maar dat geheel terzijde.
Waarom niet gelijk gaan voor een 400mm, van Tokina AT-X 5,6/400mm of een 4/400mm van Nikon?
Of de aangekondigde nieuwe 80-400mm van Nikon, met die wel erg goede grafiekjes door het Super-ED-glas en Nano-coating?
Overigens vind ik dat je "bereik" juist heel veel groter wordt, vooral in het groothoekbereik.
Eigenlijk vind het een beetje een gotspe te spreken van het "nadeel" dat een FX-camera geen cropfactor heeft, maar dat geheel terzijde.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: geen (1.5x) cropfactor
Vincent,
De D600 heeft die wel, je moet 'm wellicht handmatig instellen. (pg 90)
Het resulterende beeld heeft dan natuurlijk niet de volle resolutie.
Tip: ga naar nikon.nl en lees voor aanschaf het PDF handboek.
re: welke (nog enigszins betaalbare) lens zou ik...
Geen.
Groeten, Gijs
De D600 heeft die wel, je moet 'm wellicht handmatig instellen. (pg 90)
Het resulterende beeld heeft dan natuurlijk niet de volle resolutie.
Tip: ga naar nikon.nl en lees voor aanschaf het PDF handboek.
re: welke (nog enigszins betaalbare) lens zou ik...
Geen.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op wo mar 13 2013 5:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De beste teleconverter voor jou, en wellicht zelfs in het algemeen, is een DX camera. Kan je die er niet gewoon bij/naast houden als je denk niet genoeg te hebben aan 300mm? Je hebt trouwens 24 megapixels, dus kan best nog wel wat croppen indien nodig...
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ga voor de D7100 die heeft van huis uit al de DX crop van 1,5 en je kunt nog extra een 1,3 krop instellen. Je 300mm wordt dan 585 millimeter. Jammer alleen dat de 70-300 VR een heel goed objectief is maar juist op 300mm wat achterblijft.Vcent schreef:Na jaren met een DX formaat te hebben gefotografeerd, overweeg ik de overstap naar een D600 (FX). Een nadeel hiervan is, dat deze sensor geen (1.5x) cropfactor heeft, waardoor het bereik van de lenzen kleiner is.
Het voordeel van de D600 is dat er geen cropfactor aanwezig is en dat de scherptediepte van de opnamen aanmerkelijk minder is. Hoe groter het opname formaat des te minder scherptediepte.
http://www.hansbraakhuis.nl/test%20Nikon%20D600.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
word zo moe van dit soort opmerkingen. je weet toch wat ts bedoeld....chip54 schreef:Nee hoor, je bereik blijft hetzelfde, 70-300mm. Alleen je beeldhoek verandert.

technisch veranderd de beeldhoek, maar wij gebruikers ervaren dat toch niet als veranderering van beeldhoek. je hebt gewoon "minder zoom" ....of je objectief is opeens korter.
Beide systemen heeft zijn voor en nadelen.
optie is idd 70-300 houden en dan croppen. of een 2de hands 80-400 (oud model) of 70-200 f2.8 vr1 met converter. maar beide best wel aan de prijs.
Zelf vind ik de kunst van fotografie om ter plekke het juiste shot te maken. Veel nabewerken en het croppen van foto's achteraf, ben ik dus geen voorstander van.
Dit zijn opties waar ik nog niet aan had gedacht. De prijzen zijn min of meer gelijk aan de sigma 150-500mm. Wat lijkt jullie een geschikte keuze in combinatie met een nikon D600?
- 80-400 mm
- 70-200 mm f2.8 incl converter
- sigma 150-500 mm
plincky shreef:
2de hands 80-400 (oud model) of 70-200 f2.8 vr1 met converter
Dit zijn opties waar ik nog niet aan had gedacht. De prijzen zijn min of meer gelijk aan de sigma 150-500mm. Wat lijkt jullie een geschikte keuze in combinatie met een nikon D600?
- 80-400 mm
- 70-200 mm f2.8 incl converter
- sigma 150-500 mm
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
hier. http://www.fotoapparatuur.nl/Nikon/Lens ... 56039.html een 80-400 voor €700,-
70-200 f2.8 is een mooi objectief heb hem zelf ook icm tc1.7ii. maar dan heb je nog steeds niet 400mm natuurlijk. wel een lihtsterke lens.
ervaring heb ik niet met de sigma en de 80-400. maar als je echt telewerk wil doen zou ik toch voor een van de 2 kiezen. metvde d600 kan je best de iso wat opschroeven.
succes met de keuze iig.
70-200 f2.8 is een mooi objectief heb hem zelf ook icm tc1.7ii. maar dan heb je nog steeds niet 400mm natuurlijk. wel een lihtsterke lens.
ervaring heb ik niet met de sigma en de 80-400. maar als je echt telewerk wil doen zou ik toch voor een van de 2 kiezen. metvde d600 kan je best de iso wat opschroeven.
succes met de keuze iig.