24mm 2,8 focus probleem
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
24mm 2,8 focus probleem
Dag allen,
ik heb een tweede hands 24mm 2,8 AF. Niet de D versie, maar de versie daarvoor. Als ik die op mijn D600 zet werkt de autofocus maar tot circa 2 meter. Als het focuspunt verder ligt dan 2 meter stelt de camee/lens niet scherp. Ook niet op oneindig. De focusindicatie in de zoeker geeft alleen het pijltje naar rechts aan. Ook op MF kan ik niet verder dan circa twee meter scherpstellen. Iemand een idee?
groet Wouter
ik heb een tweede hands 24mm 2,8 AF. Niet de D versie, maar de versie daarvoor. Als ik die op mijn D600 zet werkt de autofocus maar tot circa 2 meter. Als het focuspunt verder ligt dan 2 meter stelt de camee/lens niet scherp. Ook niet op oneindig. De focusindicatie in de zoeker geeft alleen het pijltje naar rechts aan. Ook op MF kan ik niet verder dan circa twee meter scherpstellen. Iemand een idee?
groet Wouter
Re: 24mm 2,8 focus probleem
Zonder het objectief te kennen: zit er een zgn. focus-limiter op?
Een schuifje met twee standen: LIMIT en FULL?
Een schuifje met twee standen: LIMIT en FULL?
-
- Forumlid
Nee, geen schakelaartje. Ook niet MF/AF schakelaar.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Wouter,
Die lens kan ruim 25 jaar oud zijn.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#24" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je ook handmatig niet correct kan scherpstellen (of de lens op oneindig zetten) lijkt me een defect an de lens.
Kan je de lens op een andere body testen?
Groeten, Gijs
Die lens kan ruim 25 jaar oud zijn.
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#24" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je ook handmatig niet correct kan scherpstellen (of de lens op oneindig zetten) lijkt me een defect an de lens.
Kan je de lens op een andere body testen?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Klopt het is deze: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/afn2428.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb hem ook getest op de body van een vriend. Een D7000. Ook daar lukte het niet.
Ik heb hem ook getest op de body van een vriend. Een D7000. Ook daar lukte het niet.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ook MFfend lukt het niet schrijf je maar waar staat de afstandschaal dan op? Op oneindig (dan is de lens inwendig in het ongerede) of op 2meter (dan is de afstandinstelling stuk). Ik neem aan dat het beeld ook niet scherp wordt (pijltje blijft wijzen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Forumlid
Ik kan de lens tot oneindig draaien, en ook de motor doet dit, maar het scherpstellen lukt niet.
- gijs sandberg
- Clublid
Wouter,
Bedoel je dat je (als de lens handmatig op oneindig staat) de lens/zoekerbeeld in de verte niet scherp is ?
Groeten, GIjs
Bedoel je dat je (als de lens handmatig op oneindig staat) de lens/zoekerbeeld in de verte niet scherp is ?
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Ik zou de lens weer terug geven tegen retour van je betaling. De lens doet niet met wat er van verwacht mag worden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Lastig te zeggen, ik kan niet afdrukken omdat er niet is scherpgesteld. Als ik de instelling ' afdrukken ook zonder scherpstellen' gebruik, lijkt het wel scherp, maar ik ben niet overtuigt van de scherpte.
-
- Forumlid
[quote] Ik zou de lens weer terug geven tegen retour van je betaling. De lens doet niet met wat er van verwacht mag worden.
/quote]
Ach ik mag niet al te veel zeuren. Ik kocht de lens samen met een goede 35mm 2.0 AF en een F801 voor totaal 75,00. Die man had de camera 15 jaar niet meer gebruikt, was al in de 80, en ter goede trouw. Is alleen jammer dat de 24mm niet volledig goed werkt. Binnen de 2 meter is alles wel mooi scherp.....
/quote]
Ach ik mag niet al te veel zeuren. Ik kocht de lens samen met een goede 35mm 2.0 AF en een F801 voor totaal 75,00. Die man had de camera 15 jaar niet meer gebruikt, was al in de 80, en ter goede trouw. Is alleen jammer dat de 24mm niet volledig goed werkt. Binnen de 2 meter is alles wel mooi scherp.....

- Léon Obers
- Forumlid
OK, het bedrag was ernaar. Of het de moeite is het nog te laten repareren is weer een ander verhaal.
Vriendelijke groet, Léon Obers