70-300mm Vraagje
70-300mm Vraagje
Hallo,
Een vraag over de 70-300mm van Nikon. Op de Nikon-site staat:
Equivalent met 105-450 mm bij gebruik op een DX-formaat digitale spiegelreflexcamera.
Ik ben in het bezit van de D5100, dus DX. Betekent dit dan, dat deze mooi "aansluit" bij de 18-105mm die ik nu al heb? Of werkt dat zo niet?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Een vraag over de 70-300mm van Nikon. Op de Nikon-site staat:
Equivalent met 105-450 mm bij gebruik op een DX-formaat digitale spiegelreflexcamera.
Ik ben in het bezit van de D5100, dus DX. Betekent dit dan, dat deze mooi "aansluit" bij de 18-105mm die ik nu al heb? Of werkt dat zo niet?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
- Florina
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 70-300mm Vraagje
De 18-105 moet je ook x 1,5 doen inzake je DX camera, dus qua aansluiten heb je overlap.
Maar dat geeft natuurlijk niet, je hebt toch of de 18-105 of de 70-300 mm erop.
Alle lenzen worden weergeven in hoe ze qua brandpuntsafstand op een FX functioneren, bij een DX zoals
de D5100 moet je bij elke lens de factor 1,5 gebruiken.
Er wordt hier ontzettend veel over geschreven op het forum, als je er meer van wilt weten is het raadzaam eens hiernaar te zoeken. Ik weet zo geen titels van draadjes maar anderen misschien wel.
Maar dat geeft natuurlijk niet, je hebt toch of de 18-105 of de 70-300 mm erop.
Alle lenzen worden weergeven in hoe ze qua brandpuntsafstand op een FX functioneren, bij een DX zoals
de D5100 moet je bij elke lens de factor 1,5 gebruiken.
Er wordt hier ontzettend veel over geschreven op het forum, als je er meer van wilt weten is het raadzaam eens hiernaar te zoeken. Ik weet zo geen titels van draadjes maar anderen misschien wel.
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor je reactie.
Ik ben op het forum al heel wat tegengekomen over dit onderwerp inderdaad. Veel mensen die net als ik twijfelen over bepaalde lenzen. Ik zal zeker nog eens verder kijken.
Ik ben op het forum al heel wat tegengekomen over dit onderwerp inderdaad. Veel mensen die net als ik twijfelen over bepaalde lenzen. Ik zal zeker nog eens verder kijken.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste MB,
Eens met Florina.
Overigens: je moet je geen zorgen maken over enige overlap of gaatjes tussen twee lenzen.
Ook budgettair past een 70-300 redelijk bij wat je al hebt,
(als vind ik 300mm op een DX kamera een hele handvol).
Overigens2: op de site van Nikon staat veel meer over beeldhoeken en brandpuntsafstanden.
Groete,Gijs
Eens met Florina.
Overigens: je moet je geen zorgen maken over enige overlap of gaatjes tussen twee lenzen.
Ook budgettair past een 70-300 redelijk bij wat je al hebt,
(als vind ik 300mm op een DX kamera een hele handvol).
Overigens2: op de site van Nikon staat veel meer over beeldhoeken en brandpuntsafstanden.
Groete,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik twijfel, net als misschien velen, tussen de 55-300 en 70-300. voor mijn gevoel is de 70-300 beter, ook na het lezen van verschillende topics op dit forum. Ik twijfel alleen of ik 'm voor of na mijn vakantie in Amerika zal kopen. Ik weet niet of de 70-300 wel zo bruikbaar is in o.a. Walt Disney World of Sea World. Thuis wil ik 'm in ieder geval gebruiken voor o.a. natuurfotografie.
Ik zal nog eens het een en ander uitzoeken ook op de Nikon site.
Ik zal nog eens het een en ander uitzoeken ook op de Nikon site.
- Florina
- Clublid
- Contacteer:
Als je naar Amerika gaat, neem dan zeker een lens als 70-300 mee.
Maar wil je dan maar 1 lens meenemen?
Je kunt toch de 18-105 en de 70-300 dan meenemen.
Heb je echt wel wat aan in bv seaworld. Met de 18-105 kun je vooral overzichtsfoto's maken.
En wat close ups zijn ook leuk voor de afwisseling.
Ik ben in 2012 in Seaworld en disney en heleboel meer
geweest en had voor dat soort parken de 28-300 erop zitten, maar die is geloof ik wel duurder.
Maar wil je dan maar 1 lens meenemen?
Je kunt toch de 18-105 en de 70-300 dan meenemen.
Heb je echt wel wat aan in bv seaworld. Met de 18-105 kun je vooral overzichtsfoto's maken.
En wat close ups zijn ook leuk voor de afwisseling.
Ik ben in 2012 in Seaworld en disney en heleboel meer

Ja klopt, de 28-300 is ongeveer € 250,- duurder, maar ik vind het ook niet erg om af en toe een lens te wisselen. En inderdaad, het is mooi om close-up te maken met de 70-300. Ik zal nog eens even opzoeken wat deze lens weegt, zodat ik niet teveel bagage heb voor in het vliegtuig
!

- Florina
- Clublid
- Contacteer:
Dan zou ik desnoods wat t shirts etc minder meenemen (en echt nodig daar wat aanschaffen), en wel de 2 lenzen.
Ik neem aan dat je niet heel vaak zo'n reis maakt en dan zijn foto's toch wel erg leuk om naderhand te 'hebben'.
Vast veel plezier.
Ik neem aan dat je niet heel vaak zo'n reis maakt en dan zijn foto's toch wel erg leuk om naderhand te 'hebben'.
Vast veel plezier.
Dat is ook nog een optie inderdaad, wat minder meenemen. Volgens mij mag je handbagage en bijv. een camera apart meenemen, maar ik weet niet of dat geldt voor een tas met camera en 2 lenzen.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Gewoon de zwaarste lens op je camera en om je nek en de andere lens(zen) in je jaszak tot je in het vliegtuig zit. Hoppa in de rugzak en klaar is kees 
Op deze manier heb ik zelfs een R1C1 set met een 105 macro meegenomen.

Op deze manier heb ik zelfs een R1C1 set met een 105 macro meegenomen.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Hallo MbNikon,
Volgens mij weeg jouw body met 18-105 en eventueel 70-300 nog geen 2 kilo bij mekaar.
Volgens mij weeg jouw body met 18-105 en eventueel 70-300 nog geen 2 kilo bij mekaar.
- brasil
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Hoi MBNikon,
Als ik even de regels bekijk qua handbagage, mag je 10kg meenemen op internationale vluchten. Echter soms mag je bij een binnenlandse vlucht minder meenemen. Mijn laatste vakantie was afgelopen December en had ik ruim 7kg aan fotogedoe bij me (Body, GPS, Extra batterijpack, 70-200mm, 18-105mm, 105mm, tc-2III, partij sd-kaartjes etc.). Niemand die daar moeilijk over deed
Wat betreft de 70-300mm TOP! nu heb ik een 70-200 VII dat is niet te vergelijken.
succes.
Als ik even de regels bekijk qua handbagage, mag je 10kg meenemen op internationale vluchten. Echter soms mag je bij een binnenlandse vlucht minder meenemen. Mijn laatste vakantie was afgelopen December en had ik ruim 7kg aan fotogedoe bij me (Body, GPS, Extra batterijpack, 70-200mm, 18-105mm, 105mm, tc-2III, partij sd-kaartjes etc.). Niemand die daar moeilijk over deed

Wat betreft de 70-300mm TOP! nu heb ik een 70-200 VII dat is niet te vergelijken.
succes.
Nikon ofcourse.
Dat komt dan wel goed met de camera. Nu nog snel de 70-300 aanschaffen!
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties!
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Er is hier op het forum al veel over cameraspullen, handbagage, etc. geschreven.brasil schreef: Als ik even de regels bekijk qua handbagage, mag je 10kg meenemen op internationale vluchten. Echter soms mag je bij een binnenlandse vlucht minder meenemen. Mijn laatste vakantie was afgelopen December en had ik ruim 7kg aan fotogedoe bij me (Body, GPS, Extra batterijpack, 70-200mm, 18-105mm, 105mm, tc-2III, partij sd-kaartjes etc.).
(...)
Bijvoorbeeld dat luchtvervoerders tegenwoordig zo ongeveer elk hun eigen regels en tarieven hanteren op dit gebied.
Er bestaat niet zoiets als "de regels qua handbagage", dus kijk de regels erop na die door je eigen vervoerder gemaakt zijn.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes