Nu heb ik altijd een d50 & d80 gehad, met een sb600 flitser.
Op de oude modellen, was het flitsen logisch, Camera In auto iSO stel je verlang waarde aan zoals 200. Flitser TTL en directe flits haal je met gemak de iSO waarde van 200. Prima resultaat.
Nu merk ik op de d5000 en d600 in auto iSO verlangwaarde 200, flitser TTL en dan blijft de iSO steken op 1000 of andere hogere waarde. de iSO waarde handmatig op 200 dan haalt de foto wel een iSO van 200....
Is dit een bug...? Of juist een voordeel 'feature' waardoor de sfeer van het plaatje niet dood word geflitst.
Ik kan er niets over vinden in de handleiding van d5000 en d600
Flits & auto ISO - Bug of feature?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Flits & auto ISO - Bug of feature?
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Re: Flits & auto ISO - Bug of feature?
Staat je belichtingsmeting op matrix of op centreweight/spot?
- Sharkey
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Helaas is dit een "feature" met de laatste modellen van Nikon.
Flitsen met Auto-ISO baseert de camera zijn auto/ of half-automatische instellingen op basis van het omgevingslicht, je flits word beschouwt als invul-flits en niet als belangrijkste lichtbron.
Op zich logisch, want waarom zou je auto-iso inzetten als je gaat flitsen. De flits zorgt ervoor dat je zowel, over het algemeen, perfect licht heb op je onderwerp, of je nu met 100 ISO of 3200 ISO fotografeert. Het enige verschil is dat je flitser harder moet werken bij 100 ISO.
Nikon moet gedacht hebben dat als je auto-iso instelt jij je belichting afgesteld wil hebben op het omgevingslicht en niet op je hoofdonderwerp, de camera stelt zich hier dus op in met als eerste stap sluitertijd in de grens van je flitser, meestal 1/250 - 1/30, hierna de ISO verhoging aangezien die flitssynchronisatie sluitertijd niet veel ruimte overlaat.
Dus bij flitsen, als jij controle wil houden, of de auto-iso sterk begrenzen of, nog beter, uitzetten en zelf een harde ISO waarde instellen.
Probleem is als je gaat flitsen en je vergeet dat je auto-ISO aanstaat, dan krijg je dus inderdaad veel te hoge ISO's met ruis als gevolg terwijl dat helemaal niet nodig is....
...een feature due . . . .. .
Er staat een klein cryptisch stukje over in de handleiding. In een omkaderd blokje bij paragraaf "Automatische instelling ISO-gevoeligheid" . (in ieder geval in de D800 handleiding)
Flitsen met Auto-ISO baseert de camera zijn auto/ of half-automatische instellingen op basis van het omgevingslicht, je flits word beschouwt als invul-flits en niet als belangrijkste lichtbron.
Op zich logisch, want waarom zou je auto-iso inzetten als je gaat flitsen. De flits zorgt ervoor dat je zowel, over het algemeen, perfect licht heb op je onderwerp, of je nu met 100 ISO of 3200 ISO fotografeert. Het enige verschil is dat je flitser harder moet werken bij 100 ISO.
Nikon moet gedacht hebben dat als je auto-iso instelt jij je belichting afgesteld wil hebben op het omgevingslicht en niet op je hoofdonderwerp, de camera stelt zich hier dus op in met als eerste stap sluitertijd in de grens van je flitser, meestal 1/250 - 1/30, hierna de ISO verhoging aangezien die flitssynchronisatie sluitertijd niet veel ruimte overlaat.
Dus bij flitsen, als jij controle wil houden, of de auto-iso sterk begrenzen of, nog beter, uitzetten en zelf een harde ISO waarde instellen.
Probleem is als je gaat flitsen en je vergeet dat je auto-ISO aanstaat, dan krijg je dus inderdaad veel te hoge ISO's met ruis als gevolg terwijl dat helemaal niet nodig is....
...een feature due . . . .. .
Er staat een klein cryptisch stukje over in de handleiding. In een omkaderd blokje bij paragraaf "Automatische instelling ISO-gevoeligheid" . (in ieder geval in de D800 handleiding)
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Of de belichtingsmeting op spotmeting zetten.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als je de externe flitser (in dit geval dus de SB600) handmatig in de TTL-mode zet, verandert er niets aan die mode door op de camera spotmeting te selecteren.MauritsD schreef:Of de belichtingsmeting op spotmeting zetten.
Jur
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik meen me te herinneren dat alleen bij matrix-meting (TTL-BL op de flits) rekening gehouden wordt met de omgeving, en de ISO opgevoerd wordt.
Bij spot meting (TTL) zou dit niet moeten gebeuren.
Het verschil zit alleen in de interne flitser, die vroeger op TTL stond, en nu standaard TTL-BL staat.
Dit is te verhelpen door de interne flits op “commander” te zetten.
Maar ik kan me vergissen, ik zal vanavond nog eens testen.
Bij spot meting (TTL) zou dit niet moeten gebeuren.
Het verschil zit alleen in de interne flitser, die vroeger op TTL stond, en nu standaard TTL-BL staat.
Dit is te verhelpen door de interne flits op “commander” te zetten.
Maar ik kan me vergissen, ik zal vanavond nog eens testen.
-
- Forumlid
Sharkey, bedankt voor je duidelijke antwoord.
Ik ben dus niet gek, ik vind het maar irritant, en mijn gewoonte gaan veranderen.
Op de d600 is het allemaal consequent,
ISO haal je de iSO die is ingesteld, in auto iSO krijg je dus lagere iSo waarden.
Onafhankelijk van matrix, center en spot licht meting en De SB600 in TTL of TTL-BL allemaal hoger iSO resultaat.
Ik ben dus niet gek, ik vind het maar irritant, en mijn gewoonte gaan veranderen.
Op de d600 is het allemaal consequent,
ISO haal je de iSO die is ingesteld, in auto iSO krijg je dus lagere iSo waarden.
Onafhankelijk van matrix, center en spot licht meting en De SB600 in TTL of TTL-BL allemaal hoger iSO resultaat.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.