aangepaste versie van zwart wit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
denhans
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

aangepaste versie van zwart wit

Bericht door denhans » ma mar 25 2013 6:48 pm

Afbeelding

na tip aangepast...hoor wel of het nu beter is..

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: aangepaste versie van zwart wit

Bericht door jdgraaf » ma mar 25 2013 8:37 pm

Ja het contrast in je vorige was beter maar zorgde er inderdaad voor dat de zwarte delen dichtliepen.
Bij deze vind ik de foto weer wat vlak over komen....

Maar goed dat is mijn persoonlijke mening. Vind het zelf ook altijd lastig om de juiste contrast verhoudingen te vinden. Zelf probeer ik altijd het histogram in de gaten te houden. Hier kan je goed de grenzen zien wat nog kan en niet.

Jan
Een berg Nikon spullen....

denhans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door denhans » ma mar 25 2013 9:01 pm

Jan
klopt...lastig, wat vind je mooi..wat kan wat is beter...maar goed dit soort reacties altijd prettig
dank dus

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma mar 25 2013 9:04 pm

Hoi denhans,

volgens mij is het niet echt nodig om voor een aangepaste versie van je foto een tweede 'draadje' te openen (maar dat even terzijde :wink: )
Ik vond de eerste wat aan de donkere kant, en deze weer wat licht (persoonlijk dan he?)
Zwart/wit omzetting luistert zoveel 'nauwer' dan kleur dat er al hele 'discussies' over langsgekomen zijn.

Zolang jij blij bent, is het goed toch?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

denhans
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door denhans » ma mar 25 2013 9:13 pm

DannySan schreef:Hoi denhans,

volgens mij is het niet echt nodig om voor een aangepaste versie van je foto een tweede 'draadje' te openen (maar dat even terzijde :wink: )
Ik vond de eerste wat aan de donkere kant, en deze weer wat licht (persoonlijk dan he?)
Zwart/wit omzetting luistert zoveel 'nauwer' dan kleur dat er al hele 'discussies' over langsgekomen zijn.

Zolang jij blij bent, is het goed toch?
mee eens Danny...maar luister graag naar meningen en kijk wat ik dan kan gebruiken
had een keer een foto geplaatst met als titel 3 op een rij..kreeg toen reactie " zie er maar 2,5" en daar kan en doe ik niets mee

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma mar 25 2013 9:14 pm

Ik herinner me dat topic vaaglijk, maar ik snap wat je bedoeld.
Ook ik ben vaak van de meningen vragen hoor (soms meer dan andere keren, hangt ook van mijn 'bui' af).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door jdgraaf » ma mar 25 2013 11:30 pm

denhans schreef:Jan
klopt...lastig, wat vind je mooi..wat kan wat is beter...maar goed dit soort reacties altijd prettig
dank dus
Wat beter kan? Vind dit soort nuanches vaak een kwestie van smaak, als je zelf hoog contrast mooi vind en het niet erg vind dat er delen dichtlopen? Wie ben ik dan om te zeggen dat het anders moet. Iedereen heeft zo zijn eigen stijl en smaak. Maar daarom kan ik persoonlijk wel een ander ideaal beeld hebben bij een foto maar nogmaals dat is mijn mening en waarheid niet die van een ander ;-)

Ik hou ook wel van contrastrijke foto's wel probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen dat delen dichtlopen of overbelicht worden. Dat doe ik door het histogram goed in de gaten te houden. (Mag niet links en rechts uit het beeld lopen). Maar soms kan/is het niet anders.

Ook valt en staat het met hoe de foto gemaakt is. Als de foto al niet evenwichtig belicht is (ook weer histogram) dan kan je in post processing zoveel doen als je wilt, maar dan voorkom je sommige dingen gewoon niet (en dat lijkt op het eerste gezicht overigens ook op jouw foto het geval in de delen die dichtlopen lijkt al heel weinig informatie te zitten, want ook in de lichtere versie zie ik weining tot geen tekening.

Jan
Een berg Nikon spullen....

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”