Rotterdam......

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Rotterdam......

Bericht door jan » zo mar 31 2013 10:01 pm

Ik zag de afgelopen dagen al meerdere keren e.e.a. over Rotterdam voorbij komen. Zaterdag 30 maart jl. zijn we ook een dagje in Rotterdam geweest. Rondvaart door de haven, bezoek aan de Euromast rond zonsondergang. Misschien wel iets om van Rotterdam een verzameldraadje te maken. Ik wil dit draadje er wel voor open zetten en dan pas ik de titel gewoon aan. :wink:
Wij hebben de Euromast "beklommen" en gebruik gemaakt van de ronddraaiende cabine (de Euroscoop) die je van 100m naar 185m brengt.

1. 6 foto's aan elkaar gestiched. Genomen vanaf de Euromast op een hoogte van 100m.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jan op zo mar 31 2013 10:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

marcel.b
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Rotterdam......

Bericht door marcel.b » zo mar 31 2013 10:17 pm

Foto 5 vind ik heel fraai... jammer van de panorama dat het bewolkt is, maar dat heb je niet voor het zeggen.
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1

JW17
Clublid
Clublid

Bericht door JW17 » zo mar 31 2013 10:43 pm

Ook een mooie serie Jan!
Groet,
JW

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mar 31 2013 11:01 pm

Mooie serie, Jan.

Voor mij steken 4 en 5 er boven uit. Vooral 4, vanwege de in dat onderwerp moeilijk te bereiken symmetrie!

Het is lastig te zien met al die schuine lijnen, maar foto 10 leunt ruim 2 graden naar rechts. Zoiets valt mij bijna altijd op (beetje neurotisch :( ), maar je kunt het controleren aan de verticale rechterzijde van het KPN-kantoor - helemaal rechts in beeld - die evenwijdig loopt met de zijkant van de foto, terwijl je de camera schuin omhoog had met vrij veel groothoek. Als je de foto 2 graden naar links draait zie je de verbetering vanzelf.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » zo mar 31 2013 11:04 pm

Mooie foto's!
Groetjes,
Jaap

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » zo mar 31 2013 11:32 pm

JaapV schreef:Mooie serie, Jan.

Voor mij steken 4 en 5 er boven uit. Vooral 4, vanwege de in dat onderwerp moeilijk te bereiken symmetrie!

Het is lastig te zien met al die schuine lijnen, maar foto 10 leunt ruim 2 graden naar rechts. Zoiets valt mij bijna altijd op (beetje neurotisch :( ), maar je kunt het controleren aan de verticale rechterzijde van het KPN-kantoor - helemaal rechts in beeld - die evenwijdig loopt met de zijkant van de foto, terwijl je de camera schuin omhoog had met vrij veel groothoek. Als je de foto 2 graden naar links draait zie je de verbetering vanzelf.
Hallo Jaap,

Dank voor je reactie.
Foto 4 zou al iets mooier gaan wanneer de groenbakken in het midden weg zouden zijn.
Foto 10 was waar ik inderdaad met de lijnen heb lopen worstelen.
Ik heb de foto zoals je aangaf ca. 2 graden linksom gedraaid en dan heb ik het gevoel dat het KPN gebouw rechts helemaal niet goed staat. Langs dit gebouw heb ik op foto 10 met LR het lineaal juist verticaal langs het KPN gebouw gehouden en deze zo geplaatst. Ik heb de lijn langs de verlichting gebruikt.
Zo ziet de afbeelding eruit wanneer deze 2 graden linksom gaat.
Afbeelding
Jan

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » ma apr 01 2013 12:14 am

Hoi Jan,

Die foto 10 is echt wel mijn favo !! Heb je die met de Tamron 17-50 gemaakt?

Groeten.....Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » ma apr 01 2013 1:16 am

Prachtige serie. Geef mij foto 2 maar (hoewel de titel daar iets minder bij past).
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma apr 01 2013 1:28 am

jan schreef: Hallo Jaap,
Dank voor je reactie.
Foto 4 zou al iets mooier gaan wanneer de groenbakken in het midden weg zouden zijn.
Nou, ze staan mij weinig in de weg, Jan. Op foto 4 heb ik niets aan te merken :)
Foto 10 was waar ik inderdaad met de lijnen heb lopen worstelen.
Ik heb de foto zoals je aangaf ca. 2 graden linksom gedraaid en dan heb ik het gevoel dat het KPN gebouw rechts helemaal niet goed staat. Langs dit gebouw heb ik op foto 10 met LR het lineaal juist verticaal langs het KPN gebouw gehouden en deze zo geplaatst. Ik heb de lijn langs de verlichting gebruikt.
Zo ziet de afbeelding eruit wanneer deze 2 graden linksom gaat.
Dat komt doordat je je op dat KPN-kantoor blijft concentreren. Als je de twee foto's naast elkaar houdt met dat gebouw op allebei afgedekt, dan zul je zien dat de gecorrigeerde versie beter is. Je kunt dat zowel aan het wegdek zien als aan de vage silhouetten op de linker horizon.

Als je bij fotograferen de horizon plaatst op, zeg, 1/3 van onderen of nóg lager, dan fotografeer je met de camera een beetje naar boven gericht. Daardoor krijg je met gebouwen onvermijdelijk perspectivische vertekening (speciale objectieven en technische camera's daargelaten). Dat betekent dat gebouwen buiten het midden van het beeld schuin naar het midden "wijzen". Hoe verder de verticalen van het beeldmidden staan, OF hoe groter je beeldhoek is (= lager aantal mm), OF hoe verder je omhoog richt, hoe extremer dat effect. Kun je zomaar bij je in de straat proberen door alleen in de zoeker te kijken.

Deze foto is met een flinke groothoek genomen, dus moet een gebouw aan de zijkant flink naar binnen wijzen. Het moet dus juist niet evenwijdig aan de zijkant worden gezet. Nu wees de linkerkant van het KPN-kantoor al wel naar binnen, maar dat is nu eenmaal zo ontworpen. Wel is het zo dat er (met al die scheve lantaarnpalen en andere lijnen!) maar weinig houvast in de foto zit, dus een échte verticale lijn in het midden is moeilijk te vinden. Moeilijk, maar hij is er wel. Beetje vaag, maar toch. En dat gebouw is je houvast: een verticale lijn in het midden van het beeld moet ook verticaal op de foto staan.

Lees ook dit draadje er eens op na.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma apr 01 2013 7:32 am

Willem Focus schreef:Hoi Jan,

Die foto 10 is echt wel mijn favo !! Heb je die met de Tamron 17-50 gemaakt?

Groeten.....Willem :wink2:
Hallo Willem,
Alle, hier getoonde, opnames zijn gemaakt met de Tamron 17-50.
Jan

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » ma apr 01 2013 7:42 am

Een schitterende serie Jan.
Ik kan niet echt een favo noemen. Misschien foto 6 :)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » ma apr 01 2013 7:58 am

JaapV schreef:
jan schreef:
Als je bij fotograferen de horizon plaatst op, zeg, 1/3 van onderen of nóg lager, dan fotografeer je met de camera een beetje naar boven gericht. Daardoor krijg je met gebouwen onvermijdelijk perspectivische vertekening (speciale objectieven en technische camera's daargelaten). Dat betekent dat gebouwen buiten het midden van het beeld schuin naar het midden "wijzen". Hoe verder de verticalen van het beeldmidden staan, OF hoe groter je beeldhoek is (= lager aantal mm), OF hoe verder je omhoog richt, hoe extremer dat effect. Kun je zomaar bij je in de straat proberen door alleen in de zoeker te kijken.

Deze foto is met een flinke groothoek genomen, dus moet een gebouw aan de zijkant flink naar binnen wijzen. Het moet dus juist niet evenwijdig aan de zijkant worden gezet. Nu wees de linkerkant van het KPN-kantoor al wel naar binnen, maar dat is nu eenmaal zo ontworpen. Wel is het zo dat er (met al die scheve lantaarnpalen en andere lijnen!) maar weinig houvast in de foto zit, dus een échte verticale lijn in het midden is moeilijk te vinden. Moeilijk, maar hij is er wel. Beetje vaag, maar toch. En dat gebouw is je houvast: een verticale lijn in het midden van het beeld moet ook verticaal op de foto staan.

Lees ook dit draadje er eens op na.

Ik heb nu als referentie genomen de paal in het midden bij de trambaan.
De flinke groothoek valt nog wel mee (vindt ik) nl. 25mm.
Maar je hebt gelijk en zo vaag is je verhaal niet. Ik had me juist geconcentreerd op het KPN gebouw rechts omdat ik dit gebouw in beeld meer vond opvallen en daarom daar "mijn" verticale (beeld)referentielijn had gekozen. Ik zal me in de toekomst niet meer laten verleiden hiertoe :wink: In ieder geval bedankt.
Jan

ebt
Clublid
Clublid

Bericht door ebt » ma apr 01 2013 9:35 am

mooie serie jan. vindt die fietsen heel leuk en natuurlijk de ss rotterdam. ga binnenkort een dagje die kant op om speciaal de ss rotterdam te bezoeken.
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma apr 01 2013 9:42 am

Mooie serie. Hier ook vijf favoriet. Sfeervol licht en het laat heel mooi de verhoudingen zien tussen het ontzettende grote schip en de gebouwen.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma apr 01 2013 2:24 pm

Nummer 4 is zonder meer mijn favoriet, prachtige symmetrie.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”