Wij hebben de Euromast "beklommen" en gebruik gemaakt van de ronddraaiende cabine (de Euroscoop) die je van 100m naar 185m brengt.
1. 6 foto's aan elkaar gestiched. Genomen vanaf de Euromast op een hoogte van 100m.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hallo Jaap,JaapV schreef:Mooie serie, Jan.
Voor mij steken 4 en 5 er boven uit. Vooral 4, vanwege de in dat onderwerp moeilijk te bereiken symmetrie!
Het is lastig te zien met al die schuine lijnen, maar foto 10 leunt ruim 2 graden naar rechts. Zoiets valt mij bijna altijd op (beetje neurotisch), maar je kunt het controleren aan de verticale rechterzijde van het KPN-kantoor - helemaal rechts in beeld - die evenwijdig loopt met de zijkant van de foto, terwijl je de camera schuin omhoog had met vrij veel groothoek. Als je de foto 2 graden naar links draait zie je de verbetering vanzelf.
Nou, ze staan mij weinig in de weg, Jan. Op foto 4 heb ik niets aan te merkenjan schreef: Hallo Jaap,
Dank voor je reactie.
Foto 4 zou al iets mooier gaan wanneer de groenbakken in het midden weg zouden zijn.
Dat komt doordat je je op dat KPN-kantoor blijft concentreren. Als je de twee foto's naast elkaar houdt met dat gebouw op allebei afgedekt, dan zul je zien dat de gecorrigeerde versie beter is. Je kunt dat zowel aan het wegdek zien als aan de vage silhouetten op de linker horizon.Foto 10 was waar ik inderdaad met de lijnen heb lopen worstelen.
Ik heb de foto zoals je aangaf ca. 2 graden linksom gedraaid en dan heb ik het gevoel dat het KPN gebouw rechts helemaal niet goed staat. Langs dit gebouw heb ik op foto 10 met LR het lineaal juist verticaal langs het KPN gebouw gehouden en deze zo geplaatst. Ik heb de lijn langs de verlichting gebruikt.
Zo ziet de afbeelding eruit wanneer deze 2 graden linksom gaat.
Hallo Willem,Willem Focus schreef:Hoi Jan,
Die foto 10 is echt wel mijn favo !! Heb je die met de Tamron 17-50 gemaakt?
Groeten.....Willem
JaapV schreef:jan schreef:
Als je bij fotograferen de horizon plaatst op, zeg, 1/3 van onderen of nóg lager, dan fotografeer je met de camera een beetje naar boven gericht. Daardoor krijg je met gebouwen onvermijdelijk perspectivische vertekening (speciale objectieven en technische camera's daargelaten). Dat betekent dat gebouwen buiten het midden van het beeld schuin naar het midden "wijzen". Hoe verder de verticalen van het beeldmidden staan, OF hoe groter je beeldhoek is (= lager aantal mm), OF hoe verder je omhoog richt, hoe extremer dat effect. Kun je zomaar bij je in de straat proberen door alleen in de zoeker te kijken.
Deze foto is met een flinke groothoek genomen, dus moet een gebouw aan de zijkant flink naar binnen wijzen. Het moet dus juist niet evenwijdig aan de zijkant worden gezet. Nu wees de linkerkant van het KPN-kantoor al wel naar binnen, maar dat is nu eenmaal zo ontworpen. Wel is het zo dat er (met al die scheve lantaarnpalen en andere lijnen!) maar weinig houvast in de foto zit, dus een échte verticale lijn in het midden is moeilijk te vinden. Moeilijk, maar hij is er wel. Beetje vaag, maar toch. En dat gebouw is je houvast: een verticale lijn in het midden van het beeld moet ook verticaal op de foto staan.
Lees ook dit draadje er eens op na.