AF-S nikkor 300mm icm de Nikon TC-14 E
- PvGessel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
AF-S nikkor 300mm icm de Nikon TC-14 E
Al een tijdje aan het overwegen om een telelens te kopen. Er inmiddels veel over opgezocht hier en elders op internet, betrap ik mijzelf er steeds weer op dat ik regelmatig blijf "hangen" bij bovengenoemde objectief, de nikkor 300 -f/4 dus.
Nu lees ik regelmatig dat bij gebruik van een nikon TC 14E en de nikkor AF-S 300 f/4 bij goed licht er nog goed "uit de hand" is te fotograferen mits je de juiste snelle sluitertijd gebruikt. Bij goed licht !!! Maar wat verstaan we onder goed licht? Is dat midden op de dag als de zon hoog aan de hemel staat, en je juist afgeraden wordt om juist dan te fotograferen, of is het relatief? Dus gewoon in " de loop van de ochtend" als het zonnetje al één of twee uurtjes aan het schijnen is? Of juist zo net na het avond eten, zeg zo'n twee à drie uurtjes vòòr zonsondergang? Ik bedoel eigenlijk, als de zon maar schijnt en niet op een bewolkte dag? Of zit er tussen bewolkt en bewolkt ook nog verschil? Ik vraag mij af of er bezitters zijn van zo'n objectief die mij hier wat meer over kunnen vertellen. En wat als ik een TC 17E ....zou gebruiken met dit objectief? Of wordt dat juist afgeraden?
Ik loop erg graag door de natuur en in de uiterwaarden waar ik woon tussen de Rijn en de IJssel. Het liefst
s' morgens en s' avonds ruim voor zonsondergang in het voorjaar en zomer. Ik ben niet een specifieke vogelfotograaf maar vindt dat wel leuk.
Ik weet dat ik dit objectief wellicht niet binnen kan gebruiken (concerten etc.)
Mijn interesse ging/gaat ook uit naar een nikkor afs 70-200 f4. Maar is die ook te gebruiken met een TC?
Nu lees ik regelmatig dat bij gebruik van een nikon TC 14E en de nikkor AF-S 300 f/4 bij goed licht er nog goed "uit de hand" is te fotograferen mits je de juiste snelle sluitertijd gebruikt. Bij goed licht !!! Maar wat verstaan we onder goed licht? Is dat midden op de dag als de zon hoog aan de hemel staat, en je juist afgeraden wordt om juist dan te fotograferen, of is het relatief? Dus gewoon in " de loop van de ochtend" als het zonnetje al één of twee uurtjes aan het schijnen is? Of juist zo net na het avond eten, zeg zo'n twee à drie uurtjes vòòr zonsondergang? Ik bedoel eigenlijk, als de zon maar schijnt en niet op een bewolkte dag? Of zit er tussen bewolkt en bewolkt ook nog verschil? Ik vraag mij af of er bezitters zijn van zo'n objectief die mij hier wat meer over kunnen vertellen. En wat als ik een TC 17E ....zou gebruiken met dit objectief? Of wordt dat juist afgeraden?
Ik loop erg graag door de natuur en in de uiterwaarden waar ik woon tussen de Rijn en de IJssel. Het liefst
s' morgens en s' avonds ruim voor zonsondergang in het voorjaar en zomer. Ik ben niet een specifieke vogelfotograaf maar vindt dat wel leuk.
Ik weet dat ik dit objectief wellicht niet binnen kan gebruiken (concerten etc.)
Mijn interesse ging/gaat ook uit naar een nikkor afs 70-200 f4. Maar is die ook te gebruiken met een TC?
M.v.g Peter.
D750 met wat Sigma ART glas.
- a90
- Forumlid
Re: AF-S nikkor 300mm icm de Nikon TC-14 E
Peter,
De hoeveelheid licht is van belang omdat je diafragma beperkt is. Een F4.0 objectief verliest aanzienlijk bij een 1.4 of een 1.7 TC. Dit is zowel van invloed op de sluitertijd als ook de AF functie
Hier is daar ook over geschreven http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=36434" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus ook niet te zeggen wanneer je wel of niet foto's kunt nemen en op welk tijdstip. Het ligt eraan hoeveel licht er is. Is het zwaarbewolkt op een zomerdag dan is dat nog altijd slechter dan een zonnige winterdag. En wanneer het de ene dag in de zomer om 21:00 uur prima licht is zal het de dag erna niet voldoende blijken.
Wat natuurlijk altijd kan is de 300mm zonder converter gebruiken als het te donker wordt, dan heb je al een pak meer licht en zul je tot later in de avond foto's kunnen maken.
De hoeveelheid licht is van belang omdat je diafragma beperkt is. Een F4.0 objectief verliest aanzienlijk bij een 1.4 of een 1.7 TC. Dit is zowel van invloed op de sluitertijd als ook de AF functie
Hier is daar ook over geschreven http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=36434" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is dus ook niet te zeggen wanneer je wel of niet foto's kunt nemen en op welk tijdstip. Het ligt eraan hoeveel licht er is. Is het zwaarbewolkt op een zomerdag dan is dat nog altijd slechter dan een zonnige winterdag. En wanneer het de ene dag in de zomer om 21:00 uur prima licht is zal het de dag erna niet voldoende blijken.
Wat natuurlijk altijd kan is de 300mm zonder converter gebruiken als het te donker wordt, dan heb je al een pak meer licht en zul je tot later in de avond foto's kunnen maken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Volgens mij verliest een F1.4 of een F16 objectief exact net zoveel licht, alleen wat je over houdt verschilt en dan klopt de rest van het verhaal.Een F4.0 objectief verliest aanzienlijk bij een 1.4 of een 1.7 TC
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
-
- Clublid
Hallo Peter,
Ik bezit de 300 f/4 en de tc14 en tc17 met de d5100.
De tc14 werkt perfect met de lens. 1 stop verlies en 1 extra stop geeft me mooi beeld. Maar is het dus al f8. de tc17 doet het niet op mijn camera met de lens. De d7100 kan dit wel overigens. Maar dat ter zijde.
Gr., Joost
De tc14 werkt perfect met de lens. 1 stop verlies en 1 extra stop geeft me mooi beeld. Maar is het dus al f8. de tc17 doet het niet op mijn camera met de lens. De d7100 kan dit wel overigens. Maar dat ter zijde.
Gr., Joost
- a90
- Forumlid
Daar heb je een punt.hoorn666 schreef:Volgens mij verliest een F1.4 of een F16 objectief exact net zoveel licht, alleen wat je over houdt verschilt en dan klopt de rest van het verhaal.Een F4.0 objectief verliest aanzienlijk bij een 1.4 of een 1.7 TC
De toevoeging dat het f4.0 objectief zijn praktische toepasbaarheid aanzienlijk verliest bij het gebruik van een 1.4 of 1.7 TC, was completer geweest.
Zelf werk ik met een 1.4 en de 2.0 van de laatste versie naar volle tevredenheid op 2.8 objectieven.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
-
- Forumlid
The mansurovs hebben deze combi ook getest volgens mij, zie:Mzpeter schreef:
http://photographylife.com/reviews/niko ... 0mm-f4g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Correcte link naar de review van de AFS 300mm f/4Jokidoki schreef:
The mansurovs hebben deze combi ook getest volgens mij, zie:
http://photographylife.com/reviews/niko ... 0mm-f4g-vr" onclick="window.open(this.href);return false;
Jur
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb zeker niet de meest stabiele armen, maar ik gebruik mijn 300/4 AF-S alleen maar uit de hand zonder converter als ik b.v. vogels in de vlucht wil fotograferen.
Met converter gaat hij altijd op éénpoot of driepoot. En je zult merken dat je in de avond- of ochtenduren - zelfs met een zonnetje - snel te lange sluitertijden hebt om bewegingsonscherpte zeker uit te sluiten.
De autofocus van dit objectief is al niet snel, maar gaat snel achteruit bij het gebruik van converters. Met de 1.4x is het nog werkbaar, maar met de 1.7x ga ik al snel handmatig scherpstellen (snel aan het hunten).
Ik heb de 70-200/4 nog niet getest met teleconverter, maar de resultaten van de mansurovs zien er veelbelovend uit. Maar dat zal geen vervanging van mijn 300 betekenen, hooguit doe ik mijn 70-300VR de deur uit.
Met converter gaat hij altijd op éénpoot of driepoot. En je zult merken dat je in de avond- of ochtenduren - zelfs met een zonnetje - snel te lange sluitertijden hebt om bewegingsonscherpte zeker uit te sluiten.
De autofocus van dit objectief is al niet snel, maar gaat snel achteruit bij het gebruik van converters. Met de 1.4x is het nog werkbaar, maar met de 1.7x ga ik al snel handmatig scherpstellen (snel aan het hunten).
Ik heb de 70-200/4 nog niet getest met teleconverter, maar de resultaten van de mansurovs zien er veelbelovend uit. Maar dat zal geen vervanging van mijn 300 betekenen, hooguit doe ik mijn 70-300VR de deur uit.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- PvGessel
- Forumlid
If you are a birder, you have only two choices for Nikon – either the 300mm f/4.0 AF-S or an expensive/heavy professional lens such as the 600mm f/4.0 VR. All other semi-professional lenses by Nikon are not good enough/long enough for birding. The 80-400mm f/4.5-5.6D VR is too slow to focus and a lot of people are frustrated with it because smaller birds are constantly on the move and won’t just sit there for you to take your time. I have been using this lens for almost two years now and have been very pleased with the results. I take it with me everywhere I go and have used it more than any other lens so far (my second most used lens is the Nikkor 50mm f/1.4). It is relatively light and I primarily use it handheld for shooting birds and other wildlife of Colorado.Jur schreef:Jokidoki schreef:
The mansurovs hebben deze combi ook getest volgens mij, zie:
Ik ken de site van de Mansurov's al en heb er veel over gelezen. Thanks anyway.
M.v.g Peter.
- PvGessel
- Forumlid
Da's nou wat ik wilde weten. Thanks!!ArendV schreef:Ik heb zeker niet de meest stabiele armen, maar ik gebruik mijn 300/4 AF-S alleen maar uit de hand zonder converter als ik b.v. vogels in de vlucht wil fotograferen.
Het lijkt mij dat de 1.7 afvalt zo te lezen. Ik was van mening dat de autofocus van dit objectief zonder converter toch best wel snel was, gezien de ervaringen van de Mansurov's, Maar ik ben nu weer wat wijzer geworden en ga binnenkort naar Cameratools. De prijzen van de 300 f4 liggen redelijk dicht bij elkaar. Waar ik mee thuis kom dat zal nog uit moeten wijzen. Ik ga wat objectieven uitproberen daar en zal dan een keus maken. Ik heb van de wederhelft in elk geval groen licht. :mrgreen:
M.v.g Peter.
- PvGessel
- Forumlid
Dat kan natuurlijk ook en is idd een mogelijkheid. Dan komt eigenlijk bij mij direct weer de volgende vraag naar boven...is dan de 300 mm nog toereikend om een vogel te fotograferen? M.a.w. Een zwaan in het water laat zich wel benaderen maar b.v. een reiger? Of een ree? Ik woon te ver van die beroemde waterleiding duinen oid, want daar schijn je vossen met een kitlens vol in beeld te kunnen krijgena90 schreef:Peter,

Ik zou naar sigma kunnen kijken en iets van een 500 mm of zo kopen maar ik wil het bij nikon houden en mijn budget is bepalend tot hoever ik de mondhoeken van mijn vrouw wil laten zakken. :mrgreen:
M.v.g Peter.
- PvGessel
- Forumlid
Hoi Joost,drnjstj schreef:Hallo Peter,
Gr., Joost
Al met al valt het verlies dan wel mee? Mag ik dat concluderen? En gebruik je een tripod, monopod of uit de hand?
Ik bezit een D7000;-)) en geen 7100. Die kwam vrij snel nadat ik de 7000 gekocht had

M.v.g Peter.
-
- Clublid
300mm op een DX camera is een uitdaging, een beanbag, monopod en tripod horen dan ook (wat mij betreft) bij je uitrusting.Mzpeter schreef:Hoi Joost,drnjstj schreef:Hallo Peter,
Gr., Joost
Al met al valt het verlies dan wel mee? Mag ik dat concluderen? En gebruik je een tripod, monopod of uit de hand?
Ik bezit een D7000;-)) en geen 7100. Die kwam vrij snel nadat ik de 7000 gekocht hadniet dat die slecht is hoor.
Als je contverters gebruikt wordt het nog moeilijker, de TC14 is zeker goed werkbaar, maar altijd de sluitertijd in de gaten houden.
De 300mm f4 is wat scherpte betreft briljant, ik heb ook een 70-200 vr I, maar die is echt niet te vergelijken wat scherpte.
Kijk, ik heb geen 5.000 á 7.500 euro over voor 1 lens (500mm of 600mm [of zelfs 18.000 voor een 800mm]), finiancieel gezien is een 300mm op een DX met de TC14 dan de nog enig betaalbare oplossing. Maar al heb je de beste lens die er is en is het weer slecht, dan zul je nooit hetzelfde detail krijgen als een goedkopere lens met veel zon.
Ik ben bijzonder goed te spreken over deze lens, bij voorkeur een tripod, monopod of beanbag, maar voor vliegende volgens gewoon een zeer korte sluitertijd uit het handje moet je ook wel lukken.
Ik heb overigens mijn lens via marktplaats gekocht, ik heb 650 á 700 betaald en hij was niet van echt te onderscheiden.
Je moet natuurlijk wel kritisch zijn, maar het kan je een hoop geld schelen.
Succes met je keuze en laat een foto zien als je de lens hebt gekocht.
Dit kan de lens in goed licht, vanaf een monopod:
Camera model: NIKON D5100 • Sluitertijd: 1/4000s • Diafragma: f/4.0 • ISO: 200 • Brandpuntsafstand: 300 mm (450 mm full-frame)

- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Voorbeeld van de AFS 300mm f/4 + TC14EII op een D700 onder tamelijk sombere omstandigheden. Opname uit de hand: 1/400sec f/9 ISO200

Jur
- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer: