Arsat T/S objectief gechipped!

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
CaptainHook

Arsat T/S objectief gechipped!

Bericht door CaptainHook » vr apr 19 2013 7:33 pm

Een jaar geleden was dit objectief al eens ter sprake gekomen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 9&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

en afgelopen week had ik al aangegeven dat ik mijn kleinste aankoop ooit (voor Nikon gear) had binnengekregen:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 04#p614568" onclick="window.open(this.href);return false;

Welnu, ik heb dit degelijke stuk glaswerk uit Kiev voorzien van een chip. En nu geeft ook dit volledige handmatige objectief keurig z'n objectiefwaardes door aan de camera. Hoef ik geen handmatige objectief-zonder-cpu waardes in te voeren. :wink:

Hier zie je de dandelion chip zitten op de kraag van de objectiefvatting:
Afbeelding

Hier gezien vanaf de buitenkant:
Afbeelding

en hier vanaf de binnenkant. Duidelijk zie je ook het kleine opzetstukje (werd meegeleverd) wat zorgt voor de juiste hoogte.
Afbeelding

Was wel even priegelen, maar met behulp van de bijgeleverde mal en goed vergelijken met een bestaand (wel CPU) objectief is goed te bepalen waar de chip moet komen.
Het opzetstuk is met 2-componenten lijm vastgezet, het chipje zelf met wat drupjes cyanoacrylaat lijm en rondom wat verstevigd met nog wat 2-componentenlijm.
Vervolgens de boel geprogrammeerd volgens de programmeerinstructies, en voila het werkt! 8)

Totale kosten ca. 20 euro voor de chip, de lijm had ik nog in huis.

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Arsat T/S objectief gechipped!

Bericht door yzf1kr » vr apr 19 2013 8:44 pm

En wat heeft dat voor meerwaarde boven handmatig ingeven?

Want dan ga ik dat bij die van mij misschien ook doen.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » vr apr 19 2013 10:21 pm

Nu is de info aan het objectief gekoppeld, m.a.w. objectief er op, en de body 'weet' die waardes.
Anders moet je zelf je voorgeprogrammeerde non-CPU objectief nummer kiezen. (en ik vergat dat nog wel eens).

Denk dat ik ook misschien nog twee 50mm AIS objectiefjes ga doen. Die hebben ook nog een diafragma schuifje, dan wordt die waarde ook keurig meegenomen + eventueel zelfs scherpstellings-lock.
Zie hier voor wat meer info:
http://pindelski.org/Photography/2012/0 ... s-part-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za apr 20 2013 12:44 pm

Best interessant eigenlijk....
Prijs van 20 euro valt me erg mee!

dank voor de tip, misschien doe ik er wat mee.

Peter
Bijna leeg hier....

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”