Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren?
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren?
De laatste berichten hier op het forum (die ik kan vinden) zijn alweer van november vorig jaar. Met name het kalibreren van een Eizo is toen besproken.
Daarom wil ik nu graag het volgende vragen:
Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren? Of specifieker, wat gebruik je om jouw Apple Thunderbolt display te kalibreren?
Op Internet en in fotozaken kom ik de Spyder 4 in varianten tegen, de Colormunki maar ook de i1 Pro, teveel om op te noemen...
Ik ben benieuwd naar ervaringen, overwegingen voor de gemaakte keuze en andere adviezen!
Groet,
Jurgen
Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren? Of specifieker, wat gebruik je om jouw Apple Thunderbolt display te kalibreren?
Op Internet en in fotozaken kom ik de Spyder 4 in varianten tegen, de Colormunki maar ook de i1 Pro, teveel om op te noemen...
Ik ben benieuwd naar ervaringen, overwegingen voor de gemaakte keuze en andere adviezen!
Groet,
Jurgen
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Wat gebruik je om jouw monitor te kalibreren?
Ik heb een Eizo...
In principe is elk apparaat gebruiken béter dan geen apparaat gebruiken. Met een apparaat zet je kleuren etc af tegen vastgestelde normen.
Ik gebruik zelf een XRite iCal One omdat die goed met de Eizo werkt. Eizo's ColorNavigator werkt ook prima samen met deze meter.
Misschien moet je wel budgettaire overwegingen maken. Wil je ook profielen voor printpapier maken? Moet er aanwezig licht gemeten worden? Moet er helderheid aangepast worden van omgevingslicht?
Kijk of je een indruk van de programmatuur kan krijgen. 't Is niet heel moeilijk, veel gaat vanzelf tijdens calibratie, maar de software wil nog weleens wat onduidelijk zijn. Je zult ook heel veel nieuwe begrippen leren.
In principe is elk apparaat gebruiken béter dan geen apparaat gebruiken. Met een apparaat zet je kleuren etc af tegen vastgestelde normen.
Ik gebruik zelf een XRite iCal One omdat die goed met de Eizo werkt. Eizo's ColorNavigator werkt ook prima samen met deze meter.
Misschien moet je wel budgettaire overwegingen maken. Wil je ook profielen voor printpapier maken? Moet er aanwezig licht gemeten worden? Moet er helderheid aangepast worden van omgevingslicht?
Kijk of je een indruk van de programmatuur kan krijgen. 't Is niet heel moeilijk, veel gaat vanzelf tijdens calibratie, maar de software wil nog weleens wat onduidelijk zijn. Je zult ook heel veel nieuwe begrippen leren.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben zeer tevreden over de Spyder 3. Tip voor beginners: Bij twijfel over de instellingen de defaults gebruiken (niet dat er veel keus is hoor). De software is zeer intuïtief en de nieuwste versies werken goed (ook i.c.m. Windows kleurprofiel-management, mwat niet van alle software kan worden gezegd). Maar dat laatste is voor jou niet relevant.
Spul waarmee je foto's maakt...
- staal571
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Ik gebruik al een tijd de X-rite i1. Je kunt zelf de gewenste whitepoint, gamma en luminance waarden instellen en hem dan zijn werk laten doen. En dat doet ie dan, naar volle tevredenheid.
Zoals je ziet leveren alle door jouw genoemde keuzes tevreden gebruikers op
Zoals je ziet leveren alle door jouw genoemde keuzes tevreden gebruikers op

Dit bericht is een zijstraatje in dit draadje, maar sluit wel bij de vraag van de TS aan.
Ik was vorige week op de Professional Imaging beurs in Nieuwegein en kwam daar in gesprek bij de verkoper van Eizo. Ik ben bezig een nieuw systeem uit te zoeken en wil eigenlijk een mooi Eizo-scherm aanschaffen. In dat gesprek kwam het item calibreren aan de orde. Ik calibreer mijn scherm met een Spyder en Spyder software. Dat gaat prima. Eizo heeft schermen met een ingebouwde calibratie-unit. De Eizo-man beweert nu dat de Spyder met de Spyder software feitelijk de output van mijn videokaart calibreert (softwarematige calibratie). Hierbij zouden kleuren verloren gaan waardoor niet de volledige kleurruimte van de kaart wordt benut door de monitor. Het calibreren met de voorziening van Eizo op zijn schermen zouden het scherm zelf calibreren (hardwarematige calibratie). Met calibratiesoftware van Eizo i.c.m. mijn Spyder zou eveneens een hardarematige calibratie zijn uit te voeren.
Ik heb geen idee of dit werkelijk zo werkt of dat dit een verkooppraatje van Eizo is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Ik was vorige week op de Professional Imaging beurs in Nieuwegein en kwam daar in gesprek bij de verkoper van Eizo. Ik ben bezig een nieuw systeem uit te zoeken en wil eigenlijk een mooi Eizo-scherm aanschaffen. In dat gesprek kwam het item calibreren aan de orde. Ik calibreer mijn scherm met een Spyder en Spyder software. Dat gaat prima. Eizo heeft schermen met een ingebouwde calibratie-unit. De Eizo-man beweert nu dat de Spyder met de Spyder software feitelijk de output van mijn videokaart calibreert (softwarematige calibratie). Hierbij zouden kleuren verloren gaan waardoor niet de volledige kleurruimte van de kaart wordt benut door de monitor. Het calibreren met de voorziening van Eizo op zijn schermen zouden het scherm zelf calibreren (hardwarematige calibratie). Met calibratiesoftware van Eizo i.c.m. mijn Spyder zou eveneens een hardarematige calibratie zijn uit te voeren.
Ik heb geen idee of dit werkelijk zo werkt of dat dit een verkooppraatje van Eizo is. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
- JW17
- Clublid
Allereerst, bedankt voor de snelle reacties!

Gebruik jij die X-Rite i1 ook op een Apple Display?
Die instellingen die jij noemt, zeggen mij nog niet veel maar daar kan (moet) ik mij in verdiepen!
ATOR; je hebt helemaal gelijk, alle keuzes zijn blijkbaar goed... en dat maakt het niet makkelijker op dit moment...ATOR schreef:Zoals je ziet leveren alle door jouw genoemde keuzes tevreden gebruikers op

Gebruik jij die X-Rite i1 ook op een Apple Display?
Die instellingen die jij noemt, zeggen mij nog niet veel maar daar kan (moet) ik mij in verdiepen!
Peter; gebruik jij de Colormunki op het genoemde Apple Display?staal571 schreef:Ik gebruik daar al 2 jaar de Colormunki voor zie http://www.colormunki.com/ werkt prima
Gr Peter
Groet,
JW
JW
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Ik heb een Dell scherm.
Luminance is de helderheid van je scherm, bij mij 120cd/m2
Whitepoint is de kleurtemperatuur in Kelvin, je kunt naar smaak je beeld warmer (lagere waarde) of koeler (hogere waarde) instellen. Staat bij mij op 6500K
Gamma is de curve van helderheid, hoort op 2.2
Whitepoint is de kleurtemperatuur in Kelvin, je kunt naar smaak je beeld warmer (lagere waarde) of koeler (hogere waarde) instellen. Staat bij mij op 6500K
- JW17
- Clublid
Oké... dat is al duidelijker... ik ga het allemaal nog leren!ATOR schreef:Ik heb een Dell scherm.

Bedankt voor de reactie!
Groet,
JW
JW
Al enige jaren gebruik ik een spyder, op windows en apple
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
- JW17
- Clublid
Bedankt voor jouw bericht. Je bent tevreden over die Spyder neem ik aan? Welke gebruik jij?dotcat schreef:Al enige jaren gebruik ik een spyder, op windows en apple
Groet,
JW
JW
- pd5wve
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik een Spyder 4 express. bevalt goed.JW17 schreef:De laatste berichten hier op het forum (die ik kan vinden) zijn alweer van november vorig jaar. Met name het kalibreren van een Eizo is toen besproken.
Groet,
Jurgen
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8
http://www.madebywillemfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.madebywillemfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en Facebook https://www.facebook.com/MadeByWillem" onclick="window.open(this.href);return false;
- JW17
- Clublid
Ook op een Apple?pd5wve schreef:Ik gebruik een Spyder 4 express. bevalt goed.
Groet,
JW
JW
-
- Forumlid
ik gebruikte de spyder, werkt waardeloos op apple display. navraag bij Frank Doorhof ( niet alleen een super fotograaf maar ook grootheid op gebied van kallibratie) is gebleken dat de Apple display zich alleen maar goed laat kallibreren met een colormunki. monitor gedaan hiermee, wereld van verschil. dus de volgende aanschaf wordt een colormunki
Ik schiet op alles wat beweegt!!!!
Nikon D4, D3,D800e, 50 mm 1.8, 85 mm 1.8, 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 vrII, 400 mm 2.8, 1,7 conv, sb 900 en een hok vol Elinchrom en voor buiten de Quadra's !!!!
Nikon D4, D3,D800e, 50 mm 1.8, 85 mm 1.8, 14-24 2.8, 24-70 2.8, 70-200 2.8 vrII, 400 mm 2.8, 1,7 conv, sb 900 en een hok vol Elinchrom en voor buiten de Quadra's !!!!
- pd5wve
- Forumlid
- Contacteer:
JW17 schreef:Ook op een Apple?pd5wve schreef:Ik gebruik een Spyder 4 express. bevalt goed.
ja op een mcbook pro en op een win7 machine
Ik fotografeer met een Nikon D700 en een D7000 met een SB910 flitser en mijn lenzen zijn een nikon 28mm 1.8G en een 50mmm 1.8 85mm 1.8d , 24X70 2.8 en een 17 55 2.8