AF-Finetuning omgeving Almere
AF-Finetuning omgeving Almere
Hoi,
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die m'n camera + 2 lenzen kan Finetunen. Ik heb het zelf geprobeerd, maar krijg hem niet helemaal lekker voor elkaar.
Iemand in de omgeving Almere die me even wil helpen?
Groeten Gideon
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die m'n camera + 2 lenzen kan Finetunen. Ik heb het zelf geprobeerd, maar krijg hem niet helemaal lekker voor elkaar.
Iemand in de omgeving Almere die me even wil helpen?
Groeten Gideon
- justme
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: AF-Finetuning omgeving Almere
Ik wil ook graag daarbij zijn. Heb niet t gevoel dat het bij m'n vier lenzen helemaal goed zit. En het wil mij niet goed lukken.
-
Onlinejan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Maak gewoon een afspraak bij Chipclean in Heumen om e.e.a. te kalibreren.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- MauritsD
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik wil het wel voor je instellen (Amsterdam).
Daarvoor heb ik zelf recent Reikan FoCal Pro aangeschaft; werkt uitstekend en trefzeker (AF-finetune waardes worden geautomatiseerd vastgesteld)
Met deze licentie kan ik tot 5 camera's registreren en instellen. Omdat de licentie me 60 euro heeft gekost vraag ik wel een bijdrage van 12 euro als we jou body registreren.
Je kan ook zelf voor 60 euro een licentie aanschaffen (aanrader), dan help ik je voor niets
Daarvoor heb ik zelf recent Reikan FoCal Pro aangeschaft; werkt uitstekend en trefzeker (AF-finetune waardes worden geautomatiseerd vastgesteld)
Met deze licentie kan ik tot 5 camera's registreren en instellen. Omdat de licentie me 60 euro heeft gekost vraag ik wel een bijdrage van 12 euro als we jou body registreren.
Je kan ook zelf voor 60 euro een licentie aanschaffen (aanrader), dan help ik je voor niets

"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Apart dat het per camera gaat. Hoe werkt dat globaal Maurits?
Bedankt Maurits, ga het zelf denk ik aanschaffen. Wel zo praktisch als je meerdere bodies hebt. Werkt het echt zo goed als dat ze opperen?
- MauritsD
- Clublid
Je kan 5 serienummers van bodies koppelen, daarna is het op. Ik denk dat t bedoelt is voor 5 eigen bodies die je in de loop van de jaren gebruikt.Patrick schreef:Apart dat het per camera gaat. Hoe werkt dat globaal Maurits?
Daardoor kun je (helaas) ook niet op een evenement met 1 licentie even een heleboel camera's calibreren.
Zeker zelf aanschaffen, een echte aanrader!Gideon schreef:Bedankt Maurits, ga het zelf denk ik aanschaffen. Wel zo praktisch als je meerdere bodies hebt. Werkt het echt zo goed als dat ze opperen?
Het werkt echt briljant. Met scherpstelkaarten e.d. ben je helemaal van je eigen beoordelingsvermogen afhankelijk:
Staat de kaart goed loodrecht?
Is er voldoende licht en contrast?
En het belangrijkste: eindeloos +6 en +7 vergelijken om te 'gokken' welke je het scherpste vindt ...
FoCal Pro doet de hele beoordeling voor je. Bij Nikon moet je wel zelf telkens de finetune-waarde instellen waar het programma je om vraagt, maar daarna maakt FoCal zelf een foto en berekent een soort relatieve scherpte obv contrastverschillen. Aan het einde toont hij je een grafiek met de relatieve scherpte per finetune-instelling. Je hebt dus een meer 'mathematische' benadering.
Een ander voordeel is dat je met een objectief per brandpunt/focusafstand minder dan 5 minuten bezig bent, terwijl ik handmatig wel een uur of meer bezig was uit te vissen welke stand me consistent het scherpste leek...
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
-
- Forumlid
Mijn ervaring met FocalPro:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6&start=96
Eens met Jan: ik zou naar Chipclean gaan.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 6&start=96
Eens met Jan: ik zou naar Chipclean gaan.

- Thor
- Forumlid
- Contacteer:
Uh? Omgeving Almere <-> Heumen is toch wel zo'n 120 km!!jan schreef:Maak gewoon een afspraak bij Chipclean in Heumen om e.e.a. te kalibreren.

met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000