D2X met focusprobleempje

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
Michele
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

D2X met focusprobleempje

Bericht door Michele » wo apr 24 2013 6:16 pm

Iemand enig idee wat het justeren van de AF van een D2X kost? Ding is gestuiterd en de afstandsmeter zit er nu (fors) naast. AF werkt verder wel,mar de afstandsmeter geeft op een fout punt OK. Ook bij geassisteerd MF trouwens. MF op het matglas gaat prima, maar is niet ideaal.
Heb niet zoveel zin om 'm op te sturen voor een prijsopgaaf want dan krijg ik geheid te horen dat er veel meer mis is (en dat klopt, want 't rubber is stevig versleten en de camera heeft o.a. een verbogen flitschoen).
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: D2X met focusprobleempje

Bericht door gijs sandberg » wo apr 24 2013 6:32 pm

Michiel,
Wat ik je aan kan raden: ga zelf (als of niet na een mailtje) naar Nikon Service in Beverwijk.
Als ik jouw bericht goed lees is een deel van de AF-sensor van zijn/haar plaats geraakt, wellicht is de hulpspiegel uit het lood geslagen.
Reparaties zijn altijd per prijsopgave of nacalculatie, er is niets van bedragen te zeggen, dat weet men in Beverwijk.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 24 2013 6:39 pm

Er kunnen wel meer dingen uit het lood/ scheef zijn na een dergelijke klap (scheve bajonet ?) waardoor het een en ander niet meer klopt. Dat je met de hand scherp kunt stellen op het matglas, is geen garantie dat de scherpte dan ook correct is voor de opname. Heb je dat al gecontroleerd? Opsturen en laten uitzoeken wat er precies mist is, is de enige juiste methode om de zaken te analyseren en eventueel weer tot 100% te laten repareren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » wo apr 24 2013 7:53 pm

Dank Gijs.
@Leon: Ja alles gecontroleerd, camera is gewoon in orde. Tis al een half jaar terug gebeurd en tis mijn 3e body die ik alleen maar bij slecht weer gebruik, maar toch.
Opsturen wil ik dus nou net niet omdat ik dan ook gezeur krijg over de barst in de handgreep (die er al 4 jaar in zit), de verbogen flitsschoen (idem), het lubberende rubber op de grip (idem), de aan vervanging toezijnde accu en de beschadigde CF klep. Ik heb jaren in de handel gezeten en weet uit ervaring dat opsturen de hoofdprijs betekent.
Camera is gewoon echt stevig gebruikt maar verder helemaal in orde. Financieel afgeschreven, maar zolang ie werkt dus een winstpost.
www.cars-at-speed.com

gijs sandberg
Clublid
Clublid

re: zolang ie werkt

Bericht door gijs sandberg » wo apr 24 2013 8:02 pm

Beste M,
k zou toch eens naar boven het Noordzeekanaal afreizen, wellicht is het een kwestie van afstellen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo apr 24 2013 8:13 pm

Je kunt toch zelf aangeven wat je van al die beschadigingen wel of niet gerepareerd wil hebben?
Als je zegt barsten in handgreep etc. laten zitten, gaan ze er niet mee aan de gang.
Of het moet zijn dat de camera helemaal uit elkaar valt als ze hem moeten openmaken om de rest af te kunnen stellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Natalia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Natalia » vr apr 26 2013 10:33 pm

Anders rij je even naar Herman Nabarro, van Japancamera. Hij zit in Wassenaar, en doet veel reparaties, en kan je ook vertellen wat het ongeveer kost, en of hij het zelf kan repareren of niet. Ik heb erg goede ervaringen met hem, ook die keer dat mijn paard "hou vast" met met fototas deed, waar de D2X met 70-200 afs vr f2.8 in zaten.... :shock:
http://www.japancamera.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » zo apr 28 2013 12:20 am

Merci Natalia!
www.cars-at-speed.com

Natalia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Natalia » di mei 07 2013 4:20 pm

Heb je nog contact kunnen opnemen met Herman van japancamera.nl?

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Michele » wo mei 29 2013 6:01 pm

Nee, nog geen tijd voor gehad, maar ik weet waar ie zit.
www.cars-at-speed.com

Michele
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: D2X met focusprobleempje. OPGELOST!

Bericht door Michele » wo aug 21 2013 3:28 pm

Update, want ik ben vergeten te melden dat het ding alweer een tijdje gefixt is.

Vlak voordat ik besloot om naar Wassenaar te huppelen om mijn D2X eens te laten repareren heb ik er zelf nog eens naar gekeken. Reden: het feit dat het ding perfect scherpstelt op het matglas en ook gewoon autofocust, maar in het laatste geval er net naast zit deed me vermoeden dat de AF-unit gewoon helemaal OK is, maar dat bij de in de openingspost genoemde klap de hulpspiegel wellicht iets was ontzet, zoals Gijs aangaf.

Ik heb dus een hoofdlamp, een loep en mijn setje horlogemakers-schroevendraaiers gepakt om te checken of dat zo was onder het motto "baadt het niet, dan schaadt het ook niet"... Tenslotte heb in het verleden ook wel eens vastzittende diafragma's van MF-objectieven gerepareerd. Als je maar niks forceert kan er een heleboel.

Eerst gecontroleerd of de hulpspiegel correct op zijn steun valt. Ja dus. Vervolgens de spiegel opgetild om te kijken of de hulpspiegel goed meekomt. Ook dat was zo. Raadsel bleef dus, tot ik de boel vergeleek met mijn andere D2X. Daar hoor je een soort van klikje als de hulpspiegel omhoog komt en bij mijn beschadigde D2X niet. Dus vervolgens de ophang/scharnierpunten onder de loep genomen. Wat bleek: aan de kant van de ontspanknop was het ophangpunt los geschoten. In opgeklapte stand zat er speling aan die kant.
De AF-hulpspiegel doet dus helemaal doet wat ie moet doen, maar in neergeklapte toestand zit ie een fractie scheef. Met het blote oog nauwelijks waarneembaar. Door heel voorzichtig dat ophangpunt een zetje te geven de boel op zijn plaats geduwd en vervolgens een lens op de camera gezet en de AF ingeschakeld.
Scherpstellen dichtbij klopte weer.
Scherpstellen op oneindig ook.
En bij een serie high-speed opnames klapperde de boel niet opnieuw los.
Resultaten zijn OK, althans niet meer verschillend van voor het moment van de klap.

Probleem lijkt dus opgelost. Iedereen dan voor het meedenken! :D
www.cars-at-speed.com

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”