Zweefvlieg

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
gmusters

Zweefvlieg

Bericht door gmusters » ma mei 06 2013 7:37 pm

Hallo Nikon Club Nederland,

Hierbij mijn eerste foto op het forum! Ik ben Gijs en maak nu ongeveer een klein jaartje foto's. Ik hou er van om natuur foto's te maken en het liefst macro foto's. Ik heb nog veel te leren en daarom krijg ik graag tips/feedback hoe ik vliegende objecten (snel bewegende objecten) het beste kan fotograferen.

Ik gebruikte voor deze foto het volgende:
- Nikon d3100
- Nikon 105 mm f2.8 macro lens
- Nikon 700 speedlight flitser (eerste keer dat ik met flits fotografeerde)

Camera instellingen:
- f9
- 1/200 Deze stond op 1/250 maar ik denk dat de flitser dit niet aan kan en daarom werd deze terug gezet naar 1/200. Weet iemand hoe ik toch 1/250 kan krijgen of is dit dan onmogelijk?
- iso 100 / LR geeft aan iso 280
- Instellingen van de flitser weet ik niet. Alles staat op auto.
- Met Lightroom de kleuren iets versterkt en gecropt.

Afbeelding

oud0001

Re: Zweefvlieg

Bericht door oud0001 » ma mei 06 2013 7:52 pm

Nou als je dit nu al lukt heb je of talent of een lucky shot.

Het probleem met foografie is dat een simpele vraag vaak een complex antwoord nodig heeft.
Fotografie is een leerprocess dat je moet doorgaan door informatie vergaring en uitvoeren. Dan bouw je ervaring op.
Neem je camera en de gebruiksaanwijzing. Probeer eerst daar het antwoord op je vraag te zoeken. Het staat er in.

Googel zo veel mogelijk naar macrofotografie. Methoden, techniek en apparatuur.

Je hebt de zweefvlieg in beeld gevangen, dat is talent of geluk.
De techniek moet je leren.
Macro is een moeilijke tak van sport. Je camera kennen, de lichtdriehoek kennen en je verdiepen in flitstechniek is van cruciaal belang. Je hebt de vlieg wel in beeld maar het licht is knetterhard en de ogen zijn uitgebeten. Dus overbelicht.

Ik zou daar mee beginnen. Googel en youtube zijn je vrienden.
Zoek eens op Thomas Shahan.
Doorspit dit forum en zoek naar de draadjes van Pacha.

gmusters

Bericht door gmusters » ma mei 06 2013 9:42 pm

Bedankt voor het compliment Tuihanti!

5 van 7 foto's van de zweefvlieg waren scherp. Dus hopelijk was het geen Lucky shot ;)

Bedankt voor je tips. Ik ga de foto's opzoeken en de Youtube filmpjes bekijken.

Kun je me nog wel wat tips voor de belichting? Ik had nu gewoon de flitser om mijn toestel dus het object werd direct van voren belicht. Ook maakte ik op dat moment geen gebruik van een diffuser (spel je dat zo?). Alvast bedankt.

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » ma mei 06 2013 10:24 pm

Dit is prima, hoor.
Voor je eerste foto, en bijna een jaartje bezig.
Je bent aardig op weg,
't is goed over dit onderwerp te lezen, en filmpjes te kijken hoe anderen het doen,
ieder heeft zo zijn eigen voorkeur.
Je leert ervan,
Ga vooral rustig je eigen weg.

Ik hou van dit soort foto's, 't is een uitdaging om een vliegend insect te fotograferen,
moeilijk is het in wezen niet,
de camera instellingen en het al of niet gebruik van een flitser, hangen er vanaf welk resultaat je wil.
De zweefvlieg is één van de makkelijkste vliegende insecten om vast te leggen tijdens haar vlucht.
Waarom?
zweefvliegen hangen soms vrijwel onbeweeglijk in de lucht, boven een bloem meestal,
dat is het moment om af te drukken.
Let op de gedragingen van de beestjes die je wil fotograferen tijdens hun vlucht
ook jagende libellen hangen soms zo goed als onbeweeglijk in de lucht, al is dit vaak maar een fractie van een seconde.

Je geeft met deze opname, het insect vrij scherp weer, met een beetje beweging in de vleugels, vind ik prima,
uiteraard is dit persoonlijke voorkeur.

De techniek die je hebt gebruikt om tot dit resultaat te komen, is naar mijn gevoel vooral het bevriezen van de beweging door inflitsen,
het resultaat is goed, met een klein minpuntje,
door inflitsen verhoog je de kans op uitgebrande plekken, op plaatsen die het licht sterk weerkaatsen, zoals vleugels en ogen, heb je dan soms geen detail meer, 't is of het detail is weggebrand.
Is dit erg?
Een beetje wel, ja.
Maar het is te voorkomen.

Om de kans op uitgebrande plekken door inflitsen te voorkomen, gebruik ik voor dit soort opnames vrijwel nooit een flits.

Hoe kan je dan de beweging, zo goed als bevriezen?
Doe ik door de sluitertijd kort te houden, in praktijk minstens 1/800 seconde, als er genoeg licht is 1/1000 seconde of nog korter.
maar dan moet je een compromis zoeken tussen aanvaardbare ISO waarde, en het diafragma.
In praktijk gebruik ik meestal waarden kleiner dan f9, wanneer dit soort insect in zij-aanzicht voor de camera komt.

Besluit: je bent goed bezig,
ik kijk uit naar je volgend foto's van vliegende insecten,
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

EllydeJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door EllydeJ » ma mei 06 2013 10:57 pm

Even een korte reactie van mij.
ik ben zelf ook nog een hele erge leek op dit gebied, maar wat ik grappig vind is dat ik een maand of 2 geleden een workshop macrofotografie gevolgd heb en dat daar juist werd gezegd dat de kunst van macrofotografie is.... flitsen.

gr, Elly
Nikon D3200,
Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR
Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6 G ED VR
Sigma 105MM F/2.8 EX DG MACRO

oud0001

Bericht door oud0001 » di mei 07 2013 3:35 am

Dat ligt aan de situatie.
Een vliegend insect hangt in de vrije lucht en wordt door het daglicht verlicht. Een springspinnetje zit op een cm of minder voor je objectief. Je objectief zorgt dan vaak voor schaduw waardoor je te weinig licht krijgt. Dan ga je flitsen.

Het is situatie afhankelijk en ook smaakafhankelijk. Het moet niet altijd maar het kan wel Zoals je zelf wilt.
Ik ben ook een flitser. Pacha is meer van het natuurlijke licht. :wink:

iAppleToo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door iAppleToo » di mei 07 2013 7:46 am

Om het nog ingewikkelder te maken:

Zonlicht kan vooral tijdens kantooruren erg hard zijn. Flitslicht is vaak ook veel te hard als je het rechtstreeks gebruikt.
Ik wil de schaduw van mijn camera juist gebruiken om van het te harde zonlicht af te komen.
Met een nog te bouwen softbox wil ik dan het licht onder controle krijgen. Ik gebruik nu een lichte en kleine SB400 flitser met Sto-Fen Omnibounce.

@Tulhanti
Ongeveer een jaar geleden raakte ik geïnspireerd door het filmpje en de foto's van Shahan en ben gestart met het maken van macro-foto's.
Gisteren na lange tijd de foto's van Shahan weer eens grondig bekeken en ik vind ze er nu erg 'gekunsteld' uitzien.
Het licht op zijn insecten komt mij vaak zeer onnatuurlijk over. De foto's zijn zo onmenselijk scherp voor 'uit de hand' opnamen.
Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat Shahan meer middelen gebruikt dan hij doet voorkomen.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”