Berlijn

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Bak
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Berlijn

Bericht door Bak » za mei 11 2013 4:57 pm

In 1987 ben ik als 18-jarige in, het nog gedeelde, Berlijn geweest. In april van dit jaar eindelijk weer eens teruggeweest. Er is veel, heel veel veranderd. Niet alleen in de stad, maar gelukkig ook aan mijn foto's 8) . Een selectie van het heden.

01. De Reichstag. Eens niet van voren.
Afbeelding

02. Uiteraard de Brandenburger Tor. Toch wel een bijzonder herinnering dat ik de vorige keer niet eens in de buurt kon komen. De groene gloed rechts is de weerspiegeling van een aangrenzend dak. Ik ben in de nabewerking niet handig genoeg om dat netjes te veranderen, dus accepteer ik het en probeer ervan te leren voor een volgende keer.
Afbeelding

03. De Neue Wache. In voormalig Oost-Berlijn aan Unter den Linden. Sinds 1931 een oorlogsmonument onder de verschillende regimes. In 1987 heb ik hier buiten stiekem foto's gemaakt van Oost-Duitse schildwachten en nu kun je zomaar naar binnen lopen.
Afbeelding

04. Ook de Neue Wache. Het beeld is een vergrote kopie van een beeld van de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz, 'Moeder met haar dode zoon'.
Afbeelding

05. In voormalig Oost-Berlijn is veel veranderd. Veel nieuwbouw tussen opgeknapte oudbouw en ook hier staan Mercedes en Cola intussen op een voetstuk, met in de verte iconen van vroeger.
Afbeelding

06. Door de hele stad loopt deze strook keien waar ooit de muur stond.
Afbeelding

07. Naast Bahnhof-Friedrichstrasse gelegen "Tränenpalast" (tranenpaleis), was het gebouw waar de grenscontroles plaatsvonden. Sinds september 2010 is hier een tentoonstelling over deze voormalige grensovergang te zien. Indrukwekkend om rond te lopen. Wat in deze foto niet helemaal tot z'n recht komt is de benauwdheid van dit gangetje. Het is echt supersmal waardoor je je zeer klein en onmachtig voelt als je er staat.
Afbeelding

08. De Fernsehturm. Het hoogste punt in de stad en je zet hem dan ook bijna altijd ergens aan de horizon. Daar kom je goed achter als je je foto's aan het uitzoeken bent. Daar héb je dat ding weer... :wink:
Afbeelding

09. Het Rotes Rathaus (Rode Raadhuis) is het stadhuis van Berlijn.
Afbeelding

10. Het Holocaust-Mahnmal. Een monument ter herdenking van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaat uit 2711 betonblokken variërend in hoogte van 20 cm tot 4,5 meter met een tussenruimte van 95 cm.
Afbeelding

11. Idem.
Afbeelding

12. Idem.
Afbeelding

13. Het Sowjetische Ehrenmal im Tiergarten. In 1987 stonden hier nog Russische schildwachten terwijl het midden in de Britse sector lag. Lekker symbolisch dat die duif langs wilde vliegen.
Afbeelding

14. Checkpoint Charlie. Destijds de enige controlepost waar je als toerist door kon naar Oost-Berlijn. Heeft toen veel indruk op me gemaakt en is nu bijna onherkenbaar en supertoeristisch.
Afbeelding

15. De East Side Gallery is een stuk van de Berlijnse Muur dat na de Wende door kunstenaars werd beschilderd. Hier zijn heel veel foto's van dezelfde kunstwerken van gemaakt (ook nu weer door mij), maar deze vond ik leuker. Genomen aan de achterkant van de kunstwerken waar we even lag uit te rusten aan de Spree.
Afbeelding

Al met al een heerlijk weerzien met deze fijne stad. Ik wil zeker nog eens terug, al is het maar omdat je in een paar dagen echt niet alles kunt zien. Wij hebben maar één minpunt aan deze trip ontdekt, je hebt de hele dag dat lied van het Klein Orkest in je hoofd en dat wordt je wel eens zat :-). Verder een heerlijke tijd gehad.

Op mijn site http://www.hansbak.eu/stad/berlijn staan nog een aantal andere foto's en daar staat ook een serie uit 1987 voor de liefhebber.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Berlijn

Bericht door LJ-Jochem » za mei 11 2013 5:08 pm

Mooie platen! Vooral nummer 4 erg strak en mooi qua licht!
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

wopper
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door wopper » za mei 11 2013 5:30 pm

Mooie serie Hans. Heb ook nog ff de oude bekeken, en toch heeft dat ook wat :?
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift

Bouwmachineweb.com

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » za mei 11 2013 5:37 pm

Een hele mooie serie

Helmonder

Bericht door Helmonder » za mei 11 2013 5:46 pm

Mooie stad en mooie foto's :)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mei 11 2013 5:58 pm

Geweldig fraaie serie. Ik moet er echt weer eens heen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » za mei 11 2013 6:01 pm

Fijne serie om naar te kijken.
Voor mij alweer 19 jaar geleden dat ik er geweest ben.

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » za mei 11 2013 6:41 pm

Mooie serie. Wij komen er vaak, maar echt mooie foto's heb ik niet. Stedenfotografie is niet echt mijn ding.
Dus leuk om te zien. Ga ook nog even die van 1987 bekijken...
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Florina
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Florina » za mei 11 2013 6:50 pm

Direct even foto's uit 1987 gezien. Erg leuk. Ik moet ook nog hebben liggen van 85/86, toen zijn wij een aantal dagen op visite geweest bij mensen in Oost Berlijn. Een hele belevenis.
Maar ik heb er niet veel foto's van en die liggen ergens onderin kast.
Dus erg leuk als iemand die foto's wel op site zet en je zo even terug in de tijd kunt.

De mooiste vond ik die van wisseling wacht in DDR - Unter der Linden- geweldig!
Wel jammer dat ze het Palast der Republik inmiddels hebben weggehaald ( En jammer dat jij daar geen foto's van hebt uit 1987 op je site)
http://www.petrazwier.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.levenmetflair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » za mei 11 2013 8:06 pm

mooie serie in 2010 voor het laatst en rond de jaren 80 voor het eerst ,

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door weimaraner » za mei 11 2013 9:05 pm

Mooie platen vooral die van de Neue Wache.
Ben er nu een paar keer geweest (ook in DDR tijden) en het blijft een van mijn favoriete steden.

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » za mei 11 2013 9:10 pm

Indrukwekkende serie. Ik moet bekennen dat ik hier nog nooit ben geweest. Daar moeten we over niet al te lange tijd maar eens wat aan doen.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » za mei 11 2013 10:05 pm

Je hebt een interessante selectie gemaakt en goed op de lijnen gelet. Spreekt mij aan!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

bjornc
Forumlid
Forumlid

Bericht door bjornc » za mei 11 2013 10:13 pm

Mooie serie!
Ben zelf een aantal jaar geleden ook geweest, ga er graag nog eens heen.

skyfox
Forumlid
Forumlid

Bericht door skyfox » za mei 11 2013 11:08 pm

Een hele mooie serie! Ik ga de stad begin juni een midweekje bekijken. Zo te zien hoef ik me daar niet te vervelen!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”