01. De Reichstag. Eens niet van voren.

02. Uiteraard de Brandenburger Tor. Toch wel een bijzonder herinnering dat ik de vorige keer niet eens in de buurt kon komen. De groene gloed rechts is de weerspiegeling van een aangrenzend dak. Ik ben in de nabewerking niet handig genoeg om dat netjes te veranderen, dus accepteer ik het en probeer ervan te leren voor een volgende keer.

03. De Neue Wache. In voormalig Oost-Berlijn aan Unter den Linden. Sinds 1931 een oorlogsmonument onder de verschillende regimes. In 1987 heb ik hier buiten stiekem foto's gemaakt van Oost-Duitse schildwachten en nu kun je zomaar naar binnen lopen.

04. Ook de Neue Wache. Het beeld is een vergrote kopie van een beeld van de Duitse kunstenares Käthe Kollwitz, 'Moeder met haar dode zoon'.

05. In voormalig Oost-Berlijn is veel veranderd. Veel nieuwbouw tussen opgeknapte oudbouw en ook hier staan Mercedes en Cola intussen op een voetstuk, met in de verte iconen van vroeger.

06. Door de hele stad loopt deze strook keien waar ooit de muur stond.

07. Naast Bahnhof-Friedrichstrasse gelegen "Tränenpalast" (tranenpaleis), was het gebouw waar de grenscontroles plaatsvonden. Sinds september 2010 is hier een tentoonstelling over deze voormalige grensovergang te zien. Indrukwekkend om rond te lopen. Wat in deze foto niet helemaal tot z'n recht komt is de benauwdheid van dit gangetje. Het is echt supersmal waardoor je je zeer klein en onmachtig voelt als je er staat.

08. De Fernsehturm. Het hoogste punt in de stad en je zet hem dan ook bijna altijd ergens aan de horizon. Daar kom je goed achter als je je foto's aan het uitzoeken bent. Daar héb je dat ding weer...

09. Het Rotes Rathaus (Rode Raadhuis) is het stadhuis van Berlijn.

10. Het Holocaust-Mahnmal. Een monument ter herdenking van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaat uit 2711 betonblokken variërend in hoogte van 20 cm tot 4,5 meter met een tussenruimte van 95 cm.

11. Idem.

12. Idem.

13. Het Sowjetische Ehrenmal im Tiergarten. In 1987 stonden hier nog Russische schildwachten terwijl het midden in de Britse sector lag. Lekker symbolisch dat die duif langs wilde vliegen.

14. Checkpoint Charlie. Destijds de enige controlepost waar je als toerist door kon naar Oost-Berlijn. Heeft toen veel indruk op me gemaakt en is nu bijna onherkenbaar en supertoeristisch.

15. De East Side Gallery is een stuk van de Berlijnse Muur dat na de Wende door kunstenaars werd beschilderd. Hier zijn heel veel foto's van dezelfde kunstwerken van gemaakt (ook nu weer door mij), maar deze vond ik leuker. Genomen aan de achterkant van de kunstwerken waar we even lag uit te rusten aan de Spree.

Al met al een heerlijk weerzien met deze fijne stad. Ik wil zeker nog eens terug, al is het maar omdat je in een paar dagen echt niet alles kunt zien. Wij hebben maar één minpunt aan deze trip ontdekt, je hebt de hele dag dat lied van het Klein Orkest in je hoofd en dat wordt je wel eens zat

Op mijn site http://www.hansbak.eu/stad/berlijn staan nog een aantal andere foto's en daar staat ook een serie uit 1987 voor de liefhebber.