view nx als standaard prog voor NEF's

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
kibo
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

view nx als standaard prog voor NEF's

Bericht door kibo » zo mei 12 2013 1:23 pm

Vreemd probleem, kort geleden de nieuwste versie van view nx op Windows 7 geïnstalleerd en sindsdien kan ik het niet meer als standaard programma gebruiken voor het openen van NEF's.
64 bits versie verwijderd en 32 bits geprobeerd, zelfde probleem.
Ik kan in de "lijst openen met" wel view nx vinden maar het wordt schijnbaar niet meer herkend.
iemand soortgelijke ervaringen of suggesties?
Als ik view nx zélf start werkt alles wel normaal. :egeek:
Laatst gewijzigd door kibo op zo mei 12 2013 1:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Re: view nx als srandaard prog voor NEF's

Bericht door Kroontje » zo mei 12 2013 1:26 pm

Was bij mij ook het geval. Werd naar het zoeken van een oplossing moe ;)
Dus nu gebruik ik ander software.

Kroontje

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: view nx als standaard prog voor NEF's

Bericht door a vgastel » zo mei 12 2013 1:57 pm

Heb de versie 2.7.5 64bit en deze zo lang ik met Nikon bezig ben nooit geen probleem.
Op Windows 7.

EDIT
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1534" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door a vgastel op zo mei 12 2013 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 2:01 pm

@Kroontje
Wel erg rigoureus om dan maar een ander programma te gaan gebruiken als je niet bekend bent met de simpele basis-opties van het OS om dat in te stellen.

Ongeacht welk Windows OS. Globaal de volgende werkwijze (schermen en de wijze van kiezen uit de opties kunnen afhankelijk van het OS iets afwijken).

Kies NEF-bestand -----> openen met -----> onderste keuze = Standaard programma selecteren -----> uit een lijstje van programma's ViewNX kiezen en vinkje plaatsen dat dit het standaard te gebruiken programma moet zijn om die bestanden te openen. Mocht ViewNX niet in dat lijstje staan (of met een verkeerde achterliggende link zoals bij de TS), dan bij "meer opties" of "brows" handmatig naar de directory gaan waar ViewNX daadwerkelijk geïnstalleerd is, en het programma kiezen (= exe bestand). Klaar.

Mocht je later CaptureNX2, Photoshop (camera RAW) etc. als standaard programma willen gebruiken, op dezelfde manier dat programma kiezen als hiervoor beschreven en in het vervolg wordt dat programma dan gebruikt. Kind kan de was doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo mei 12 2013 3:45 pm

Léon, ik heb hetzelfde probleem en de twee normale Windows methoden om standaardprogramma's voor bestandsformaten in te stellen werken bij mij niet voor ViewNX2. Als ik Kroontje een beetje ken heeft hij dat ook allang geprobeerd. Ik gebruik nu maar de omweg van eerst ViewNX2 openen, dan daarin bestanden opzoeken. Alles went... :(

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat ik alle Nikon software moet verwijderen, dan opnieuw opstarten en vervolgens Nikon's "regcleaner" (of een dergelijke naam) utility moet gebruiken om alle restanten uit het register te verwijderen, dan wéér opnieuw opstarten, dan alles weer installeren. Die "oplossing" kreeg ik van Nikon aangedragen. Dat is alleen weer een heel gedoe, zonder zekerheid dat het werkt. Ik heb het al eerder gehad met mijn vorige systeem en toen kwam het gewoon weer terug.

Van Ron van der Kolk (ElRonno) had ik toen een workaround gekregen in de vorm van een registerregel. Die werkte wel, maar gaf weer onverwachte vervelende bijwerkingen, terwijl verwijderen ook weer niet lukte. Tobben...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

kibo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door kibo » zo mei 12 2013 4:00 pm

@ Leon, dit is nu juist al geprobeerd en dat werkt niet meer......

A3aaN79

Bericht door A3aaN79 » zo mei 12 2013 4:07 pm

In windows xp zat altijd een tab onder mapopties waar je bestandstypen en bijbehorende programma's kon wijzigen.
Net even op mijn win7 latop gekeken, maar kan dat alleen nergens meer vinden...

a vgastel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door a vgastel » zo mei 12 2013 4:19 pm

Voor Windows 7 ga je naar:

-> Configuratiescherm (Selecteer weergeven op (Kleine pictogrammen)
-> Alle Configuratiescherm-onderdelen
-> Standaardprogramma's
-> Een bestandtype of protocol aan een bestandtype koppelen

-> Selecteer je de extensie *.NEF,
-> Klik op "Ander programma" en kies het programma waarmee u *.NEF wilt openen als standaard.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 4:30 pm

Ik weet niet hoe het bij Windows 7 zit. Ik denk niet veel afwijkend van Windows 8
Daar heb je onder configuratiescherm
----> Standaardprogramma's
----> Een bestandstype altijd met een specifiek programma openen. Uw standaardprogramma's instellen.
ALLE voorkomende extensie types die op je PC voorkomen, staan in die lijst. Kun je dus ook zien waarom een bepaald type niet wordt geassocieerd.

Zelf heb ik nog nooit problemen gehad met verkeerde associaties van bestanden. Maar misschien komt dat ook dat ik bij de-installatie van een programma sinds jaar en dag standaard gebruik maak van een tool genaamd "Your Uninstaller". Die doorzoekt heel je installatie en haalt bijv. tevens alle registersleutels etc. weg die zijn achtergelaten.

kibo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door kibo » zo mei 12 2013 4:42 pm

@ Bert en Leon,
En daar gaat het nu juist mis, het lijkt er op dat view nx niet als programma herkend wordt.
Ik kan het wel selecteren maar vervolgens gebeurt er niks mee en blijft de NEF gekoppeld aan Irfanview in mijn geval.
Irfanview heb ik noodgedwongen even geïnstalleeerd ivm de kuren van view nx.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 5:01 pm

Welk OS gebruik je en wat staat er in de lijst van extensies waaraan het gekoppeld is?

Ter referentie, in mijn Windows 8 OS komen in de lijst van toegewezen programma's aan Capture NX2 tevens extensies voor van opgeslagen bewerkingsregels, curven, Picture Control instellingen etc. Dus nogal wat bestandstypen allemaal gekoppeld aan Capture NX2. Totaal zelfs 18 bestandstypen.

kibo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door kibo » zo mei 12 2013 5:07 pm

Leon,
Ik zie ook de nodige extensies die aan captuere nx zijn gekoppeld maar dat maakt voor view nx niets uit neem ik aan.
OS is windows 7, vóór de laatst geïnstalleerde versie functioneerde het normaal, dwz de NEF was gekoppeld aan view nx.
Ná de laatste installatie was er geen prog meer gekoppeld aan de NEF en opnieuw koppelen aan view nx (op de normale, reeds aangedragen wijze) bleek niet meer mogelijk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 5:16 pm

Wat bedoel je met de voorlaatste geïnstalleerde versie. ViewNX of een update van je OS??
Welk programma werd dan gekozen als je een NEF-bestand aanklikte?
En welk programma opent zich nu als je een NEF-bestand aanklikt?
Ik weet bijv. wel dat bij het installeren van IrfanView er een los schermpje komt of je bestanden aan IrfanView wilt koppelen. Moet je voor NEF natuurlijk niet doen. Snel op OK doorklikken heb je de associatie mogelijk op een "harde" wijze aan IrfanView gekoppeld. Je kunt het ongedaan maken door dat eerst onder opties van IrfanView te ontkoppelen, en daarna heb je misschien alsnog de mogelijkheid ViewNX2 opnieuw aan NEF-bestanden te koppelen?

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo mei 12 2013 7:31 pm

Léon
@Kroontje
Wel erg rigoureus om dan maar een ander programma te gaan gebruiken als je niet bekend bent met de simpele basis-opties van het OS om dat in te stellen.
Het was op mijn pc's niet meer terug te krijgen en dat na veel speurwerk op internet.
Zelfs onder XP had ik er last van ;)
Dus vandaar dat ook mee telde om iets anders te gaan gebruiken.

Kroontje

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » zo mei 12 2013 8:06 pm

kibo schreef:Leon,
Ik zie ook de nodige extensies die aan captuere nx zijn gekoppeld maar dat maakt voor view nx niets uit neem ik aan.
OS is windows 7, vóór de laatst geïnstalleerde versie functioneerde het normaal, dwz de NEF was gekoppeld aan view nx.
Ná de laatste installatie was er geen prog meer gekoppeld aan de NEF en opnieuw koppelen aan view nx (op de normale, reeds aangedragen wijze) bleek niet meer mogelijk.

Dat klopt het is ook een fout van de Nikon Software, Leon beschrijft inderdaad hoe je dit moet doen. Lost alleen niets op.
Maar ik had dat probleem ook na het updaten van CaptureNX, NEF bestanden waren niet meer te koppelen aan ViewNX
Nikon geeft je dan het advies om Windows opnieuw te installeren. Lange halen gauw thuis.

Wat je nog kunt proberen is alle Nikon software deinstalleren, daarna met een tool alle losse registerverwijzingen verwijderen.

Daarna de software opnieuw installeren, eerst CaptureNX en daarna ViewNX, ik weet zo niet meer in welke versie van CNX de bug zit of zat.
Het heeft bij mij het probleem opgelost.

Verder schijnt overigens niet iedereen er last van te hebben, een en ander is ook afhankelijk van wat je allemaal onder windows geinstalleerd hebt.
Windows heeft ook nooit zijn belofte waargemaakt door voor elke software aparte libraries te gebruiken. Het is een combinatie van een aantal zaken die heel veel speurwerk vereisen.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”