Zoomlenzen en safari-reizen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Paul Janssen
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Zoomlenzen en safari-reizen

Bericht door Paul Janssen » zo mei 12 2013 5:58 pm

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed waar dit topic thuis hoort, dus ik zet het maar even bij de zoomlenzen. Mocht dat niet correct zijn dan lees ik het graag.
Even kort voorstellen. Ik ben Paul, 32 en kom uit Oosterhout. Ik ben gek van reizen en fotograferen tijdens het reizen.

Momenteel bezit ik een Nikon D80 die ik in (volgens mij) 2007 gekocht heb met een standaard kitlens Nikkor 18-135mm.
Eind 2008 ben ik 8 maandan op wereldreis geweest en ergens in Alaska heb ik toen mijn lens kapot naar huis moeten sturen voor reparatie. Ik heb toen in de plaats daarvoor 2 nieuwe lezen gekocht t.w.
een Nikkor 18-55mm VR en een Nikkor 70-300 VR. Een keuze waar tot op heden erg tevreden over ben en die ook de nodige mooie plaatjes heeft opgeleverd.
Tijdens deze reis heb ik ook ontdekt dat ik erg gecharmeerd ben van dieren- en natuurfotografie (ook vogels).

Mijn volgende reis staat al gepland voor half juli en zal naar Afrika gaan van Zuid Afrika naar Kenia door 8 landen. Ik zit me nu even te beraden over het eventueel aanschaffen van een nieuwe lens en vroeg me af of iemand hier mij daarin advies kan geven. Is mijn huidige camera met lenzen genoeg om straks wat mooie plaatjes te kunnen schieten, of ga ik me weken lang ergeren aan onvoldoende zoom?

Bijkomende vraag is dan of het zinvol is de body ook te vernieuwen? Ik ben hier erg tevreden over en weet nu hoe alles werkt. Is de opbouw bij de nieuwste body's nog enigszins vergelijkbaar en dus makkelijk aan te leren? Verder vroeg ik me af of of ik nog een statief aan moet schaffen, ik heb zo'n 1 poot standaard.

Ik weet dat dit mijn eerste post is en dat ik gelijk met een berg vragen in huis val, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de fotozaak hier in de stad na mijn vorige bezoek. En volgens mij zit hier kennis zat!
Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Zoomlenzen en safari-reizen

Bericht door Patrick » zo mei 12 2013 6:02 pm

Kan je een indicatie geven over je budget?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Paul Janssen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Paul Janssen » zo mei 12 2013 6:14 pm

Laat ik het zo zeggen, ik wil er geen duizenden euro's aan uitgeven. Ik zou zeggen ergens tussen de 700-1000 euro? Ik heb nog niet echt prijzen in mijn hoofd zitten, dus ik weet niet of dat een reeel budget is. Misschien iets meer, afhankelijk van wat men me hier aan kan raden ;)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 6:20 pm

Ik zou het eerder zoeken in een upgrade van je camera dan in een nieuwe tele-lens. Nieuwe body's hebben betere ruisprestaties bij hoge ISO. je kunt ook wat meer croppen omdat de pixeldensiteit zodanig is, dat je voldoende overhoudt, zelfs bij wat meer gecropte beelden.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Paul Janssen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Paul Janssen » zo mei 12 2013 6:49 pm

Ik weet niet hoe snel camera's oud worden, maar jij zegt dus dat ik beter de kwaliteit van de foto kan verhogen, dan de hoeveelheid zoom. Zijn de camera's in 5-6 jaar dan weer zover vooruit gegaan? Ik hoor altijd veel mensen zeggen dat je met een body lang vooruit kan en dan je daarna kan gaan investeren in je glaswerk.
Komend weekend wil ik in de winkel wat dingen gaan bekijken, dus als je suggesties hebt hoor ik het graag, dan kan ik wat gerichter zoeken.

Overigens ben ik geen professionele fotograaf, dus een technisch ingewikkeld apparaat is niet wat ik zoek.

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » zo mei 12 2013 7:14 pm

2 redelijke lenzen! Tijd voor een nieuwe body, lijkt mij. Voor zo een mooie reis (stikjaloers!!) is er zo een mooie D7100 :mryellow:
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

Voormalig clublid

Bericht door Voormalig clublid » zo mei 12 2013 7:53 pm

Zekers tijd voor een nieuwe body, zoals hier boven al aangegeven.

kijk dan ook eens naar een AF S 18-105mm objectief.
Wil je ook wilde dieren in Afrika fotograferen, kijk dan eens naar een Sigma 150-500mm tele objectief.
Deze 2 objectieven kan je ook eventueel tweedehands kopen op MP.
Maar raad je ook aan, om een fotostandaard te kopen met draaibare kop, let dan wel op wat die kan dragen.

De kwaliteit van body's zijn de laatste jaren omhoog gevlogen en dus ook de mp's.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 8:11 pm

Paul Janssen schreef:Ik weet niet hoe snel camera's oud worden, maar jij zegt dus dat ik beter de kwaliteit van de foto kan verhogen, dan de hoeveelheid zoom. Zijn de camera's in 5-6 jaar dan weer zover vooruit gegaan? Ik hoor altijd veel mensen zeggen dat je met een body lang vooruit kan en dan je daarna kan gaan investeren in je glaswerk.
Ikzelf heb eerder ook een D80 gebruikt. Een body is feitelijk verouderd bij het eerstvolgende nieuwe model camera, maar is dan wellicht nog een te kleine stap om dan een nieuw model aan te schaffen. Met een "versie overslaan" is de verbetering dan echter reeds zodanig dat het al de moeite loont. Misschien niet zozeer bij de basis laagste ISO-waarden, maar in belangrijke mate wel de verbeteringen bij de hogere ISO's, dynamisch bereik, toonschaal en de mogelijkheden om meer te kunnen croppen, en dan nog genoeg overhouden.

Een betere kwaliteit lens dan je 70-300mm is relatief een aanzienlijk grotere investering. Denk bijv. aan de nieuwe AF-S NIKKOR 80–400mm f/4.5-5.6G ED VR
Een Sigma 150-500mm zie ik dan niet echt als verbetering, alleen meer bereik.

Paul Janssen
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Paul Janssen » zo mei 12 2013 8:23 pm

Het vervelende van al die adviezen is dat ik gelijk zin krijg om naar de winkel te rennen en daar even wat euro's te deponeren :) Een nieuwe body is misschien toch niet verkeerd aangezien je daar vaak ook mee kan filmen. Al weet ik niet wat daar tegenwoordig de kwaliteit van is.
Heeft er iemand ervaring met lenzen op marktplaats kopen? Ik vind het toch altijd wat tricky om dat soort dure aankopen daar te doen. Je weet tenslotte nooit de voorgeschiedenis.

Wilde dieren is absoluut waarvoor ik naar Afrika ga, daarom ook mijn vraag of die 300mm voldoende zoom is. Ik heb op mijn eerdere reizen aardig mee uit de voeten gekund, maar daar betroffen het nooit dieren waar je niet te dicht in de buurt kan/mag komen omdat ze je anders opvreten :) Mijn eerste kitlens 18-135 was iig veel te weinig voor het fotograferen van beren in Alaska. Ik baalde dan ook behoorlijk dat ik die 70-300 lens pas daarna gekocht heb.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 12 2013 8:54 pm

Tja, voor flink tele kiezen mensen bewust voor het DX-formaat door de kleinere crop tegenover FX, een goede kwaliteit objectief waarbij je met de huidige DX-camera's die een nog hogere pixeldensiteit hebben, nog eens verder kunt croppen. Daarmee kom je praktisch gezien wat je als beeld overhoudt feitelijk als tele nog weer verder, zonder dat je direct weer veel langere (en zwaardere) brandpunten nodig hebt.

Jaap_van_Ekris

Bericht door Jaap_van_Ekris » zo mei 12 2013 9:22 pm

Léon Obers schreef:Tja, voor flink tele kiezen mensen bewust voor het DX-formaat door de kleinere crop tegenover FX, een goede kwaliteit objectief waarbij je met de huidige DX-camera's die een nog hogere pixeldensiteit hebben, nog eens verder kunt croppen. Daarmee kom je praktisch gezien wat je als beeld overhoudt feitelijk als tele nog weer verder, zonder dat je direct weer veel langere (en zwaardere) brandpunten nodig hebt.
Helemaal mee eens.

Mijn FX set is groot en zwaar (denk 14 kilo), terwijl de DX equivalent veel compacter is (past lettelijk in een middelgrote heuptas). Bedenk dat gewicht tot meer gewicht leidt: zware telelens leidt tot (eenpoot)statief, wat weer leidt tot de noodzaak van een zwaarder uitgevoerde tas. En dat is best onpraktisch, zeker als je veel beweegt met vliegtuigen of kleine auto's.

Jaap

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » zo mei 12 2013 9:45 pm

Hoi Jaap,

Wat een mooi vooruitzicht ! Een gweldige reis in het verschiet. Wij hebben Zuid Afrika en een paar aangrenzende landen in 2010 bezocht. Ik kan maar één ding zeggen G E W E L D I G ! Daar is ook mijn interesse voor fotografie weer tot leven gekomen door een reisgenoot die met een D200 fotografeerde. Ikzelf had tot een DMZ 18 Panasonic bij, Wel met 18 voudige optische zoom, dat dan weer wel.

Veel mm lijken/zijn dan wel fijn, maar vanuit een rijdende jeep/bus safari is het wel lastig stil te houden. Mocht ik NU terug kunnen gaan voor dezelfde reis zou ik zelf kiezen voor zoveel mogelijk megapixels zodat je nadien thuis nog wat mooie uitsnedes kunt maken. 400 mm of zo ga je echt niet stil houden zonder statief.

Nog één groot voordeel dat je zult gaan ervaren is dat je in de winter daar bent, minder muggen en minder bladeren en groen, dus meer dieren voor je lens !

Geniet er vooral van, want het gaat super worden zoveel is zeker !

Groeten Willem :wink2:
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » zo mei 12 2013 10:03 pm

In jouw geval zou ik investeren in een nieuwe body. Met die 70-300 moet je prima uit de voeten kunnen voor bijna alle dieren. Ik heb ooit in Afrika gefotografeerd met een 28-300 op 35 mm film en ben maar één keer wat zoom tekortgekomen. D80 is een paar generaties terug daar kun je veel mee winnen door een nieuwe body te kopen. Als je langere brandpuntsafstanden gaat gebruiken wordt het duur, moet je statieven gaan meesjouwen etc. etc.
Niet nodig. In Afrika is meestal genoeg licht en heb je dat allemaal niet nodig.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

dogo
Forumlid
Forumlid

Bericht door dogo » ma mei 13 2013 9:30 am

henkk schreef:In jouw geval zou ik investeren in een nieuwe body. Met die 70-300 moet je prima uit de voeten kunnen voor bijna alle dieren. Ik heb ooit in Afrika gefotografeerd met een 28-300 op 35 mm film en ben maar één keer wat zoom tekortgekomen. D80 is een paar generaties terug daar kun je veel mee winnen door een nieuwe body te kopen. Als je langere brandpuntsafstanden gaat gebruiken wordt het duur, moet je statieven gaan meesjouwen etc. etc.
Niet nodig. In Afrika is meestal genoeg licht en heb je dat allemaal niet nodig.
Helemaal mee eens! En de reeds in bezit zijnde Nikkor 18-55mm VR is toch ook al prima? Ik moet zeggen dat ik zelf, bij zo een leuke en aparte reis, de duurste camera zou kopen die mijn budget zou toelaten (en misschien nog ietsje meer ....). De reis kost al ettelijke duizenden euro's en de emotionele waarde van de foto's die je daar gaat schieten is (mijns inziens) van onschatbare waarde. Het is tenslotte geen trip naar Zuid Frankrijk o.i.d. Dus ..... heel snel D7000 of D7100 kopen zodat je de tijd hebt om de camera onder de knie te krijgen voordat je vertrekt :wink:
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen

frankreiz
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door frankreiz » ma mei 13 2013 10:01 am

Ook ik zou gaan voor een nieuwe body. Qua tele bereik heb je m.i. voldoende aan je 70-300 (x 1,5).
Ik kom zelf regelmatig in Kenya en aan mijn 70-200 (FX camera) heb ik meestal voldoende. Bij de meeste safari's kun je erg dicht bij het wild komen.
Statief is alleen maar gesleep en erg onhandig in een Landrover of busje, neem een rijstzak mee en je 1 poot statief, deze laatste is nog wel te gebruiken als je in een busje zit.
En ik zou je oude body als Backup meenemen of als 2e camera met je 18-55 erop voor onderweg.

Succes en veel plezier met voorbereidingen en je trip.
Nikon Z8 / Nikon D850 / NikonD4s / 2x SB800 / SU800 / Nikon 200-500/5.6 E AF-S ED VR / Nikon 70-200/2.8 VR AF-S II / AF-S Nikon 24-70/2.8ED / Manfrotto 055XPROB+488RC2 / Sirui PH-20 Gimbal Head
http://www.frankreiz.nl
https://flic.kr/s/aHskv4XYUV

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”