Foto's exporteren via lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
roald71
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Foto's exporteren via lightroom

Bericht door roald71 » ma mei 13 2013 2:08 pm

Voor mijn foto'ste plaatsen op fotoport web mogen deze maximaal 6.5 mb zijn .
Ik gebruik lightroom 4.4 en de foto's komen uit een D800 dus zijn al veel groter wat mb's betreft.
Neem aan dat je dan een foto bewerkt lightroom en naar bestanden exporteren gaat maar normaal geef ik deze een submap en zeg exporteren.
Wat moet ik nog eerst doen om ze op 6.5 mb te krijgen dat is de max om te plaatsen.
Loop momenteel vast hier op en kan niks plaatsen en de gene die me normaal help met dit soort dingen is op vakantie.
Alvast bedankt ROALD

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Foto's exporteren via lightroom

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 2:13 pm

Voor een foto website 6,5 Mb?? Dat is nog enorm groot. Ik zou eerder denken aan iets tussen maximaal 200-400 Kb per foto.
De hele foto verkleinen (in Photoshop) naar een aanvaardbare buitenmaat (bijv. maximaal 1000 pixels breed is al erg groot), en wegschrijven als JPG.
Van wat ik van voorbeelden zie via die website, zijn de plaatjes nog eens veel kleiner, bijv.:
http://www.digitalephoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bellavie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://frankmatthesius.fotoport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mei 13 2013 2:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door yo-1 » ma mei 13 2013 2:18 pm

Even los van het nut van zulke grote bestanden op internet (tenzij het voor bijvoorbeeld een stock- of verkoopsite is waar je het origineel upload), kun je in de export-preset van Lightroom gemakkelijk aangeven hoe groot het bestand maximaal mag zijn:

Klik op Export, en kijk dan onder 'bestandsinstellingen' -> 'bestandgrootte beperken tot' .... 6.500 K

Groet,

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

justme
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door justme » ma mei 13 2013 2:19 pm

Volgens mij kan de export plugin voor LR genaamd Mogrify dit wel... maar kan het nu niet controleren!

roald71
Forumlid
Forumlid

Bericht door roald71 » ma mei 13 2013 2:53 pm

Via fotoport heb ik bericht dat het bestand maximaal 6.5 mb mag zijn om te kunnen plaatsen en het aantal maakt niet uit.Dit alles is ook nieuw voor mij en als ik nu iets op Facebook plaats jpeg heb ik eigenlijk nooit naar de grote gekeken kan gewoon een jpeg bestand uit deD800 zo op Facebook zetten.Maar dit gaat niet met fotoport.
En mijn kennis met een computer is ook weer niet zo groot het is bij mij iets leren maar als dit opeens niet meer werkt of lukt zit ik in de problemen.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma mei 13 2013 3:03 pm

roald71 schreef:Via fotoport heb ik bericht dat het bestand maximaal 6.5 mb mag zijn om te kunnen plaatsen en het aantal maakt niet uit.Dit alles is ook nieuw voor mij en als ik nu iets op Facebook plaats jpeg heb ik eigenlijk nooit naar de grote gekeken kan gewoon een jpeg bestand uit deD800 zo op Facebook zetten.Maar dit gaat niet met fotoport.
En mijn kennis met een computer is ook weer niet zo groot het is bij mij iets leren maar als dit opeens niet meer werkt of lukt zit ik in de problemen.
Forumlid yo-1 heeft hierboven al de (makkelijke) oplossing aangegeven.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » ma mei 13 2013 3:16 pm

yo-1 schreef:Even los van het nut van zulke grote bestanden op internet (tenzij het voor bijvoorbeeld een stock- of verkoopsite is waar je het origineel upload), kun je in de export-preset van Lightroom gemakkelijk aangeven hoe groot het bestand maximaal mag zijn:

Klik op Export, en kijk dan onder 'bestandsinstellingen' -> 'bestandgrootte beperken tot' .... 6.500 K

Groet,

Johan
Klopt helemaal!
@wiebeterpstra: Mogrify heeft nog iets meer opties; maar die zijn in dit geval alleen maar 'extra'
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 3:24 pm

roald71 schreef:Via fotoport heb ik bericht dat het bestand maximaal 6.5 mb mag zijn om te kunnen plaatsen en het aantal maakt niet uit.Dit alles is ook nieuw voor mij en als ik nu iets op Facebook plaats jpeg heb ik eigenlijk nooit naar de grote gekeken kan gewoon een jpeg bestand uit deD800 zo op Facebook zetten.Maar dit gaat niet met fotoport.
Ik zou me er toch maar wat meer in verdiepen. Als je een eigen website wilt en voor 10 plaatjes moeten mensen 65 Mb downloaden met misschien niet een al te snelle internetverbinding zijn je gasten zo weer weg. Die houden het dan echt voor gezien en komen nooit meer terug. Een enorme verspilling van bandbreedte wat niets oplevert.

roald71
Forumlid
Forumlid

Bericht door roald71 » ma mei 13 2013 3:54 pm

Ben weer in bedrijf doe het zoals Johan het heeft uitgelegd zet bij exporteren in lightroom het bestand op 6500.
En het werkt kan ze weer naar fotoport zetten .
Oké bedankt voor de informatie voor jullie is dit allemaal makkelijk maar ik loop nog wel eens op een hindernis .

yo-1
Clublid
Clublid

Bericht door yo-1 » ma mei 13 2013 4:04 pm

roald71 schreef:Ben weer in bedrijf doe het zoals Johan het heeft uitgelegd zet bij exporteren in lightroom het bestand op 6500.
En het werkt kan ze weer naar fotoport zetten .
Oké bedankt voor de informatie voor jullie is dit allemaal makkelijk maar ik loop nog wel eens op een hindernis .
IN dat geval een tip: bekijk eens welke pixel-grootte Bijvoorbeeld maximaal 1000pix breed) je maximaal aan de bezoekers van je site wil tonen. In Lightroom kun je dan een preset aanmaken waarin je niet de bestandsgrootte (onder bestandsafhandeling), maar de afbeeldingsgrootte afbakent. Een foto van 1000 pixels (hoog of breed, of 'lange rand') zal dan inderdaad zo'n 200 tot 400 Kb groot worden: prima te gebruiken voor een website. Desgewenst kun je de JPEG kwaliteit ook nog instellen (die vind je wel weer onder 'bestandsafhandeling'.

Succes met experimenteren...

Johan
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

roald71
Forumlid
Forumlid

Bericht door roald71 » ma mei 13 2013 4:27 pm

Bedankt Johan voor deze tips heb ze gelijk opgeschreven in een boekje staan meer dingen in anders weet ik het later weer niet meer precies.
Wat er al niet bij kom kijken spelen met een camera.
Die instelling van 1000 pixel is gewoon normaal of kan je nog iets anders en wat gebeurd er dan.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 13 2013 4:35 pm

roald71 schreef: Die instelling van 1000 pixel is gewoon normaal of kan je nog iets anders en wat gebeurd er dan.
Tja, wat is normaal? De voorbeeldwebsites die bij die verzamelsite worden aangegeven komen verre aan die afmeting plaatjes, dus het kan nog een stuk compacter. Zoals gezegd verdiep je er eerst eens in. Dan weet je beter wat de mogelijkheden zijn en hoe je het meest efficiënt de foto's aanlevert met wat je wilt op een website.

roald71
Forumlid
Forumlid

Bericht door roald71 » ma mei 13 2013 7:53 pm

Ik ga me er nog verder in verdiepen en wat aanpassingen doen.
En wat die 6.5 mb is wat fotoport als maximaal aangeeft maar mijn hoofdzakelijke vraag was hoe te verkleinen via lightroom en dat is duidelijk.
Voor de rest gaan we vrolijk verder.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”