Low pass filter vraag.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Bernd

Low pass filter vraag.

Bericht door Bernd » zo mei 19 2013 2:08 pm

Misschien een nerd vraag, maar ik vind dit wel interessant, de D800e en D7100 hebben geen low pass filter meer.
Maar wat maak je nu schoon met een swab? zit er nu enkel een bescherm/infrarood filter voor? of een ander filter?
Hier een schema:

Afbeelding

oud0001

Re: Low pass filter vraag.

Bericht door oud0001 » zo mei 19 2013 2:26 pm

Infrarood zal er wel voor zitten ander worden het geen mooie platen meer.
Daar zal dan, vermoed ik, een beschermlaagje voor zitten. Misschien Nikon ff vragen? :twisted:

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo mei 19 2013 3:31 pm

FYI

http://static.bhphotovideo.com/indepth/ ... -Combo.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Als je naar al die plaatjes kijkt, zitten er altijd nog drie lagen voordat je echt op de Sony sensor chip zit.

Buckwheat
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Buckwheat » vr mei 24 2013 10:56 am

Ik verwacht het zelfde als met alias filter,

Je zou als denken, haal al dat glas weg, dan bereik je hetzelfde, maar licht gaat sneller dor glas, dus als je het hele pakket weg zou halen, zou de sensor fysiek een zo'n 1mm naar achter toe moeten. En dan maakt Nikon het zich nogal lastig, omdat je dan 2 verschillende behuizingen krijgt voor de D800. Voor de D7100 die opzich zelf staat, kan het een wel alleen een IR filter zijn.

Het verschil is dat de waveplate (die de polarisatie veranderd) simpelweg word vervangen door een optical window (optisch zuiver glas).
En dan low pass filter 1 en 2 lekker te laten zitten omdat je dan niet teveel aan de optische eigenschappen van het glas gaat zitten veranderen, die zijn meegenomen in image processing.

Het alias filter is een "glas"plaatje, met de speciale eigenschap dat die voor elke polarisatierichting een andere brekingsindex heeft, (speciaal glas)
Glas kan wel wat hebben, echter verwacht ik dat de sensor ook is antireflectie is gecoat, en dat is een laag van minder dan micrometer dik, dus voorzichtig daarmee.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.

Bernd

Bericht door Bernd » vr mei 24 2013 11:01 am

Buckwheat , bedankt voor je duidelijke uitleg.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”