Goedemiddag allemaal,
Komende vrijdag ben ik gevraagd door mijn schoonzus om foto's te maken bij haar feest in een kroeg. Ik heb een D3100 en daarbij een 18-200 objectief. Persoonlijk vind ik redelijke close up foto's van mensen het mooist. Nou heb ik nog niet veel ervaring met fotografie maar wil uiteindelijk wel een mooi resultaat halen. Wat zijn met de opstelling die ik heb de beste instellingen om foto's te maken bij weinig ligt, waarbij de flitser niet meteen de overhand heeft en de foto niet bewogen is? Ben dus op zoek naar sfeer en geen overbelichte onscherpe foto's. Had graag wat voorbeelden willen posten van foto's die ik eerder gemaakt heb maar weet niet goed hoe dat moet.
Kunnen jullie mij adviseren ...
Scherpe sfeer foto's in donkere omgeving?!
Re: Scherpe sfeer foto's in donkere omgeving?!
Ga eens op die locatie proefschieten met je camera in de auto-iso stand. Je iso zal waarschijnlijk naar de 1600 of 3200 schieten, kijk maar eens of dat resultaat qua beeldruis voor jou aanvaardbaar is. Kijk anders eens of je een lichtsterkere lens kunt lenen/huren, bijvoorbeeld een 17-55 f/2.8
Andere optie is (als je toch moet gaan flitsen) om de flitssterkte zo laag mogelijk te zetten, zodat je geen overbelichte pannenkoek gezichten krijgt.
Andere optie is (als je toch moet gaan flitsen) om de flitssterkte zo laag mogelijk te zetten, zodat je geen overbelichte pannenkoek gezichten krijgt.
Hoi Bjorn,
Mijn advies is je te verdiepen in flitstechniek met een speedlight.
Met een interne flitser wordt het niet dat gene wat je zoekt.
Denk dan aan bouncen via muur en eventueel plafond en the little black foamy thing.
Daarnaast http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf
Je kunt de termen in de zoekfunctie van het forum gebruiken. Dan komt alle informatie boven borrelen en lezen dan maar.
Probeer het vanavond dan maar een beetje uit in de huiskamer.
Mijn advies is je te verdiepen in flitstechniek met een speedlight.
Met een interne flitser wordt het niet dat gene wat je zoekt.
Denk dan aan bouncen via muur en eventueel plafond en the little black foamy thing.
Daarnaast http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf
Je kunt de termen in de zoekfunctie van het forum gebruiken. Dan komt alle informatie boven borrelen en lezen dan maar.
Probeer het vanavond dan maar een beetje uit in de huiskamer.

-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Zoek eens op "slow sync", volgens mij kan de D3100 dat ook.
Ik vind het zelf heel fraai om met sluitertijden van 1/15 etc de sfeer te vangen.
Ik vind het zelf heel fraai om met sluitertijden van 1/15 etc de sfeer te vangen.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
- MauritsD
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hoi Bjorn,
Zet je ISO op de hoogste waarde die je nog acceptabel vind
Zet je diafragma wijd open (laagst mogelijke getal)
Kijk of je sluitertijd sneller dan 1/50 of bij meer inzoomen 1/100 blijft.
Waarschijnlijk red je het dan net niet, dan kun je (liefst externe) flitser erbij gaan gebruiken:
Fotografeer in M-stand
ISO beetje lager als hierboven (net wat minder ruis/korrel), maar mag bijvoorbeeld best ISO 1000 tot 1400 zijn
Diafragma wijd open (laagste getal)
Sluitertijd op 1/brandpuntafstand (dus 1/50 bij 50mm en 1/100 bij 100mm)
Laat je flitser in BL TTL de belichting afmaken/aanvullen (camera op SLOW/REAR zetten)
Daarna met flitscompensatie -1, -2 of -3 flits afzwakken zodat je m net niet meer opvallend in je foto's ziet
Dan veel foto's maken en thuis achteraf de beste er uit zoeken
Veel succes
Zet je ISO op de hoogste waarde die je nog acceptabel vind
Zet je diafragma wijd open (laagst mogelijke getal)
Kijk of je sluitertijd sneller dan 1/50 of bij meer inzoomen 1/100 blijft.
Waarschijnlijk red je het dan net niet, dan kun je (liefst externe) flitser erbij gaan gebruiken:
Fotografeer in M-stand
ISO beetje lager als hierboven (net wat minder ruis/korrel), maar mag bijvoorbeeld best ISO 1000 tot 1400 zijn
Diafragma wijd open (laagste getal)
Sluitertijd op 1/brandpuntafstand (dus 1/50 bij 50mm en 1/100 bij 100mm)
Laat je flitser in BL TTL de belichting afmaken/aanvullen (camera op SLOW/REAR zetten)
Daarna met flitscompensatie -1, -2 of -3 flits afzwakken zodat je m net niet meer opvallend in je foto's ziet
Dan veel foto's maken en thuis achteraf de beste er uit zoeken
Veel succes
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Zie artikel ALE FLITS, gebruik zoek funktie forum. De gouden LES, echt!!! Wel eerst oefenen.
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025