Vervolg op 18-55 mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Sel

Vervolg op 18-55 mm

Bericht door Sel » wo mei 22 2013 2:34 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een Nikon D3100 met een standaard lens (18-55). Ik merk steeds vaker dat de zoom van deze lens tekortschiet als ik iets wil fotograferen. Ik wil wanneer ik niet dichterbij kan komen bij het object in staat kunnen zijn om veel meer te zoomen met mijn camera dan nu. En het liefst zou ik betere beeldkwaliteit ( indien mogelijk) willen. Ik fotografeer voor mijn plezier en dan met name mijn familie, natuur en gebouwen; dus geheel op amateurbasis.

Vanmiddag ben ik in de fotowinkel een kijkje gaan nemen en heb de medewerker om advies gevraagd wat nou een goede vervolgstap zou zijn voor mij.
Ik heb een kleine rugafwijking ( niet ernstig) waardoor ik niet al te zwaar kan dragen om mijn nek of schouders. met andere woorden ik wil het liefst maar 1 lens op mijn toestel hebben, zodat het niet te zwaar voor me wordt.
De medewerker van de fotowinkel adviseerde mij de Tamron ( of Nikon) 18-200 mm of de 55-300 mm.
Ik lees veel positieve dingen over de 18-200, maar weet vrij weinig over de 55-300.

Wie kan mij het verschil tussen deze twee objectieven uit leggen en welk lens ( mag ook een andere zijn) zouden jullie mij adviseren?

Alvast bedankt!

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vervolg op 18-55 mm

Bericht door jan » wo mei 22 2013 2:49 pm

Hallo,

Je moet voor jezelf eerst de vraag beantwoorden wil je van objectief wisselen. Wanneer je de 18-55 en een 55-300 hebt dan zul je in dat geval van objectief moeten wisselen. Bij de 18-200 heb je dat dan niet alleen is het bereik iets korter, 200 i.p.v. 300.
Nikon heeft op de site een leuke objectieven simulator staan dan kun je een beetje gevoel krijgen met de bereiken. http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator. Wanneer je hier kijkt dan is je D3100 body DX-formaat.
Ik heb zelf ook een 55-300 gehad en was daar best tevreden over.HIER staan enkele foto's gemaakt met de 55-300.
Maar je zou ook een 70-300mm kunnen overwegen is wel duurder maar een betere kwaliteit. Bijvoorbeeld van Nikon of Tamron.
Hoeveel geld wil je investeren.
Je zou ook hier kunnen kijken naar een gebruikt objectief uit een betrouwbare bron http://www.nikonservice.nl/shop/index.p ... f4d7195b76
Wanneer je liever niet wisselt dan zou ik voor de Nikon 18-200 gaan en anders de Nikon 55-300 of Nikon/Tamron 70-300. Er zijn nog betere (lees duurdere) opties denkbaar maar gezien de objectieven die je voorstelt zal dat wel niet de bedoeling zijn. :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Vervolg

Bericht door gijs sandberg » wo mei 22 2013 3:04 pm

Beste Sel,
Welkom,
Over dit soort keuzes is op dit forum al veel te lezen.
Mijn korte raad: kijk ook naar de Nikon 18-105.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo mei 22 2013 3:09 pm

Ik denk dat Jan al het nodige al gezegd heeft, maar als je echt last hebt van je rug/schouders zou ik eens kijken naar een black rapid of sunsniper riem (mocht je die nog niet hebben)
Dat scheelt echt veel in draagcomfort.
Groetjes,
Jaap

Sel

Bericht door Sel » wo mei 22 2013 4:58 pm

Jan, bedankt voor de pagina met de objectieven simulator! Voor mij een bevestiging dat ik toch echt een upgrade nodig heb.
Ik wil niet van lenzen wisselen, dus rest mij de 18-200 mm en de suggestie van Gijs 18-105mm. Ik lees dat de 105mm minder bereik maar wel betere scherpte heeft. Kan iemand mij nog meer voor en nadelen opnoemen?
Ik ga me er in ieder geval in verdiepen.

@ jvdk, bedankt voor de tip. Ik heb het niet aangeschaft, omdat het meestal bij mij niet helpt. Maar ondersteuning is altijd wel goed denk ik! Thanks!

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”