Welke desktop voor lightroom en photoshop?
Welke desktop voor lightroom en photoshop?
Ik fotografeer in raw met een d3100 en werk momenteel met lightroom 4.2. Computer werkt traag en geheugen zit vol, dus ik wil een nieuwe computer aanschaffen uitstluitend voor fotografie en bewerken en publicatie op internet. Twijfel tussen een imac of toch een andere desktop met een gecalibreerd scherm. Wie heeft er recent een pc aangeschaft en werkt ook met lightroom, waarbij ook de mogelijkheid is met photoshop te werken en waarmee ik een tijd vooruit kan en is hier super tevreden over? Welke opslagmethodes gebruiken jullie voor het maken van een backup? Een NAS, externe harde schijf?
Re: Welke desktop voor lightroom en photoshop?
ja wat is het verschil tussen een appel en een Intel kloon .
er zit in alle bij de systemen een Intel chip .
en dan allen het OS .
kijk naar een bord met een UEFI bios .
dan kan je kiezen voor Windows of Apple
met zeker 8Gb geheugen en een I7 chip
voor zware bekeringen geen AMD chip nemen
er zit in alle bij de systemen een Intel chip .
en dan allen het OS .
kijk naar een bord met een UEFI bios .
dan kan je kiezen voor Windows of Apple
met zeker 8Gb geheugen en een I7 chip
voor zware bekeringen geen AMD chip nemen
- bjornc
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je bereid bent het geld uit te geven, dan raad ik 100% een Apple systeem aan.
Met alle respect kijk even in dit draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=44324
Waarom ik dit aangeef is dat we anders hier weer zo'n draadje krijgen
Apple liefhebbers tegen Windows gebruikers en andersom
En gelukkig één Linux gebruiker ertussen
Succes Kroontje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=44324
Waarom ik dit aangeef is dat we anders hier weer zo'n draadje krijgen

Apple liefhebbers tegen Windows gebruikers en andersom

En gelukkig één Linux gebruiker ertussen

Succes Kroontje
- bjornc
- Forumlid
Dwarsliggers heb je overalKroontje schreef:En gelukkig één Linux gebruiker ertussen![]()

En daar draait OS ook op UNIX :mrgreen: Maar dit terzijde 

- bjornc
- Forumlid
Des te meer reden voor jou om OSX boven Windows te verkiezen 

Of je voor een PC of een Mac kiest is meer een OS keuze dan een hardware keuze tegenwoordig.
Mocht je voor de PC kiezen, kijk dan even bij referentie systemen van Tweakers, eigenlijk altijd de beste prijs/kwaliteit die je vinden kan:
http://tweakers.net/reviews/3031/4/desk ... steem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afhankelijk van je budget, kies voor:
- een i5 of i7 CPU
- voldoende RAM (8 of 16 GB)
- een SSD.
Je hoeft van deze componenten niet de snelste te kiezen, als het er maar in zit ..
Mocht je voor de PC kiezen, kijk dan even bij referentie systemen van Tweakers, eigenlijk altijd de beste prijs/kwaliteit die je vinden kan:
http://tweakers.net/reviews/3031/4/desk ... steem.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- een i5 of i7 CPU
- een SSD.
Je hoeft van deze componenten niet de snelste te kiezen, als het er maar in zit ..
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Kroontje schreef:En daar draait OS ook op UNIX :mrgreen: Maar dit terzijde
Niet helemaal: OS X is gebaseerd op BSD

Is toch altijd UNIX geweest toch? maar BSD is ook goed
Kroontje

Kroontje
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
+1funnyname schreef:Of je voor een PC of een Mac kiest is meer een OS keuze dan een hardware keuze tegenwoordig.
- een i5 of i7 CPU
- een SSD.
Wel een aparte videokaart er in om het geheugen niet extra te belasten maar dit is bij de game systemen op tweakers ook het geval.
Zelf werk ik met een laptop, i5, 8 GB RAM, std HDD, apart videogeheugen en een externe Dell monitor. Prestaties met CS6 en LR5 zijn prima.
Verstuurd van mijn MT15i met Tapatalk
- jantom
- Clublid
Ik heb vorig jaar een nieuwe computer voor mezelf in elkaar gezet.lalenssen schreef:Ik fotografeer in raw met een d3100 en werk momenteel met lightroom 4.2. Computer werkt traag en geheugen zit vol, dus ik wil een nieuwe computer aanschaffen uitstluitend voor fotografie en bewerken en publicatie op internet. Twijfel tussen een imac of toch een andere desktop met een gecalibreerd scherm. Wie heeft er recent een pc aangeschaft en werkt ook met lightroom, waarbij ook de mogelijkheid is met photoshop te werken en waarmee ik een tijd vooruit kan en is hier super tevreden over? Welke opslagmethodes gebruiken jullie voor het maken van een backup? Een NAS, externe harde schijf?
kast Corsair Obsidian 800D, E-ATX, Zwart
moederbord Asus Sabertooth X79 S2011 X79 8xDDR3 ATX
Intel Core i7-3930K, 3.20GHz, 12MB, S201
Scythe Mugen 3 Rev.2 (ventilator)
SSD Intel 520 Series 180GB 2.5" SATA3 (OEM)
grafische kaart MSI GeForce GTX 680, 2048MB
geheugenmodules: Corsair Vengeance LP 8GB(2x4GB) DDR3 160 -> totaal 32 GB
LG BH10LS38 10x Blu-ray Brander, Zwart,
++
en Microsoft Windows 7 H. Prem. NL, 64b.
Later ook Windows 7 Ultimate geinstalleerd (zodat 32 GB aan geheugen kan worden aangesproken).
De Corsair-kast heeft 4 verwijderbare trays; in elke tray kan een HDD worden gemonteerd. Er zijn 4 trays tegelijkertijd bruikbaar. Mooi systeem.
Helaas zal deze kast niet meer gemakkelijk te verkrijgen zijn (is opgevolgd door de 900D).
Alternatief: Promise-racks.
In dit soort systemen kan de harde schijf naar behoeven in de computer worden ingevoerd of andersom. En dat terwijl de computer loopt.
Kijk eens naar een Dell-scherm - de duurdere modellen zijn zeer geschikt voor fotobewerking.
Al met al wordt het voor velen kostbaar maar het is wel erg mooi.
Ik gebruik alleen Photoshop.
-
- Forumlid
lalenssen schreef:Ik fotografeer in raw met een d3100 en werk momenteel met lightroom 4.2. Computer werkt traag en geheugen zit vol, dus ik wil een nieuwe computer aanschaffen uitstluitend voor fotografie en bewerken en publicatie op internet. Twijfel tussen een imac of toch een andere desktop met een gecalibreerd scherm. Wie heeft er recent een pc aangeschaft en werkt ook met lightroom, waarbij ook de mogelijkheid is met photoshop te werken en waarmee ik een tijd vooruit kan en is hier super tevreden over? Welke opslagmethodes gebruiken jullie voor het maken van een backup? Een NAS, externe harde schijf?
Ik heb pas een systeem upgrade gedaan.
Ik had een Intel Core2DuO 6750, 4x 500Gb SATA 300 in Raid0 en een aparte SATA-300 opstartschijf.
4Gb intern
Radeon 3870
Nu heb ik
Intel Core i5 op 3,0Ghz geklokt, zonder geintegreerde video, want die is gewoon belabberd.
2X SSD Samsung Pro 256Gb in RAID0
16Gb intern geheugen
Radeon 7770
Ik gebruik uitsluitend LR4 en ben er qua snelheid enorm op vooruit gegaan.
Backup van mijn bestanden staat op een Windows 2008 server met RAID5
Originelen en bewerkte foto's staan op aparte RAID configuraties.
En er wordt eleke dag een incremental backup gemaakt en elk weekend een full backup op Tape
Dit is een redelijk High End opslag je kunt op een PC ook werken met verwisselbare schijven, die kosten niet zo gek veel meer.
En bieden een prima oplossing.
Je moet je wel afvragen, wat doe ik allemaal met fotobewerkingssoftware. Als de hoofdmoot LR is dan is een vette combinatie met een Core i7 waarschijnlijk een beetje overkill
De nieuwere generatie Intel processoren, weet niet of ze nu al op de markt zijn, maar brengen niet het Tock effect wat Intel graag had gezien. Hou het maar op Tick.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
De "Haswell" chip en bijbehorende moederborden zijn in China al op de markt, kan elke moment hier ook gebeuren.
Ze zijn ietsje sneller, maar niet veel. Hebben een betere grafische chip die voor GPU acceleratie gebaseerde software wel wat voordelen kan bieden. (Open CL geeft << vanuit praktijktest >> +30% winst tegenover de vorige geïntegreerde GPU in de Ivy Bridge processor).
Met Lightroom heb je daar overigens weinig aan, want die maakt geen gebruik van hardwarematige acceleratie via de GPU. Verder geeft Haswell wel ondersteuning van alle SATA-poorten op 6 Gb/s Daar merk je overigens alleen iets van in gebruik met een SSD.
Ik dacht dat alle USB-poorten nu ook versie 3.0 zijn (backwards compatible), maar daar kan ik me in vergissen.
Verder zal de nieuwe chipset (en moederborden) de eerste maanden nog wel merkbaar duurder zijn tegenover de nu "oudere" Ivy Bridge CPU's. Die mogelijk dan nog iets goedkoper gaan worden. Dus daar kun je dan wel financieel je voordeel mee doen.
Globaal, als je geen gamer bent.
i5 of i7 processor. (De GPU in de i7 is wel krachtiger als die van de i5, Haswell nog weer iets krachtiger dan Ivy Bridge).
De in de i7 geïntegreerde GPU is nu reeds voldoende om de normale grafische plaatjes van alle normale werkzaamheden op een PC op het beeldscherm te geven. Met de laatste drivers werken zelfs de 3-D functies uit Photoshop (wat met oudere drivers niet het geval was).
Wil je meer werken met HD-films (Blue Ray), kan een extra separate videokaart mogelijk wel extra functionaliteit geven. (NVIDIA GTX 650 of GTX 660, of AMD HD 7770 of 7790).
8 of 16 Gb geheugen (gewoon 1600 Mhz)
Als je geen overklokker bent kunt je prima uit de voeten met de standaard "boxed cooler" van een Intel CPU.
Koop in ieder geval een SSD erbij. Samsung 840 Pro is snel, betrouwbaar, en heeft 5 jaar garantie.
En een vaste harddisk van pakweg 1 of 1,5 Tb
Voor back-up, maak ikzelf gebruik van twee "bays" met een deurtje aan de voorkant in de PC kast. Daar kun je zo "naakte" drives "hot-plugged" inschuiven. (Gekoppeld aan de interne SATA-poorten van het moederbord).
Als OS, zou ik Windows 8 kiezen. (Gebruik ikzelf ook tot volle tevredenheid). Is wat effectiever met geheugen, daardoor net wat sneller als OS dan Win7. Misschien dat de nieuwe update van Windows 8, het normale startmenu weer terug brengt, anders neem je een freeware tooltje als "Classic Start menu", om de "ouderwetse" functionaliteit van eerdere OS'sen weer terug te geven.
"Laadjes" voor in de PC om losse drives in te schuiven.

Mijn eigen systeem (thuis assemblage):
- moederbord: ASUS P8Z77-V PRO
- CPU: Intel i7 3770K (geklokt op 4200 Mhz, maar heb hem ook wel eens gedraaid op 4500 Mhz)
- CPU Cooler: Cooler Master TPC 800 met fan Cooler Master "Blade Master 120"
- voeding: Cooler Master Silent pro M2 - 620 Watt
- geheugen: 16Gb Corsair Vengeance low profile
- GPU: Sapphire HD-7770 Vapor-X
- 1x SSD - Intel 520
- 2x SSD - Samsung 840 Pro
- vaste harde schijf: Western Digital black - 1 Tb
- Blue Ray lezen/schrijven: Lite-on iHBS 112-2
- ingebouwde USB 3.0 cardreader "5 in 1" + extra USB 3.0 poort
- via de twee bays: diverse (oudere) losse harde schijven als back-up (variërend tussen 400Gb en 1,5 Tb)
- plus nog enkele (oudere) USB 2.0 en USB 3.0 drives (1Tb)
Ze zijn ietsje sneller, maar niet veel. Hebben een betere grafische chip die voor GPU acceleratie gebaseerde software wel wat voordelen kan bieden. (Open CL geeft << vanuit praktijktest >> +30% winst tegenover de vorige geïntegreerde GPU in de Ivy Bridge processor).
Met Lightroom heb je daar overigens weinig aan, want die maakt geen gebruik van hardwarematige acceleratie via de GPU. Verder geeft Haswell wel ondersteuning van alle SATA-poorten op 6 Gb/s Daar merk je overigens alleen iets van in gebruik met een SSD.
Ik dacht dat alle USB-poorten nu ook versie 3.0 zijn (backwards compatible), maar daar kan ik me in vergissen.
Verder zal de nieuwe chipset (en moederborden) de eerste maanden nog wel merkbaar duurder zijn tegenover de nu "oudere" Ivy Bridge CPU's. Die mogelijk dan nog iets goedkoper gaan worden. Dus daar kun je dan wel financieel je voordeel mee doen.
Globaal, als je geen gamer bent.
i5 of i7 processor. (De GPU in de i7 is wel krachtiger als die van de i5, Haswell nog weer iets krachtiger dan Ivy Bridge).
De in de i7 geïntegreerde GPU is nu reeds voldoende om de normale grafische plaatjes van alle normale werkzaamheden op een PC op het beeldscherm te geven. Met de laatste drivers werken zelfs de 3-D functies uit Photoshop (wat met oudere drivers niet het geval was).
Wil je meer werken met HD-films (Blue Ray), kan een extra separate videokaart mogelijk wel extra functionaliteit geven. (NVIDIA GTX 650 of GTX 660, of AMD HD 7770 of 7790).
8 of 16 Gb geheugen (gewoon 1600 Mhz)
Als je geen overklokker bent kunt je prima uit de voeten met de standaard "boxed cooler" van een Intel CPU.
Koop in ieder geval een SSD erbij. Samsung 840 Pro is snel, betrouwbaar, en heeft 5 jaar garantie.
En een vaste harddisk van pakweg 1 of 1,5 Tb
Voor back-up, maak ikzelf gebruik van twee "bays" met een deurtje aan de voorkant in de PC kast. Daar kun je zo "naakte" drives "hot-plugged" inschuiven. (Gekoppeld aan de interne SATA-poorten van het moederbord).
Als OS, zou ik Windows 8 kiezen. (Gebruik ikzelf ook tot volle tevredenheid). Is wat effectiever met geheugen, daardoor net wat sneller als OS dan Win7. Misschien dat de nieuwe update van Windows 8, het normale startmenu weer terug brengt, anders neem je een freeware tooltje als "Classic Start menu", om de "ouderwetse" functionaliteit van eerdere OS'sen weer terug te geven.
"Laadjes" voor in de PC om losse drives in te schuiven.

Mijn eigen systeem (thuis assemblage):
- moederbord: ASUS P8Z77-V PRO
- CPU: Intel i7 3770K (geklokt op 4200 Mhz, maar heb hem ook wel eens gedraaid op 4500 Mhz)
- CPU Cooler: Cooler Master TPC 800 met fan Cooler Master "Blade Master 120"
- voeding: Cooler Master Silent pro M2 - 620 Watt
- geheugen: 16Gb Corsair Vengeance low profile
- GPU: Sapphire HD-7770 Vapor-X
- 1x SSD - Intel 520
- 2x SSD - Samsung 840 Pro
- vaste harde schijf: Western Digital black - 1 Tb
- Blue Ray lezen/schrijven: Lite-on iHBS 112-2
- ingebouwde USB 3.0 cardreader "5 in 1" + extra USB 3.0 poort
- via de twee bays: diverse (oudere) losse harde schijven als back-up (variërend tussen 400Gb en 1,5 Tb)
- plus nog enkele (oudere) USB 2.0 en USB 3.0 drives (1Tb)
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hasselbox
- Forumlid
- Contacteer:
Ik kocht enkele maander geleden deze: http://www.dragoncomputers.nl/component ... Itemid,72/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel met 16 gig geheugen met het oog op de toekomst.
Het kastje ziet er volgens velen niet uit en je zult daar ook echt geen prijzen mee winnen.
De prestatie is echter wel grandioos.
Ik werk met Photoshop, CNX, Pinnackle Studio en vaak met Sibelius muziek software.
Regelmatig staat Photoshop6 en CNX tegelijk te draaien.
Dat alles kan hij op de sloffen aan.
Voor mij hoeft het zeker niet duurder.
Wel met 16 gig geheugen met het oog op de toekomst.
Het kastje ziet er volgens velen niet uit en je zult daar ook echt geen prijzen mee winnen.
De prestatie is echter wel grandioos.
Ik werk met Photoshop, CNX, Pinnackle Studio en vaak met Sibelius muziek software.
Regelmatig staat Photoshop6 en CNX tegelijk te draaien.
Dat alles kan hij op de sloffen aan.
Voor mij hoeft het zeker niet duurder.