Nieuwe objectieven van Nikon. Diafragmaring definitief exit?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nieuwe objectieven van Nikon. Diafragmaring definitief exit?

Bericht door a90 » za aug 25 2007 9:20 am

Nu er 3 opgefriste en 2 compleet nieuwe objectieven zijn kunnen we wel concluderen dat het diafragmaring tijdperk voorgoed voorbij is.

Waar menigeen op dit forum nog met argumenten kwam waarom het nu zo jammer is dat Nikon de objectieven niet meer met een diafragmaring uitrust heeft het er alle schijn van dat de ring toch echt niet meer terug zal komen.

Daarbij komt nog dat de geintroduceerde objectieven geen DX objectieven zijn en derhalve nog prima op oude boby's hadden gekund, ware het niet dat de diafragma ring ontbreekt.

Wat vinden wij daarvan ? Een gemiste kans of het nadeel van de vooruitgang ? Of is de categorie fotografen die met apparatuur werkt dat diafragmaringen vereist nu eenmaal zo klein dat het de moeite niet waard is ?

Ik ben in deze niet helemaal objectief en heb geen body's die een ring vereisen maar ik kan me voorstellen dat er onder u nog vele zullen zijn.

U mag het zeggen :)
Laatst gewijzigd door a90 op za aug 25 2007 10:21 am, 2 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door The-Boss » za aug 25 2007 9:31 am

Ik denk dat het analoge tijdperk voorbij is (sorry Gerrit). Nikon maakt nu een duidelijke keus voor Digitaal. En volgens mij terecht, de techniek wordt steeds beter. En waarom onderdelen op een lens zetten als ze niet werkelijk nodig zijn voor het functioneren.

Pierre 8)
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » za aug 25 2007 10:04 am

@A90, het G-tijdperk is daarmee juist niet voorbij. G-lenzen hebben namelijk juist geen diafragmaring. Daarmee is je titel wat verwarrend... ;-)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za aug 25 2007 10:19 am

Roel, je hebt gelijk de titel was niet goed. Ik heb hem aangepast naar een betere. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Ed Post
Clublid
Clublid

Bericht door Ed Post » za aug 25 2007 1:15 pm

Zou wel jammer zijn.
Aan de andere kant, op alle AF-Nikons kan je G-objectieven gebruiken en daarnaast voert Nikon nog een aantal MF- en AF-lenzen mét diafragmaring, dus ook de oudere Nikons kunnen nog gewoon worden gebruikt.
Feit is dat deze oude camera's steeds minder worden gebruikt en ook is tweedehands erg veel voor deze camera's te krijgen...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za aug 25 2007 1:27 pm

Ik denk dat Nikon zich met name richt op de groep gebruikers die nog (regelmatig) nieuwe spullen koopt. En laten we wel wezen, commercieel gezien is dat ook verstandig.
Iemand die nog steeds een camera van 30 jaar oud gebruikt, zal ook wel niet meer zo druk zijn met de aanschaf van lenzen.
Net zoals het aantal ontwikkelcentrales voor film afneemt, zal ook de behoefte van camera- en lensproducenten afnemen om speciaal voor de analoge gebruikers nog dingen aan te houden.
Zelfs op mijn oude F50 moest ik het diafragma al op de camera instellen. In principe heeft Nikon al lang afscheid genomen van de diafragmaring.

Gemiste kans? Ik denk het niet. De laatste diafragmaringen waren alleen maar stuiptrekkingen om nog vast te houden aan commercieel niet interessante compatibiliteit.

Nieuwe gadgets als VR werken ook niet op die oude camera's.
Geloof jij dat iemand met een MF camera een dure lens als de 70-200 VR gekocht zou hebben als die wel een diafragmaring gehad zou hebben?
Ik geloof het niet en Nikon zo te zien ook niet.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

vanson

Bericht door vanson » zo aug 26 2007 12:10 pm

Dat er alleen nog maar diafragmaringloze lenzen worden gemaakt door Nikon lig ik niet echt wakker van.
De D300 is (gelukkig) ook weer volledig compatibel met Ai/Ais lenzen. Dat lijkt me belangrijker voor wat betreft de 'backwards compatibility' , omdat er Ai/Ais lenzen zijn die niet als AFS VR G Nikkor gemaakt zullen worden.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”