Twijfel: groothoek zoom of prime
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Twijfel: groothoek zoom of prime
Ik ben voor mijn D600 op zoek naar een groothoek objectief voor voornamelijk landschapsfotogtafie. Ik heb de kitlens 24-85 al. Ik twijfel tussen de Samyang 14 mm 2.8 met manuele scherpstelling (geen probleem) of een zoomlens vanaf 14, 16, 18 mm, bijvoorbeeld de Nikon 18-24.
De Samyang is zeer goed geprijsd, maar ik heb tot op heden geen ervaring met een objectief met vaste brandpuntsafstand.
Wie trekt me over de streep met een goed objectief?
De Samyang is zeer goed geprijsd, maar ik heb tot op heden geen ervaring met een objectief met vaste brandpuntsafstand.
Wie trekt me over de streep met een goed objectief?
D600, 24-85, 70-200 F4, Samyang 14 mm 2.8, 50 mm 1.8G, SB-700
Re: Twijfel: groothoek zoom of prime
Koop je een prime, dan is het zoomen met je voeten.
M.a.w. je ga naar voren of achter uit lopen met je body.
Koop je een zoomlens, dan draai je aan het objectief en blijf je op dezelfde plaats staan.
Koop je een zoomlens, dan draai je aan het objectief en blijf je op dezelfde plaats staan.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nikon (of Nikkor) in het bereik 18-24mm ken ik niet, welke bedoel je dan?bob.mijwaard schreef:of een zoomlens vanaf 14, 16, 18 mm, bijvoorbeeld de Nikon 18-24.
(Ter indicatie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... l#14_24-xx" onclick="window.open(this.href);return false; )
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
- Contacteer:
Léon Obers schreef:Nikon (of Nikkor) in het bereik 18-24mm ken ik niet, welke bedoel je dan?bob.mijwaard schreef:of een zoomlens vanaf 14, 16, 18 mm, bijvoorbeeld de Nikon 18-24.
(Ter indicatie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... l#14_24-xx" onclick="window.open(this.href);return false; )
Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde de 18-35.
Je heb van Nikon de 12/14-24mm objectieven.
Maar ook de 16/18-35mm objectieven.
Uiteraard zijn er ook van andere merken groothoek objectieven.
Zoals de 10-20mm van Sigma als ik het goed heb.
Maar ook de 16/18-35mm objectieven.
Uiteraard zijn er ook van andere merken groothoek objectieven.
Zoals de 10-20mm van Sigma als ik het goed heb.
Laatst gewijzigd door Voormalig clublid op do mei 30 2013 10:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Er wordt weer net gedaan alsof het werken met een vastbrandpuntobjectief een soort hekserij is... Alsof je daarvoor een enorme psychologische barrière moet slechten...
Overigens vind ik de vraagstelling (groothoek-zoom of groothoek-vastbrandpunt) persoonlijk een zogenaamde "no-brainer". Zeker op een FX-camera als de D600.
Je vraagt naar een goed objectief: de Zeiss 2,8/15mm.
Maar dat hoef je niet geheel serieus te nemen, tenzij je dit weekend de lotto wint... Ik weet het...
Overigens vind ik de vraagstelling (groothoek-zoom of groothoek-vastbrandpunt) persoonlijk een zogenaamde "no-brainer". Zeker op een FX-camera als de D600.
Je vraagt naar een goed objectief: de Zeiss 2,8/15mm.
Maar dat hoef je niet geheel serieus te nemen, tenzij je dit weekend de lotto wint... Ik weet het...
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Klopt. Beide is het antwoord! 

-
- Forumlid
- Contacteer:
Nee hoor, ik vroeg gewoon naar ervaringen. Niks geen hekserij wat mij betreft.emdeklerk schreef:Er wordt weer net gedaan alsof het werken met een vastbrandpuntobjectief een soort hekserij is... Alsof je daarvoor een enorme psychologische barrière moet slechten......
Dankzij een trouw forumlid heb ik een samyang 14 mm op de kop kunnen tikken, dus ga binnenkort zoomen met de voeten.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het "naar voren of achteruit lopen" kan met zowel een prime als met een zoomobjectief. Hierbij wijzigt tevens het centrale perspectief. Bij het "draaien" aan een zoom-objectief verandert het centrale perspectief niet. De op dit forum tamelijk populaire kreet "zoomen met je voeten" is dus strikt genomen onjuist. Voor een goed gebruik van een zoomobjectief is het aan te bevelen om niet statisch op één punt te blijven staan, maar tevens bewust gebruik te maken van wisselende standpunten.Casanova56 schreef:Koop je een prime, dan is het zoomen met je voeten.
Jur
- Léon Obers
- Forumlid
Ook dat kan per situatie verschillend zijn. Er zijn best onderwerpen / fotografietakken waarbij het prettig is hetzelfde perspectief te blijven gebruiken, maar waar de aanpassing in vergrotingsmaatstaf in het voordeel kan werken voor wat betreft uitsnede.Jur schreef:Voor een goed gebruik van een zoomobjectief is het aan te bevelen om niet statisch op één punt te blijven staan, maar tevens bewust gebruik te maken van wisselende standpunten.
Ik heb veel schoolfotografie gedaan. Op dezelfde plek blijven zitten werkt dan wel zo handig, ook voor de eenheid in de opnamen. Alleen personen die nogal stevig en fors van bouw zijn, gun je die meer ruimte om zich heen, zodat het enigszins wordt verdoezeld, tegenover een klein koppie en smalle romp.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Hasselbox
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik fotografeer hoofdzakelijk met een 28mm op FX.
Diezelfde beeldhoek gebruik ik al ongeveer 35 jaar .
Zozeer dat het een onderdeel van mijn stijl is geworden.
Daarnaast een 50mmG nikon en een 14 mm samyang.
Zoomen doe ik niet. Wel geprobeerd met de D7000 maar het levert mij geen voordelen.
Nadeel was de mindere lichtsterkte en het kwaliteit verschil in de verschillende zoom standen.
Maar wie ben ik?
Diezelfde beeldhoek gebruik ik al ongeveer 35 jaar .
Zozeer dat het een onderdeel van mijn stijl is geworden.
Daarnaast een 50mmG nikon en een 14 mm samyang.
Zoomen doe ik niet. Wel geprobeerd met de D7000 maar het levert mij geen voordelen.
Nadeel was de mindere lichtsterkte en het kwaliteit verschil in de verschillende zoom standen.
Maar wie ben ik?
Laatst gewijzigd door Hasselbox op zo jun 02 2013 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- alfredo
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
De mooiste foto's maak je met een prime lens...Als je het eenmaal gedaan hebt, wil je niet anders...
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..
Dus jij fotografeert alleen nog maar met je 50 en 300 mm? Jouw 70-200, 80-200 en 24-70 blijven in de fototas? Zonde!alfredo schreef:De mooiste foto's maak je met een prime lens...Als je het eenmaal gedaan hebt, wil je niet anders...
Ik heb zelf ook een combi van zoom en vaste brandpunt maar ik kan niet zeggen dat de een duidelijk beter presteert dan de ander. Is ook moeilijk vergelijken aangezien ik ze voor verschillende doeleinden gebruik. Juist de combinatie maakt mijn uitrusting erg praktisch en compleet.
photopaul.weebly.com
D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Het ligt er maar net aan in welke situatie je wil fotograferen en welke uitrusting je kunt meenemen. Soms is het gewoon niet praktisch of mogelijk om al je glaswerk mee te slepen en moet je een keuze maken wat er in de tas gaat.
Daarnaast is de vraag of je snel van brandpunt wil kunnen varieren of dat je je de tijd van het wisselen van objectieven kunt permitteren.
Om een voorbeeld te geven:
In een drukke stad, waar van alles gebeurt, is een groothoekzoom mijn favoriet (nu de Tokin 16-28 F/2.8) maar bij architectuur of landschapsfotografie is de omgeving veel meer statisch en kan ik op het gemak wisselen tussen primes, dus hebben die dan mijn voorkeur.
Daarnaast vind ik het altijd wel een uitdaging om mijzelf bepaalde beperkingen op te leggen ("vandaag doe ik alles met de 50mm prime") zodat je weer eens op een heel andere manier aan het kijken en schieten bent.
Voor landschap vind ik 14mm overigens wel heel veel groothoek, ik zou de voorkeur geven aan 20 of 24mm (op FX dan, uiteraard). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Daarnaast is de vraag of je snel van brandpunt wil kunnen varieren of dat je je de tijd van het wisselen van objectieven kunt permitteren.
Om een voorbeeld te geven:
In een drukke stad, waar van alles gebeurt, is een groothoekzoom mijn favoriet (nu de Tokin 16-28 F/2.8) maar bij architectuur of landschapsfotografie is de omgeving veel meer statisch en kan ik op het gemak wisselen tussen primes, dus hebben die dan mijn voorkeur.
Daarnaast vind ik het altijd wel een uitdaging om mijzelf bepaalde beperkingen op te leggen ("vandaag doe ik alles met de 50mm prime") zodat je weer eens op een heel andere manier aan het kijken en schieten bent.
Voor landschap vind ik 14mm overigens wel heel veel groothoek, ik zou de voorkeur geven aan 20 of 24mm (op FX dan, uiteraard). Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Maar dan nog.. Een gebouw of landschap kan dan als onderwerp meer statisch zijn maar dat wil niet zeggen dat de mogelijkheid om dichterbij of verderaf te gaan, er altijd is.Cyrus schreef:maar bij architectuur of landschapsfotografie is de omgeving veel meer statisch en kan ik op het gemak wisselen tussen primes, dus hebben die dan mijn voorkeur.
photopaul.weebly.com