Transcend 16gb 600x met Nikon D4 + Non lab XQD testjes

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Thian_y
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Transcend 16gb 600x met Nikon D4 + Non lab XQD testjes

Bericht door Thian_y » za jun 01 2013 11:13 am

Hoi allemaal,

Ik heb me net ingeschreven op het forum, want graag wil ik een belangrijke ervaring delen met jullie over het gebruik van Transcend CF kaartjes in de Nikon D4.

Korte versie:

Niet doen!

Lange versie:

Ik had net een paar dagen geleden een Nikon D4 gekocht - super blij met mijn nieuwe aanwinst, maar toen ik de burst wilde testen met mijn CF kaartje ... kreeg ik een onverklaarbare probleem. Mijn buffer gaf bij het schieten van raw r50 aan en het probleem is dat het ook in jpeg! r50! aan gaf - terwijl de max. shutter release op 200 staat! ... Geen paniek ... ... dus heb ik mijn oude CF kaartje eruit gehaald en mijn Lexar XQD 64gb erin gedaan ... haalde diep adem en keek weer op het scherm en BAM!

... Raw - r50! en Jpeg - r50

- reset gedaan
- alle formaten geprobeerd
- firmware nog een keer erop gezet
- kaartjes geformateerd (body, pc, laptop)

... dus ... heb Nikon Europe gebeld en het probleem uitgelegd. Nikon Europe was ook verbaasd met deze probleem en ze hadden me geadviseerd om de body terug te brengen bij de winkel om het in te ruilen voor een nieuwe body. Dus ik terug naar de winkel "Camera.nl" - probleem uitgelegd en meteen hadden ze voor mij de andere filialen gebeld om te kijken of ze het op voorraad hadden voor een inruil. Gelukkig had de filiaal in Barendrecht nog op voorraad. Dus ik weer op weg naar Barendrecht voor de inruil. Eenmaal aangekomen in Barendrecht heb ik de inruil mogen doen en meteen getest Lexar XQD 64gb. En gelukkig gaf deze body wel de goede waardes aan.

Raw - 12bit, uncompressed - r60
Jpeg - r99

Dus bedankt voor super service camera.nl en Nikon Europe. Eind goed al goed :)

voetnootje: Het kan ook een DOA zijn ... kan ... .... In ieder geval mijn Nikon D4 doet weer prima en van die cheapo CF kaartjes blijf ik er vanaf. Alleen XQD en hoogwaardige CF kaartjes gaan er nu alleen in :wink:
Laatst gewijzigd door Thian_y op ma jun 03 2013 10:52 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Transcend 16gb 600x met Nikon D4

Bericht door Cees » za jun 01 2013 12:07 pm

Denk niet dat het aan het kaartje lag, of er moet iets met het kaartje mis zijn.
Over het algemeen zijn Transcend kaartjes prima kaartjes.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Kees H
Clublid
Clublid

Bericht door Kees H » za jun 01 2013 12:29 pm

gebruik zelf ook Transcend CF (400x) en SDHC kaartjes in D800/D300s en nooit problemen gehad
mogelijk toch een DOA geweest, aangezien je Lexar in je eerste D4 ook zelfde melding gaf of deed ie dat pas na gebruik van Transcend.

Maar ja, het blijft gevoelige electronica
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI

https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums

Thian_y
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thian_y » za jun 01 2013 1:27 pm

Yeps - Ik denk ook dat het een DOA moest geweest zijn, want in mijn oude body D700 heeft de Transcend altijd voorbeeldig gedragen.

Maar goed, heb nu een goed werkende body meegekregen van de winkel en kan er nu mee aan de slag. :)

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za jun 01 2013 2:29 pm

Als je zelf al zo goed als zeker weet dat het een DOA is waarom schrijf je dan een negatief aankoop advies over Transcend kaartjes waar jezelf heel tevreden over bent en vele met jou :egeek:
Nikon Z Z & de maskers

Thian_y
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thian_y » za jun 01 2013 3:44 pm

Hoi hoi,

Weet niet zeker, want de camera doet verder prima alleen met die specifieke CF had ik problemen - en kreeg aanhoudende problemen daarna (al dan niet DOA of kaartje of andere variabelen). Dus blijkt weer dat in het verleden behaalden resultaten (met D700 en D3) geen garanties bieden voor in de toekomst. Het blijft wat Kees zei al eerder post - gevoelige elektronica.

Kortom voor mij alleen maar Lexar XQD of CF kaartjes voor de D4 en wellicht voor de D700 nog wel Transcendjes lol :D

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » zo jun 02 2013 11:41 pm

Ik ken dit probleem niet, maar ik heb destijds eens 2 Transcent CF-kaartjes in mijn D3 gehad. Beide zo traag als dikke stront door een trechter, dus het was ook niet slechts bij één kaartje het geval.
Heb ze retour importeur gestuurd, nooit meer wat van gehoord...

Nu weer gewoon lekker Lexar en SanDisk.

Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma jun 03 2013 8:00 am

keenoncoolstuff schreef: ik heb destijds eens 2 Transcent CF-kaartjes in mijn D3 gehad. Beide zo traag als dikke stront door een trechter...
Ook die uitspraak zegt op zich zo weinig... :roll:

Als je trage kaartjes erin stopt, dan werken ze ook traag ja. Dat heeft niks te maken met het merk op zich. Ik heb oude Sandisk kaartjes van 2GB die zijn ook traaaaag. Dat ligt niet aan het merk, maar aan de specificaties... :huh:

Flandria

Bericht door Flandria » ma jun 03 2013 8:28 am

Waren de kaartjes allen vooraf in de camera zelf geformatteerd?

Thian_y
Forumlid
Forumlid

Bericht door Thian_y » ma jun 03 2013 10:30 am

@ Flandria Yep yep - ik had de CF ook met de Body geformateerd, maar het mocht ook niet baten.

@ Keenoncoolstuff - hear hear, ik nu ook haha

XQD Test - op circuit

Instellingen gereset en alleen op de image size etc. geconfigureerd.

Off track
Sony XQD type S 64gb (op papier 168 mb/s)
12bit/ compressed/ RAW = max r53

Lexar XQD 1100x 64gb (op papier 168 mb/s)
14bit/ uncompressed/ RAW of TIFF = max r57

12bit/ compressed/ RAW = r60

On track
"r" Buffer tussen beiden kaartjes gelijk, want teleobjectief was de bottleneck. Maar het wegschrijven naar de kaartjes toe was Lexar vele malen beter.

Op papier gelijke kaartjes maar in praktijk zijn de verschillen erg groot en niet vergeten het weg schrijven van de buffer was de Lexar gemiddeld 10% sneller dan de Sony (kon sneller aan mijn tweede/ derde reeks schieten op het circuit). Dus al met al prima spul Lexar, een echte aanrader en goedkoper ook! ;D

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » do jun 06 2013 1:28 am

CaptainHook schreef:
keenoncoolstuff schreef: ik heb destijds eens 2 Transcent CF-kaartjes in mijn D3 gehad. Beide zo traag als dikke stront door een trechter...
Ook die uitspraak zegt op zich zo weinig... :roll:
Ik had misschien wat uitvoeriger mogen zijn: Volgens de eigen specs van Transcend zouden ze net zo snel moeten zijn als hun toenmalige tegenhanger van Sandisk. De exacte snelheid weet ik niet meer, maar ik geloof dat ze beide 30x waren (voor die tijd een normale waarde).
In de praktijk hadden beide Transcend-kaartjes ca. 5x zo lang nodig om de buffer van de camera leeg te trekken als de kaarten van de concurrent.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”