Nikkor 24-70 F2.8 hapert

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
PixPerfect
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nikkor 24-70 F2.8 hapert

Bericht door PixPerfect » za jun 01 2013 10:37 pm

Hallo,

Sinds vorige week tijdens mijn vakantie in New York merkte ik dat mijn objectief begon te haperen tijdens het zoomen (bij 30 a 40 mm), hij gaat dan even stroef, schokt wat en daarna kun je verder vloeiend zoomen, maar terug weer net zo...

Heb dacht ik ergens gelezen dat dit vaker voorkomt, maar wat kan ik nu doen? Hij is zo'n 7 maanden "oud" nu, gewoon opsturen of iets anders... Heb hier totaal geen ervaring mee.

Gr. Robert
Nikon D800 - Nikkor 24-70 2.8 - Nikkor 105mm 2.8 VR||

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Nikkor 24-70 F2.8 hapert

Bericht door Riemke » za jun 01 2013 10:55 pm

Ritje Beverwijk denk ik? Je hebt garantie.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

jantom
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jantom » za jun 01 2013 11:19 pm

@ PixPerfect

Wat ik lees komt mij bekend voor. Nikon schermt graag met hoge cijfers aan productie maar de controle schiet er bij in....
Vorig jaar twee 24-70mm zoomlenzen gekocht. Niet dat ik er twee nodig heb... De eerste was meteen afgekeurd (door mij) - helaas pas thuis in de gaten gekregen. Op het oog afgekeurd - niet eens op de camera gehad.
De tweede vertoonde op vacantie gebrek aan smering. Dat zal bij jouw lens ook wel het geval zijn. Mijn zoomlens is uit elkaar gehaald en "bijgesmeerd".
Je zal het objectief naar Beverwijk moeten brengen (of opsturen).

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » za jun 01 2013 11:48 pm

jantom schreef:(...)
Wat ik lees komt mij bekend voor. Nikon schermt graag met hoge cijfers aan productie maar de controle schiet er bij in....
Vorig jaar twee 24-70mm zoomlenzen gekocht. Niet dat ik er twee nodig heb... De eerste was meteen afgekeurd (door mij) - helaas pas thuis in de gaten gekregen. Op het oog afgekeurd - niet eens op de camera gehad.
(...)
Je commentaar op de kwaliteitscontrole is beetje kort door de bocht, n.m.m.

1 - Telde je zomaar even € 3000 neer voor twee 24-70 objectieven met de bedoeling er later eentje terug te brengen? Of bedoelde je "Vorig jaar tweemaal een 24-70 gekocht..." ?

2 - Waaraan kon je zomaar zien dat die eerste niet goed was?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 02 2013 12:33 am

JaapV

Je wilt een nadere verklaring. Het eerste objectief had ik pas toen ik thuis was uitgepakt. Het viel meteen op dat er een stofdeeltje of andersoortig deeltje (verf of metaal) tussen het achterste lensdeel en (zo noem ik het maar) een vastzetring is geklemd. Het deeltje zat aan de kant van het glas waar wij niet bij kunnen.
Ik keek daarna ook door het objectief heen en ik zag in het midden van het lenzenstelsel een donker plekje (waarschijnlijk vet). Ook dat hoort er niet te zitten.
Dus dat objectief ging terug.
Het tweede objectief ging mee op vacantie (Azie) en al snel ging de brandpuntsafstandinstelling schokkerig alsof er geen voldoende smering is. Nu weet ik niet wat er voor materialen in het objectief zijn verwerkt maar een mogelijk probleem kon zijn de uitzetting van het materiaal in de tropen. Het bleek echter gewoon te liggen aan te weinig smering. Ik stel dat er niet voldoende goed wordt gecontroleerd. Dat was vroeger vaak anders, maar:
Dit akkefietje heb ik niet voor de eerste keer maar de oorzaken verschillen. Het begon met een PC-Nikkor 35mm begin jaren 70 (vervangen) en er was ook wat aan de hand met mijn 400mm 1:4.5 lens. Het aluminium braampje in die laatstgenoemde lens heb ik er maar zelf uit gehaald. Dat objectief is relatief simpel van constructie.

Uiteraard koop ik er geen twee om er één terug te brengen. Zo'n zoomobjectief is niet geschikt voor stereofotografie dus dubbel is eenmaal te veel.

Voldoende duidelijk Jaap?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jun 02 2013 9:05 am

Dat probleem van die 'flake' herken ik ook. Een soort metaalachtige schilfers in het objectief, ergens tussen/in de glaselementen.
Toen ik ooit (zoveel jaar geleden) de eerste 24-70mm kocht, zag ik dat ook.
Ik heb er toen zelfs foto's van gemaakt:
http://www.dpreview.com/forums/post/28337344" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Gelijk ook gemeld bij de zaak waar ik het gekocht had, dat ik een andere wilde. Ongeacht het feit of het nou wel of niet van invloed was op de kwaliteit van de opnames. Ik wilde gewoon een (vrijwel) volkomen gaaf en schoon objectief.
Afbeelding
Immers wanneer je een nieuwe auto koopt en er zit al een kras op (en die kras heeft totaal geen invloed op de rijeigenschappen) dan wil je toch een auto ZONDER kras... :wink:

Het schijnt trouwens vaker te gebeuren:
http://www.dpreview.com/forums/post/26872117" onclick="window.open(this.href);return false;

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » zo jun 02 2013 11:29 am

jantom schreef: (...)
Voldoende duidelijk Jaap?
Nu wel, Jantom.
En zeker na de bijval van CaptainHook blijkt zelfs mijn opmerking "...kort door de bocht, n.m.m." een beetje kort door de bocht te zijn geweest. :wink:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 02 2013 12:26 pm

Dag Jaap,

Ik neem je niets kwalijk. Ik wil niet graag (voor Nikon) lastige onderwerpen naar voren brengen (met uitzondering van pixelfouten waar ik met recht op hamer). Dat doe ik niet alleen voor mij maar ook voor alle andere consumenten. Weet wel dat ik onverkort Nikon steun als ik wat op fotografisch gebied aankoop. Zo komt er bij mij geen niet-Nikon objectief op mijn camera's.

Net wat CaptainHook schrijft: de aankoop moet gaaf zijn.

Groet, Jan

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jun 02 2013 2:17 pm

jantom schreef: ...
Zo komt er bij mij geen niet-Nikon objectief op mijn camera's.
Waarom niet?
Bepaalde Carl Zeiss objectieven zijn gewoon veel beter dan iets vergelijkbaars van Nikon. En specifieke Samyang objectieven bieden gewoon een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, iets waar ook Nikon lang niet altijd aan kan tippen.

Je koopt toch ook geen Nikon geheugenkaartjes (die bestaan gelukkig niet eens)?
Gewoon iedere fabrikant moet doen waar hij/zij goed in is. En bij Nikon (maar ook bij anderen hoor) schort het nog wel eens aan de kwaliteitscontrole op dit soort kostbare gebruiksvoorwerpen. :roll:

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 02 2013 3:43 pm

@CaptainHook

Een teer onderwerp, Captain!
Ik heb ooit bewust voor Nikon objectieven gekozen (veel unieke objectiefconstructies, hoge kwaliteit en niet het duurste spul maar wel behorende bij de top ~ en ik wilde die PC-Nikkor); die F-objectieven konden in die tijd alleen op een Nikon F. Dus dat werd het. Ik raakte gefascineerd door de producten van Nikon die later (na 1969) zijn uitgebracht. Als ik alleen al kijk naar de Photomic-zoekers en uiteraard het gehele systeem rondom Nikon F... Dat is uniek. Ik heb ook naar Zeiss-Ikon gekeken maar die moest ik uiteindelijk niet en Leica bood misschien iets betere kwaliteit maar hanteerde hoge prijzen (vaak tot aan het belachelijke aan toe).
Ik herinner me 1977 toen AI intrede deed. Ik kocht meteen een FM-camera. Het Nikon systeem is voorbereid op de toekomst.
Het ligt nu wat genuanceerder maar Nikon ben ik trouw enkel vanwege de objectieven. Natuurlijk zijn er andere merken die ook steeds betere producten maken en vaak goedkoper ook en Zeiss is altijd een goede fabrikant geweest.
Mensen kijken uiteraard naar wat iets kost en kiezen vaak voor goedkoper als het niet uitmaakt. Ik ben wat dat betreft trouw aan Nikon (maar ik merk wel weinig tot geen waardering daarvoor - daar ga ik trouwens niet verder op in); het is ook niet zo dat ik dagelijks die objectieven koop. Men mag het zelf uitmaken. Dat is het voordeel van deze kapitalistische maatschappij die ook kantjes vertoont die ik liever niet zie..
Maar het gaat hier over Nikon die steekjes laat vallen en dat mag zeker onderwerp van discussie zijn.

Nikon maakt ook niet alles. En een fabrikant is maar wát bereid om een product voor Nikon te maken. Nikon-geheugenkaartjes...gemaakt door SanDisk (bij voorbeeld). Maar Nikon houdt zich bij zijn of haar leest en dat is optische instrumenten maken en die camera's horen er dan bij.

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jun 02 2013 3:58 pm

PixPerfect schreef:Hallo,

Sinds vorige week tijdens mijn vakantie in New York merkte ik dat mijn objectief begon te haperen tijdens het zoomen (bij 30 a 40 mm), hij gaat dan even stroef, schokt wat en daarna kun je verder vloeiend zoomen, maar terug weer net zo...

Heb dacht ik ergens gelezen dat dit vaker voorkomt, maar wat kan ik nu doen? Hij is zo'n 7 maanden "oud" nu, gewoon opsturen of iets anders... Heb hier totaal geen ervaring mee.

Gr. Robert
Allemaal mooi over wel of geen Nikon ;)

Maar waar het gewoon op neer komt dat deze gemaakt moet worden of omgeruild moet worden.
Dus naar Beverwijk met het objectief.

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 02 2013 4:23 pm

Mee eens, Kroontje.
Maar al reagerende komen ook andere onderwerpen voorbij..

Groet, Jan

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo jun 02 2013 4:41 pm

jantom schreef:....maar Nikon ben ik trouw enkel vanwege de objectieven. Natuurlijk zijn er andere merken die ook steeds betere producten maken en vaak goedkoper ook en Zeiss is altijd een goede fabrikant geweest.....
Mensen kijken uiteraard naar wat iets kost en kiezen vaak voor goedkoper als het niet uitmaakt. Ik ben wat dat betreft trouw aan Nikon (maar ik merk wel weinig tot geen waardering daarvoor - daar ga ik trouwens niet verder op in); ....
Ze zijn er nog wel, de echte Nikon liefhebbers...

jantom
Clublid
Clublid

Bericht door jantom » zo jun 02 2013 4:54 pm

Zeker weten, Marten...

Ik denk dat jij er ook eentje van die groep bent... Ik weet alleen dat ik niet alleen sta en dat is mij genoeg.

Groeten, Jan

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo jun 02 2013 5:21 pm

jantom schreef:Ik denk dat jij er ook eentje van die groep bent...
Absoluut, Jan. Altijd geweest.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”